Bästa pelletsen?

holyanna
Fröträd
Inlägg: 74
Blev medlem: mån 25 jun, 2007 10:58
Ort: Skåne

Bästa pelletsen?

Inlägg av holyanna »

Vi använder för närvarande Laxå pellets och idag när jag ringde och beställde visade det sig att priset går upp på måndag (vet inte hur mycket).

Det börjar bli dyrt med pellets, särskilt när man som vi inte har möjlighet att köra och hämta själv.

Vi funderar på att byta om vi hittar bättre pris, men vilken pellets har gott rykte? Vi vill inte få en massa problem.

Som priserna ser ut idag skulle vi tjäna på att börja beställa från exempelvis OK/Q8, men inte om de också höjer priset på måndag.

För tillfället kör vi på småsäck eftersom vi inte har något bulkförråd, men är det mycket billigare med bulk? Så att konstruktion av bulkförråd kan motiveras ekonomiskt (förutom att det är mer praktiskt, då)?
Janfire Flex-A, TMV Attack 2000 från -92
hatte
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: fre 31 aug, 2007 16:35
Ort: Kristianstad

Inlägg av hatte »

Hur mycket får du betala för laxå pellets levererat hem?
Jag har kört med Vida pellets nu i 2 år och det har fungerat bra, dom levererar fritt hem 4 pallar för 2300kr/st.

Jag har precis köpt hem 2 pallar Derome pellets för att testa hur den är, fick betala 2300kr/st inkl leverans.
Hus i skåne, 250m2+40m2 garage.
VB Comet-2004, VB Viking Bio-2007.
Mafa midi, nu Derome pellets förr Vida pellets.
holyanna
Fröträd
Inlägg: 74
Blev medlem: mån 25 jun, 2007 10:58
Ort: Skåne

Inlägg av holyanna »

Just nu betalar vi 2375 kronor per pall med leveransen inräknad (fyra pallar). Det verkar vara ett bra pris när man letar runt. Men nu vet jag inte vad det nya priset blir.

Jag ska kolla upp Vida och Derome, tack för tipset!

EDIT: Varifrån beställer du derome?
Janfire Flex-A, TMV Attack 2000 från -92
hatte
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: fre 31 aug, 2007 16:35
Ort: Kristianstad

Inlägg av hatte »

Derome har jag beställt från en lokal pelletshandlare här i Kristianstad.
Jag öppnade en säck när jag fick hem den och den ser mycket bra ut.
Hus i skåne, 250m2+40m2 garage.
VB Comet-2004, VB Viking Bio-2007.
Mafa midi, nu Derome pellets förr Vida pellets.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1905
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Bästa pelletsen?

Inlägg av GoForIt Pellets »

holyanna skrev:För tillfället kör vi på småsäck eftersom vi inte har något bulkförråd, men är det mycket billigare med bulk? Så att konstruktion av bulkförråd kan motiveras ekonomiskt (förutom att det är mer praktiskt, då)?
Nej, numera är priserna så pressade på småsäck att det inte motiverar bulk av ekonomiska skäl. Men det är ju praktiskt att få det direkt på plats och slippa bära säckar. (Problem med spån och finfraktioner ska inte heller förnekas).

Ett tips gällande pellets är att hålla bevakning på ex. Blocket då det är gansk många som kör som mindre "återförsäljare" åt de större tillverkarna.

Tyvärr så är ju prisutvecklingen bekymmersam eftersom det råder kraftig brist på råvara. Vi får nog förvänta oss rekordhöga prisnivåer fram till hösten.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Inlägg av brushuvud »

http://www.energimyndigheten.se/sv/Hush ... llverkare/


Kolla den länken...Här står en del testade...
Själv har jag kört med Booforsjöö, agrol och derome ....Inget fel på nån av dem....

vänligen Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Larsha
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 13 mar, 2006 21:09
Ort: Teckomatorp

Viva Vida

Inlägg av Larsha »

Rekomenderar Vida från Erik Olssons Råvaror i Tomelilla, för dom som bor i Skåne , då :) . 2250 kr/pall. Tre månaders avbetalning räntefritt.
Läs även 2009 års test från energimyndigheten

http://www.energimyndigheten.se/sv/Hush ... itet-2009/
1,5 plans Tegelhus 1929, 146+100 kvm
Janfire Flex-A -06, panna -81
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det viktiga är att man på de brännare som inte är alldeles enkla att ställa om använder samma densitet på pelletsen hela tiden.

Jag har för tillfället Vestmarka som är "extremt" hård (790g/L) men senare idag fyller jag upp med Laxå (675g/L). På en del andra brännare ville detta betyda att man ska bygla/skruva/ändra luftspjäll för att förbränningen inte skulle gå magert men på "min" ändrar man bara i menyn.

Detta har ganska stor betydelse för ekonomin, sotbildning osv. så en hundring av eller an per pall kan mycket väl löna sig.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Detta är helt oriktigt.
Det finns en pelletssort på den svenska marknaden som skiljer sig markant från andra i densitet och det är Norsk Vestmarka. Den finns att köpa på väldigt få ställen .
När det gäller normal träpellets skiljer dig densiteten på pellets obetydligt.
Torrhalten spelar i så fall minst lika stor roll.

