Varmvatten för ett helt badkar

Skriv svar
Ozcar
Gallringsobjekt

Varmvatten för ett helt badkar

Inlägg av Ozcar »

Jag har läst lite här i forumet och konstaterat att det är fler än jag som har lite problem att få ut tillräckligt med varmvatten för att fylla ett helt badkar. När man duschar eller tar annat varmvatten är det inget problem.

Den enkla lösningen verkar vara att att komplettera med en ack.-tank. Det är nog en bra lösning men det verkar vara lite mycket pengar bara för att kunna ta ett bad lite nu och då. Finns det något annat billigare sätt att lösa badvarmvattensproblemet på?

Jag har nån gång hört talas om gasol för att direktvärma vatten istället för varmvattenberedare, kan det vara nåt?

Med vänlig hälsning

Ozcar
bamyl
Stor entusiast!

Inlägg av bamyl »

Hej !

Ja, gasol kanske är bra om man bor i ett område med naturgasledning.
Annars skulle jag nog rekommendera att hitta en begagnad direktvärmare för varmvatten (ELdriven) som kan "toppa" värmen på vattnet, när det blir för kallt.

/bamyl
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Jag har en vattenvolym i pannan på 175L som jag får varmvatten ifrån genom en värmeväxlare. Jag har inga problem om jag

1. Ser till att start pelletsbrännaren
2. Vänta tills panntemperaturen är närmare 80 grader
3. Börja tappa upp vattnet relativt långsamt.

När jag tappar upp vårt bubbelbad på 250-300 liter så tar det cirka 20 minuter (har aldrig tagit tid, utan det är den känsla jag har). Tappar upp rent varmvatten (dvs cirka 55 grader i början) i långsam takt.

Det krävs således lite planering när man skall bada, men det är överkommligt.

Hur det är med en varmvattenberedare i pannan istället för värmelväxlare har jag ingen erfarenhet av.

Att enbart skaffa acktank för att kunna bada ett antal gånger per år tycker jag verkar vara en dyr lösning. Men badar man ofta och kanske kompletterar med solfångare så är det en bra investering.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Re: Varmvatten för ett helt badkar

Inlägg av Patrik »

Ozcar skrev:Jag har läst lite här i forumet och konstaterat att det är fler än jag som har lite problem att få ut tillräckligt med varmvatten för att fylla ett helt badkar. När man duschar eller tar annat varmvatten är det inget problem.

Den enkla lösningen verkar vara att att komplettera med en ack.-tank. Det är nog en bra lösning men det verkar vara lite mycket pengar bara för att kunna ta ett bad lite nu och då. Finns det något annat billigare sätt att lösa badvarmvattensproblemet på?

Jag har nån gång hört talas om gasol för att direktvärma vatten istället för varmvattenberedare, kan det vara nåt?

Med vänlig hälsning

Ozcar
Har du förrådsberedare eller slingor??
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Ozcar
Gallringsobjekt

Inlägg av Ozcar »

Hej igen!

Jag har nu hittat manualen till pannan som är en Combifire. Den har en volym på 200 liter och en slinga för varmvatten.

Tricket med att dra igång pannan innan jag börjar tappa vatten kör jag med men när jag tappar ca 8 liter i minuten kan jag bara fylla ca halva badkaret med lagom temperatur.

Jag har även testat att på vintern stänga av cirk.pumpen när jag tappar för att inte få onödig nedkylning men det hjälper inte. Dessutom har jag testat att vänta till det är full fyr i pannan och vridit upp bägge elpatronerna till max samtidigt men det räcker inte till.

Jag har ingen termostatblandare utan bara vanliga kranar och då kör jag ju bara med varmvattenkranen.

Till saken hör att badkaret står på andra våningen och det är rätt lång väg för vattnet att komma fram med oisolerade rör. Givetvis påverkar detta men jag tror väl inte att det kommer att ge någon enorm skillnad om jag sätter på isolering.

//Ozcar
Charlie
Stor entusiast!

Inlägg av Charlie »

Undra om det skulle kunna funka med en elektrisk genomströmningsberedare. Tex. http://www.metrotherm.se/index.asp?id=4 ... tegoryID=3

Fördelen är ju att en sådan inte drar nån energi förrän den verkligen behövs.
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ozcar vad håller pannan för tempratur när du tappar upp badkaret o hur stort badkar har du??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jolle
Prima virke

Inlägg av Jolle »

Kolla så att din blandninsvetil inte står och tjuvpyser in kallvatten. Kolla vilken temp du har på vattnet före den.
Kan det vara så att slingan i pannan är överväxt med klägg och blir trög på grund av det?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Ozcar:

Har du kalk i vattnet där du bor?
Slinga och kalkhaltigt vatten är ingen bra kombination.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Tittade oxo på combifire för ett tag sedan. Pratade oxo med Vedsol i ärendet. tappvarmvattnet skulle inte vara något problem sa han, tycker du skall ringa dom http://www.vedsol.com 0225-60115.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Skriv svar