NIbe City/Baxi eurofire????'s

Skriv svar
cavemandan
Frö

NIbe City/Baxi eurofire????'s

Inlägg av cavemandan »

Hej, idag är 1.a dan med pellets. Pannan funkar bra, brännaren funkar bra. Rökgas temp är på ca 140C -skorstenen är ca 4,5m
Bild
Jag svetsade ihop rökröret själv, hoppas att det inte blir gnäll om det sen
termometern är i röret, jag tyckde att det skulle bli bättre så(närmare pannan)
Bild

lite frågar nu!
1: kan man nolla drift statistik på baxi eurofire
2: innan jag köpde huset, de hade en ölja brännare, måste jag ringa kommunen och berätta att den inte finns mer, och att jag har pellets?
samt fixa brännskyddskontrol?
3:gammla ölja pannan --sälja? skrota? panta? hur gör man?
4:måste min pellets mini vecko föråd var isolerade från panrumet med gyps eller nåt?
5:är det nåt som ser helt fel ute på bilderna?

tack för hjälpen! Dan
Nibe City VX - EuroFire Millenium 3 20kw
luftvärme pump
VW Typ 1 1964
litreb
Ungskog

Inlägg av litreb »

Hävarmen med tyngden skall vara vågrät när motdragsluckan är stängd på en tigex. Lätta på de två insexskruvarna och justera.
CTC 265B-74 m. VB Viking Bio.
cavemandan
Frö

Inlägg av cavemandan »

tack!
luftvärme pump
VW Typ 1 1964
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Hej

Skiljer ju tydligen på olika ställen vad gäller bestämmelser ?? Men spontant , är det tapeter på väggarna ?? Ser heller inte vad det är för golv? Vet inte men tror inte brandskyddskontrollanten blir glad om det är
tapetserat i pannrummet om det inte är någon speciell tapet som är brandsäker ? gäller även golvet . Pesonligen ringde jag sotaren när jag bytte till pellets . Dom kan säkert svara på om du behöver göra någon annan anmälan . Förrådet ska vara minst en meter från från pannan vad jag fått uppgift om , måste inte vara isolerat från pannrummet . Är förrådet av metall tror jag inte du behöver göra något ? Men som nämnts
innan verkar skilja mycket från olika ställen :roll: Brandskyddskontrollen behöver du nog inte fixa själv det kommer nog förr eller senare . Men mitt tips är ring sotaren så får du säkert svar på dina frågor vad gäller byte till pellets . Sedan kolla upp vad som gäller din oljetank misstänker du har den kvar ? Tror du kan sälja gamla pannan som skrot om du vill men då tror jag du får plocka bort en massa som inte är metall ? Själv ställde jag ut min gamla , kom en och hämtade den . Fick inget för den men tyckte det var skönt att slippa den . Personligen skulle jag vara lömsk på att använda utrustningen innan det blivit godkänt ?? Men det är ju jag . Skulle nog kontaktat sotare mm innan byte . Men det fixar sig nog . Något att tänka på är att du anmäler det till ditt försäkringsbolag efter att det blivit godkänt .

wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

wepe skrev:Hej

Vet inte men tror inte brandskyddskontrollanten blir glad om det är
tapetserat i pannrummet om det inte är någon speciell tapet som är brandsäker ? gäller även golvet .

wepe
Ingen tapet på golvet Typiskt då ligger jag risigt till tänkte mig ett fondgolv" :) Näärå!!snyggare med klinker eller målat :wink: :roll:

Angående sotaren så skall han provtrycka efter installationen...Och brandsynen kommer som sagts sedan...Intervall för sotningarna har med graddagar och temp att göra ju kallare genomsnitt ju fler sotningar...söderut kanske i ggr/år norrut 2 ggr...

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

:lol: :lol: Förstod skämtet men menar förstås att inte golvet ska vara i något brandfarligt material . Har svårt att se vad det är för något ??

wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
cavemandan
Frö

Inlägg av cavemandan »

tack för tipset- det är en plast matta som är på väg ut. ska kolla med sotarn nästa vecka.
luftvärme pump
VW Typ 1 1964
Skriv svar