Man KAN inte ställa om för densiteten på en meny och påstå att man därigenom kan byta pellets hur som helst. Detta är grovt vilseledande marknadsföring från er säljare.
Pellets matas fram till brännkammaren beroende på faktorer som pelletsens form och längd, pelletsens strävhet och mängden spån och damm som följer med.
Då dessa nu senast nämnda faktorer påverkar pelletstillförseln mer än densiteten kan det knappast anföras som någon fördel att en brännare har omställning för pelletsdensitet i menyn.

Byter man pelletssort är det en kontroll och eventuell omställning av matning och fläkt som gäller, det går inte att komma undan.

Det viktiga på en brännare är att man kan komma tillbaka till en tidigare utprovat inställning enkelt utan att behöva göra om inställningen.

På en TB Mini brännare tar detta ca. 3 sekunder. På en brännare med omställning på digital display ca. 30 sekunder.

För att iden om att ställa om för pelletsdensitet i en brännarmeny ska fungera erfordras en gravimetrisk pelletsdosering. Dvs. en våg som matar in pellets i brännaren baserat på pelletsvikten. Även om man nu har denna gravimetriska matning så är pellets vatteninnehåll ytterligare en faktor som den gravimetriska matningen inte tar hänsyn till.
Bra pellets kan ha en vattenhalt på mellan 4-7 %. Pellets som legat ute länge hos en handlare kan nog ha ändå högre vattenhalt.

Slutsats: Iden om att ha en inställning för pelletsdensitet i brännarmenyn är ett feltänk från början till slut och bör därför inte marknadsföras som ett skäl för kunden att slippa justera brännaren vid byte av pelletssändnig.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jaha... du verkar ju veta hur det fungerar ... eller? :roll:

Javisst, Vestmarka ÄR en "udda" pellet i.o.m. hårdheten som gör den mycket slät och får den att "rinna" bättre i matningen men att det är den "enda" som är hårdare är skitsnak!

HMAB (Härjedalens Miljöbränsle AB) är en del hårdare än t.ex. Laxå (700g/L mot 675g/L) vilket ger en "slätare" pellets än Laxå.

Och att ställa om digitalt fungerar precis lika bra som potentiometer förutom att man inte får smuts i, det viktiga är HUR den inställning kompenserar. På en Janfire NH kan man i övrigt även ställa energiinehållet om detta är annorlunda, t.ex. om pelletsen är extra fuktig.

Och det bästa är helt riktigt att kan kontrollerar rökgasvärden om man byter pelletssort, tyvärr kan samma fabrikat skilja mellan varje pall i kvalitet vilket i sig kan göra att det skiljer sig nog till en ny justering för varje pall enl. ditt utlåtande.

Att jag har bytt friskt mellan olika pellets och även testat okända pellets och bara har ställd om i densiteten är alltså omöjligt! Tyvärr har varken jag, sotaren eller brännaren uppfattat detta men jag ska genast sluta påstå att det fungerar!

Herregud, jag har ju bara kört med 8-9 olika pelletssorter (och lite olika diameter) sedan 2005-12-22 och har alltid haft skaplig ekonomi men det var alltså fel och omöjligt enl. dig.

Vilket leder mig till att DU inte har fattat hur det fungerar!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
bamyl
Stor entusiast!
Inlägg: 237
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 10:03

Inlägg av bamyl »

Jag måste ju slå ett slag för Rindi.
Den leveransen jag fick var i alla fall de bästa pellets som jag kört på länge. Såg ut som ren björk ;)
  • Södermanlands Län, 250 m2
  • Ecotec Econom, Laddomat 21
  • Effecta 750BBS, Enrörssystem
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Det är väl det med Rindi, ena gången så är det ok , andra gången sämre, hade varit önskvärt med jämnare kvalité... :roll:


MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
anttas
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 15 aug, 2007 22:25
Ort: Upplands väsby

Inlägg av anttas »

Bästa pelletsen är väl en ganska svår sak att spekulera om när alla har olika förutsättningar,men Rindi har väl enligt mej varit ganska bra pris/kvalitetsförhållande trots att dom har haft ojämn kvalitet.
ublegend
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 31 okt, 2009 20:20
Ort: Ljungsbro

Pellets kvalité

Inlägg av ublegend »

Fågelfors är den bästa pelletsen jag provat. Hård, hel och smular, dammar inte. Över jul var jag tvungen att köpa från SCA. Den var ganska hård men mycket dammig (spån) i påsen.

Tråkigt att det skiljer så mycket mellan olika pelletsleverantörer. SCA var ändå den näst bästa. Har provat flera andra sorter som varit sämre.
PX21 Fågelfors Pellets
liten 40-talsvilla på 64kvm + 64 källare bytt från olja. Utbyggd nu 104kvm vattenburen golvvärme i nya delen.
Skriv svar