Slitage på Roster

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
hellyh
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: sön 06 jan, 2008 18:23

Slitage på Roster

Inlägg av hellyh »

Hej.
Har haft stora problem med slitage på roster. under högsäsong får jag byta ca 1 gång per månad. De spricker alltid i 3:dje luftspalten. Annars är det som nytt. Bra irriterande.

Nu tror jag dock att jag hittat min lösning, och kanske andras om varför dessa problem uppstår?
Min pelletsleverantör sedan min pelletsstart hade slut på råvara för att göra pellets. Därför hade de fått lov att köpa in Helsingepellets. De var mörkare och MYCKET hårdare pressade. De som pellets som de gör själva är mycket mer "lätt" pressade, mer aska osv. Efter ca 6 veckors körning finns det inte ett slitage märke på mitt roster.

Jag själv ser därför ett samband med lösare pressad pellets och roster/brännarrör slitage. Givetvis har injusteringen en viktig roll också.
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Har kört från den 23 jan och det märks inte alls på rostert, har kört Rindi och dom två sista veckorna Derome (testar en pall)skall också testa en pall Neova.Kör bara på lågeffekt med tidsfördröjning.

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
hellyh
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: sön 06 jan, 2008 18:23

Inlägg av hellyh »

Hur är Neova och Rindi.. mjuka eller hårda? måste få tag i hård pellets. Hur är de på byggmax eller stora enso?
Vikingfredrik
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 06 sep, 2006 11:25
Ort: Värnamo

Hårdast pellets

Inlägg av Vikingfredrik »

Norsk pellets el. Vestmarka är en riktigt hård pellets, om man nu önskar det.
Köpte 2,8 ton av det nyss.Och visst det kostar mer, men fick ställa ner matningen oxå riktigt rejält. Kanske om jag har tur, går det ett ut.
CTC 1100 -98 Viking Bio-06
Norsk pellets i Bulkförråd
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Vida pellets är riktigt hårda. Rindi är inte fullt så hårda men kortare.
Neova jag sett har inte varit särskilt hårda. Det kan nog variera mellan olika sändningar. Rindi som jag köpte i slutet av november hade en medellängd på 6 mm. Såg konstiga ut. Fick ju ställa om matningen men brann fint och matade jämnt.
Vida kör hem till alla söder om Mälaren utan extra kostnad om man tar 4 pallar.

Kan du inte nita fast en skyddsplåt av vanlig 4mm plåt ovanpå ett utslitet roster och borra vanliga hål genom båda plåtarna för luften. Hål håller längre än slitsar.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Skriv svar