Sekundärluftröret.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Grytkocken
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 22 feb, 2009 22:52
Ort: Äspered

Sekundärluftröret.

Inlägg av Grytkocken »

Jag brukar rensa sekundärluftröret 2 gånger om året men den här gången verkar det vara tvärstopp.
Brukar använda en krökt 2mm gasvetstråd men nu var det omöjligt att knacka igenom den.
Är det någon som har ett fiffigt trix för att rensa det krokiga röret?
Trädkramarn
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 01 jan, 2009 17:00
Ort: Lappland

Inlägg av Trädkramarn »

Underlig konstruktion, om syftet var att få övertryck i internförrådet så borde man gått rakt ner eller bakåt, har aldrig ens försökt så mitt är garanterat pluggat.ion
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Innan det "böjda" röret kom till fanns det ett "uppgraderings kit" där man i stort sätt drog en plastslang från själva "burken" där fläkten är monterad till överkant på internförrådet.

Denna lösning drogs sedan tillbaka av någon anledning som jag inte kommer ihåg och ersattes med det "böjda" röret.

Min brännare monterades utan någon av lösningarna. Jag själv uppgraderade den till "plastslangslösningen" och sedan fick jag den åtgärdad oss Sahlins till "böjda" röret lösningen.

Man kanske skulle kolla det där röret nästa gång man skruvar isär brännaren. Det kanske är tätt :roll:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Grytkocken
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 22 feb, 2009 22:52
Ort: Äspered

Inlägg av Grytkocken »

Om jag har förstått funktionen på sekundärluftröret rätt. Om slussvingarna är lite otäta så kan gaser gå bakåt in i internförådet och ut ur slussen, luktar skunk och det blir kletig beläggnign på allt.
Då ska det nog fläkten blåsa igenom sekundären och trycka ut gaserna igenom matarröret.
(Med reservation för feltolkning)
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Först ska vi reda ut vilket rör det handlar om så det inte blir missförstånd.

Sekundärluftröret är det som mynnar ovan brännkoppen.
På A3 är det hopklämt för att styra luften över tändspiralen, och på BioLine20 är det ett rakt rör.

Mottrycksröret sitter mellan fläktlådan och internskruvröret och är på A3 ett bockat rör i 90 grader.
På BioLine 20 är det ett rakt rör på samma plats.

Jag har aldrig gjort rent på en A3, men jag gör det alltid på servicen på
BioLine20 kan det sätta igen sig genom att en pelletsbit trycks upp i röret.
Rensas enkelt om man tar bort fläkten och trycker ner en mejsel.
På A3 har jag inget bra tips att komma med..
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Skriv svar