Jag gjorde en riktigt dyr och dum tavla som andra kanske kan ta lärdom av och inte gå på: Vid ett längre avbrott i pelletseldningen så eldade jag med ved i drygt en vecka. Fungerade alldeles utmärkt MEN: När pelletsen var OK igen så hade jag inte en tanke på att ta bort rosteren igen. Ingen hade heller upplyst mig om att det borde göras, så den var kvar och samlade aska och skräp. Den satt också ganska högt så att den var svår att se. Fyllde förrådet i början på december -08 och det borde då räcka ca 4-5 månader men redan i februari så började Pellistoreförrådet se tomt ut. Efter mycket funderande och tittande fick jag se orsaken: På detta roster låg ett tjockt lager med sot och annat. Detta lager var så högt att det hindrade lågan som knappt nådde in i pannan, med den följd att pannan aldrig ( eller sällan) kom upp i inställd temperatur och brännaren gick nästan dygnet runt! När rosteret var borta så var det den vanliga lågan igen och den lilla skvätt pellets som var kvar räckte länge och är inte slut än. Men snart.
Dyr lärdom, men det är inte alltid som huvudet är med!
Fela är mänskligt, men ska det bli riktigt galet behövs en dator!
Hej alla
Nu ser inte alla pannor lika ut innuti !
Av denna anledningen finns ingen enhetlig information som hur eller vad som är viktigt att titta på vid omställningar för olika bränslen !
TIPS till alla som ansvarar för eldning / uppvärmning / eldare mm !!!
Gör alltid anteckningar över ändringar som görs över vikktigt att komma
ihåg !!!
Även över små ändringar som kan vara bra att minnas i framtiden..
"Man kan tyckas det är självklart att jag kommer ihåg viktiga ting"
Men det är som denna tråd handlar om vårt kommihåg !!
Som ett utryck säger !
""Jag har ett väldigt bra minne!!!" " MEN DET ÄR MYCKET KORT "
Mvh
Ruben
Shakespeare skrev:Vad hade du för temp på rökgaserna under denna tiden?
Hur sällan sotar du pannan och rengör brännaren?
mvh
Har inte utrustning till att kolla rökgastempen.
Pannan och brännaren rengörs varannan vecka, och under den tiden som det här utspelade sig var även sotaren här, men inte heller han såg något.
Att rostern fanns där visste jag ju, men inte att det samlades en massa sot på den! Brännaren lossas ju från pannan vid rengöring och då såg man inte skräphögen! Hålet för brännaren sitter på sidan i den här pannan. Är brännaren i gång och allt verkar OK så öppnar inte jag luckan och ser på lågan, utan det var först när jag förstod att något var fel som jag såg den lilla lågan och då gjorde det som skulle varit gjort för länge sen.
Olle45 skrev:Hej alla
Nu ser inte alla pannor lika ut innuti !
Av denna anledningen finns ingen enhetlig information som hur eller vad som är viktigt att titta på vid omställningar för olika bränslen !
TIPS till alla som ansvarar för eldning / uppvärmning / eldare mm !!!
Gör alltid anteckningar över ändringar som görs över vikktigt att komma
ihåg !!!
Även över små ändringar som kan vara bra att minnas i framtiden..
"Man kan tyckas det är självklart att jag kommer ihåg viktiga ting"
Men det är som denna tråd handlar om vårt kommihåg !!
Som ett utryck säger !
""Jag har ett väldigt bra minne!!!" " MEN DET ÄR MYCKET KORT "
Mvh
Ruben
Det var inte minnet som slog slint den här gången, utan det var kunskapen om vad som skulle ha varit gjort!
Skicka ett pm till Olle45 om du nu inser att en rökgastermometer kan vara bra att införskaffa
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt. Mitt lilla projekt
Javisst, alltså, 9/10 användare här vet vad han pysslar med och vad han bl.a. säljer för saker. Samma 9/10 användare hade troligtvis också sagt att en termometer hade varit bra att ha, för att ha koll på sin panna och förbränningen helt enkelt. ~200 spänn är väl ingen direkt plånboks knäckare kan tänkas.
Det kan ju rent utav vara skadligt för skorstenen när du eldar och du har ingen aaaning om det.
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt. Mitt lilla projekt
hmm. Varför köpa en termometer för 200 spänn plus frakt när du kan gå till närmsta LF-bolag. Om du nu har försäkring hos dem.
Där tror jag jag fick ge 100 kr för en rökgastermometer.
Sedan är det bara att ta borrmaskin med lämpligt borr och göra ett hål i rökröret direkt efter pannan.
Stick in termometern och vips så har man koll på rökgastemeraturen.
(oftast finns det redan ett pluggat hål som passar till rg-termometer. Är tänkt till att användas för intrimmning av brännare.)
Snål smålänning..=P
Senast redigerad av deasstore den mån 09 mar, 2009 21:02, redigerad totalt 1 gånger.