tryck i systemet?

Skriv svar
hellyh
Prima virke

tryck i systemet?

Inlägg av hellyh »

Hej!
Tänkte höra. Mitt tryck i mitt vattenburna system har legat på 1.2-1.3 hela tiden.
Nu ligger det på 1.1-1.2... släppte på lite mer värme på ett element sedan dess har det sjunkit lite alltså. Är det normalt? Är ju ingen jätteskillnad iaf.. men blir orolig..!

/R
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Vad jag har märkt,så bestäms trycket av hur mycket vatten det är påfyllt och vilken värme du har på pannan när den är på topp.Vill du sänka trycket,så får du antingen släppa ur lite vatten eller sänka högsta temperaturen.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej hellyh
Vad som bestämmer system trycket...

A / Öppet system med expansions kärl på vinden
här bestämms system trycket enbart av höjden på högsta vattennivån i expansions kärlet 10 meter vp (mvp) = 1 kg/cm²
Nu mäter kanske inte dess tryckmätarna helt rätt, men ger iallfall en bra vägledning om trycket faller på grund av vattenläck eller avdunstning.

B/ Slutet system som har trycksatt expasions kärl oftast i pannrummet,
trycket här bestämms av vatten nivåns högsta punkt i systemet.

OBS system trycket skall ställas in vid kall panna och system.
här bestämms system trycket av höjden på högsta vattennivån i systemet.
expansions kärlet storlek bestämms av anläggningen vattenvolym.
10 meter vp (mvp) = 1 kg/cm², och måste ha förtryck expansions kärl i harmoni med systemets högsta punkt.

Vid kall panna! När vatten värms expanderar vattnet och trycket ökar i takt med temperaturen ökar...
Temperatur ändringar gör att vatten trycket föjer med upp eller ner...
ökar eller minskar i tryck, helt naturligt !

Mvh
Ruben
Senast redigerad av Olle45 den lör 04 apr, 2009 12:38, redigerad totalt 2 gång.
Tillverkar rökgasutrustning
Lars Bergström
Stor entusiast!

Inlägg av Lars Bergström »

Olle 45,
jag har ett liknande problem men mitt panntryck (har expansionskärl) som åker jo-jo upp och ner när pannans temperatur ökar och minskar. Och det är naturligt som du nämner. Men mitt tryck åker upp och ner väldigt mycket från t.ex. 0,3 - 1,2 bar när pannans temeperatur varierar 15 grader. Höjden till högsta nivån på raditorerna är 3 m från botten på pannan eller 1,8 m till manometern på expansionskärlet. Det jag har lyckats förstå är att det kan vara mottrycket i expansionskärlet som är för lågt. Så till min frågor:
  • a) Måste jag tömma hela systemet på vatten för att pumpa i mottrycket i expansionskärlet (0,5 bar)
    b) Hur mäter jag volymen i systemet eller räknar/uppskattar man det? Jag har ett 25 liters expansionskärl.
    c) Från vart mäter man höjden? Från expansionskärlet eller från lägsta nivån på pannan (botten)?
    d) Hur ska jag räkna ut och ställa in systemet för att få ett korrekt tryck?
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Bra fråga. Det undrar jag också. Så länge har jag fyllt på mitt helt lufttomma exp.kärl med en knippe tag med cykelpumpen, det har visst blivit mycket bättre, nu har jag endast ett sving på ca: 0.4 bar mellan botten och topp temp. Innan var det precis som du beskriver.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

Finns gamla trådar om fyllning. Men jag gör så här om systemet är redan är fullt och i drift. 1 Stänger av cirkulationspumpen.2 Dränerar ut all luft ur tryckkärlets blåsa, kommer det vatten måste enheten bytas då gummiblåsan gått sönder. 3 Kontrollerar panntrycket, ligger det nära noll behöver inget vatten tappas av annars får jag dränera lite. 4. Dags att fylla på luft, skall gå in en del innan jag får i 0,3 bar som jag kör med, två våningar + källare i höjd. 5 Fyller upp med vatten till 0.5 bars tryck på pannan. Vanlig problem är att gummiblåsan blivit tom och torkat ihop. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Har fått lära mig att förtrycket ska vara 0,3 bar + statiska trycket (vattenpelaren) i systemet.

Exempel.
Högsta punkten i systemet är 3 m över exp kärlet.
0,3 + 0,3 = Förtryck 0,6 bar.
Är högsta punkten 2 m blir förtrycket 0,5 bar o,s,v,
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

Bör kanske förtydliga att det är lufttrycket i blåsan som jag kör upp till 0,2-0,3 bar med en kompressor och luftpåfyllare för bildäck. Om man andvänder handpump så måste det vara en med manometer på annars vet man inte vad trycket i blåsan är. Man får också vakta panntrycket när man fyller, har man fyllt på vatten när blåsan varit tom finns det inte plats för blåsan att expandera som den skall, då får man tappa av systemet tills trycket inte stiger när man fyller på luft. När allt stämmer sedan skall gummiblåsan vara ihoptryckt till hälften av vattnet i expansionskärlet vid normal drift, då tar blåsan upp svängningarna i vattnets massa som orsakas av temperatursvängningarna som blir när brännaren jobbar. Får man fylla vatten ofta har man antingen en läcka någonstans eller tom blåsa. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Antar att frågeställaren har tryck.kärl då det är över 1,1 bar..

Om man har samma temp på pannan o då ökar tempen till radiatorerna borde trycket snarare bli högre genom att större mängd värms.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Japp, just detta genomen har jag noterat. Vrider jag upp shunten så faller först trycket, logiskt. Efter ett par timmar när allt vatten i systemet blivit lite varmare så har jag fått ytterligare någon tiondels bar extra. Så fort det blivit litet varmare skall jag sänka trycket till noll med tom blåsa och fylla på luft till ett vettigt förtryck. Så länge har jag tryckt på lite luft och släppt ut lite vatten helt ovetenskapligt, bara för att bättra på läget.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej alla
Angående system trycket...
Liten förklaring till varför det är bra med fungerande tryckmätare..
Öppet system med expansions kärl placerat på högsta nivå tex. på vinden
detta kärl är just till för att ta upp vatten expansionen som uppstår
med temperatur svängningar (varmare vatten expanderar och trycket stiger)

Om nu inte tryck mätaren funerar går det att hålla koll på vatten nivån här på två sätt,

1 / Det varma vattnet går att känna nivån på expansionskärlets sida..
2 / Att det element som sitter högst i systemet kan bli varmt på hela höjden med helöppen ventil som normalt styr värmen på elementet.

Punkt 2/
Denna metod fungerar även på slutet system med exp. i pannrummet..

Men helt klart är att en fungerande tryckmätare underlättar kontrollen att rätt nivå hålls i systemet...denna talar om det uppstått ett litet läckage
innan det ens är märkbart.
om oturen är framme kan ju läckan ge upphov vattenskada...
och kan åtgärdas snabbare om den upptäcks i tidigt skede.

Mått på tryck oavsett temperatur bestäms av vattenpelarens höjd !
Tex. höden på vattenpelaren är 10 meter ger vikten eller trycket på 1 kg/cm² ...det är alltså vad höjd staplat vatten väger som av ger trycket,,,
ju fler meter ger högre tryck/cm²... eller när det värms stiger nivån i syetemet.

Mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Skriv svar