bolla lite tankar (obs, ordvits)

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Abbe
Lärjunge!

bolla lite tankar (obs, ordvits)

Inlägg av Abbe »

Efter lite funderingar och läsning så kommer jag med detta upplägg:

I källaren en panna med pelletsbrännare samt en tekniktank på 500l och en slavtank på 500l på något sätt kopplad så man bara behöver använda slaven på sommaren till de solpaneler som ska finnas på taket. På våningen ovanför pannrummet en vattenmantlad kökspanna som också är kopplad till tekniktanken.

Hur kopplar man på bästa sätt de två olika pannorna till tanken, kan man använda samma laddpaket till de båda, backventiler eller hur bör man göra?

Pelletsbrännaren ska egentligen inte kunna ladda hela tekniktanken och absolut inte slavtanken, jag skulle vilja att slaven bara skulle kunna laddas av sol samt eventuellt kökspannan. Tips på fiffiga lösningar?

Återvinningskoppel, är det verkligen vettigt vid 130l vatten i en plåtpanna!? Känns overkill med en motorventil för något sån't?

När man har många in/ut på tekniktanken, hur bör man göra dessa anslutningar, mittemot varann eller vad gynnar verkningsgraden bäst? 2in1ut på sol, 1in1ut tappvarmvattenautomat, 1in2ut radiatorer, ev 1in1ut till pannorna samt ev sammankopplingar med slaven, minst...oj! Fällor och tips på ackumulatorkopplingar?

Tja, många funderingar blir det...fast det är ju kul att dagdrömma! :wink:

mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Det kanske blir fler tips om jag lägger in en liten skiss?

På skissen finns inga avluftningar, avtappningar, påfyllning eller kulventiler med. Tex kulventiler vore kul att veta vart det vore praktiskt och bra...

Cirkpumpar på returer, bra dåligt?

Tappvarmvattnet är förstås tänkt att göras av en hel tappvattenautomat, inte bara en plattvärmeväxlare.

Panna #2 är pelletspannan i källaren, panna #3 en kökspanna våningen ovanför. Backventilerna, vettigt?

Bild

:)

mvh
Abbe
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

200 pers och inte ens en kommentar!? Jag hoppas det beror på en sunkig skiss...

Ingen som har några handfasta eller teoretiska tips? Jag har läst det mesta jag har kommit över men det är ju alltid bra med bollplank!

[img=http://img72.imageshack.us/img72/6687/vrmesystem.th.jpg]

Mvh
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Det enda som ser väldigt soäkert ut är själv panndelen med dubbla pannor. Jag tror att du ska särkoppla dessa, jag får en känsla av att din kökspanna alltid kommer att vara varm sålänge pelletsbrännaren kör (oavsett b-vent).
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Tack för input!

Du menar att ha två separata laddpaket och inga gemensamma rör, varje panna har sin egen in & utgång i acken? Eftersom du svarade så måste jag fråga för att lära mig mer, varför tror du att pannorna kommer värma varann?

mvh

(en idé, finns det något knep att med hjälp av fiffig rördragning "missgynna" cirkulation från en panna till den andra, oavsett backventil?)
Senast redigerad av Abbe den mån 16 mar, 2009 00:38, redigerad totalt 1 gånger.
leh
Prima virke

Inlägg av leh »

Enligt skissen, som inte är sunkig :), vill du ha möjlighet att växla mellan serie- och parallellkoppling av tankarna.

Låt returen från TVA:n ansluta på förbindelseröret mellan teknik- och slavtank. Flytta avstängningsventilen på det röret så det sitter mellan returen och tekniktanken. Då fungerar det både parallell- och seriekopplat.
Trähus 120m2 + förråd 10 m2 + garage 90m2, golvvärme utom i garage
Effecta Lambda 35, tekniktank 750l med solslingor i pannrum, slavtank 2500 liter i garage
10 kvm plana solfångare på garagetak
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Tack för ännu ett shysst svar!

Min tanke (min & min, jag såg kopplingen i Kovacs bok, Ackumulatorsystem...) är att sol och ved tillåts ladda båda tankarna seriellt om det vill sig medans man tappar parallellt helt av sig självt! Pelletsen tillåts bara ladda en bit av tekniktanken och kommer alltså aldrig kunna röra slaven.

Ditt tips skulle kunna bespara en muff på acken men avstägningsventilen fattar jag inte riktigt?

Finns det någon risk att man stör olika skeenden i laddning/tappning/vattenberedning när man kopplar cirkulationspumpar åt olika håll på rör, ex retur till panna samt kalla tanksidan på solkretsen som i min skiss? Returen på TVA'n skulle ju kopplas också den på samma "rörstumpar", eller kvittar det? Om det kvittar, vore det då riskfritt att ta hetvatten till TVA'n i röret mellan tankarna? Kan dimensionsförändringar påverka saker på ett positivt sätt tex 22mm till TVA'n, 28mm tillbaks, allt för att få saker så lugnt som möjligt?

Hur gör man rent praktiskt med tex avluftare i toppen på tankarna om man vill isolera mycket, mycket själv? :D

mvh
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Abbe skrev:
(en idé, finns det något knep att med hjälp av fiffig rördragning "missgynna" cirkulation från en panna till den andra, oavsett backventil?)
Det är om man gör en tvär-ställd s-kurva men då kräver den en automat-avluftning som i sin tur kan krångla. Sen förstår jag inte hur du tänkt flödet genom kökspannan?
Exempel: Om du väljer att köra k-pannan så blir pelletspannan varm eftersom flödet måste gå genom denna. Och som bilden ser ut idag kommer SYR ventilen att vara den som tillverkar varmvatten, du får ju inget flöde in i tankarna. Eller är det en schematisk visning bara att anslutningarna sitter i botten på k-pannan.
Hur ska laddomaten veta vilken panna som ska ladda? Och hur gör du om bägge laddar? Flödet blir ju olika genom de två pannorna och kommer alltid att välja lättaste vägen.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Jo, bilden är lite schematisk, dels vet jag inte riktigt hur rördragningarna blir, dels vet jag inte riktigt vilken utrustning jag kan förvänta mig att få tag i.

Helst skulle jag vilja ha en styrning till rubbet, tex en UVR1611, jag tror det vore mest praktiskt och ett bättre systemutnyttjande. Om det inte går skulle säkert någon abrovink med rökrörstermostat och ett relä funka. Visning av acktankstempen skulle finnas i köket så man inte eldar "dumt" så att säga. Pelletsen skulle slå till vid en angiven temp med en givare knappt mitten på tanken.

Jag la upp en ny bild med tydligare dragning angående pannorna.
SÝR-ventilen (om nu ensådan överhuvudtaget behövs!?) går inte genom någon acktank i skissen.

[img=http://img6.imageshack.us/img6/6687/vrmesystem.th.jpg]

Kanonbra och viktigt med input som ovan annars kan man ju göra hur dumma fel som helst!

mvh
jan johansson
Prima virke

Sol värme

Inlägg av jan johansson »

Hej
studerat din ritning och fick en fundering på din solvärme.

Håller på att kollar på utbyggnad för att i framtiden fixa solvärme,,

Det jag läst och fattat för är att man ska sätta solslingan i botten..på din skiss så tycker jag den sitter för högt..

Eller tänker jag fel nu?
Men på de flesta acktankar som säljs så sitter solslingan i botten..
194 m2 Uppvärmt hus, tidigt 70 tal, 2 våningar, källare
CTC Elkombi -85. Iwabo S1X,
SveSol 750 DL(dalatanken) acumulatortank med solslinga
Sfinx 60 rör.
Bivalvent shunt med cbj styrning.
+ en helvetes massa kopparrör..
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Hej!

Jag tänkte som så här:

Man har solslingan i botten då den ska kylas så mycket som möjligt och kunna jobba med så låg temp mot solfångaren som möjligt. Helst vill man ju ha två solslingor, dels för kyleffektens skull men också för att snabbt kunna få tappvarmvatten om tempen räcker till det, man växlar ingång. Med en plattvärmeväxlare som får sitt vatten från ett så lågt uttag som möjligt är ju inte kylningen ett problem, "min" idé är att i största möjliga mån ha kvar kallt vatten för solfångaren att jobba mot. Från plattvärmeväxlaren kan sen en termisk ventil sköta intaget, över 61C vilket räcker gott för tappvarmvatten den övre ingången, under 61C den nedre ingången där det kan shuntas ut i radiatorer. Jag tror aldrig jag har shuntat ut mer än 45C. Retur drygt 25C, när det varit som kallast drygt 30C.

Wodda: Tror du inte hetvattnet kommer kunna cirkulera till acktoppen våningen nedanför trots cirk.pump på laddpaketet?

mvh
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Jag kollade lite på hur en styrning skulle kunna vara konfigurerad och en UVR1611 verkar vara ganska mycket overkill för detta upplägg om jag "klarar" mig utan alla dess finesser. 6 in och 2 ut borde räcka på ett sätt eller annat! :D

[img=http://img7.imageshack.us/img7/6687/vrmesystem.th.jpg]

(ser där, jag glömde det uppenbara...pelletsbrännaren vill nog ha en signal också...!)
Senast redigerad av Abbe den ons 18 mar, 2009 11:33, redigerad totalt 1 gånger.
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Finns även UVR 6-3.
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Abbe skrev:Hej!

Wodda: Tror du inte hetvattnet kommer kunna cirkulera till acktoppen våningen nedanför trots cirk.pump på laddpaketet?

mvh

Va?...vet inte riktigt vad du menar. men visst kan man ha pannan ovanför tanken, det är inga problem åtminstone inte hos mig där pannan topp står 50cm över ackens topp.
Skriv svar