Pelletsförbrukning

Skriv svar
adde_a
Ungskog

Pelletsförbrukning

Inlägg av adde_a »

Har precis installerat min pelletsanläggning och börjar nu fundera på förbrukningen (det kanske man skulle ha gjort innan :D ) Eldade med olja innan så jag utgår ifrån att det blir betydligt billigare. När man kollar på andra förbrukningstrådar så verkar det väldigt svårt att beräkna åtgång. Så, några frågor:
1: Jag tror att jag har hört eller läst att det är en väldig skillnad på förbrukning på sommar/vintertid. Stämmer?
2: Jag har ett ganska litet hus och har effekten på 80%. Kan man sänka den om man tycker att åtgången är hög? Vad kan hända mer än att den inte orkar värma vattnet.
3: Bör man öka effekten om man ligger under 150grader på rökgastempen när den bränner?
4: Hur räknar man lättast om från olja. Säljaren påstod att huset drog ca 1500l olja/år, men jag litar inte ett dugg på honom så säg 2000l.

tack på förhand
ERYL DB -68
EcoTec A3 -05
76kvm uppvärmt + källare -47
Uppland
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

1: Du har helt klart inte letat något alls på forumet om detta! Det finns mängder av inlägg om detta.

2: Huset behöver värmen oavsett vad brännaren står på, det egentliga tricket är att brännaren ska köra bra och att pannan ska vara effektiv vid det effektläge. Min panna t.ex. har svårt att ta till vara värmen om jag brassar på, 13-15kW är "gränsen" för att förlusterna stiger.

3: Det viktiga är vad temperaturen i skorstenstoppen är, finns en del inlägg om det också.

4: Ca: 3,3x oljan i kubik. 2m³ olja ger runt 6,6m³ pellets, då pellets kan vara olika hård varierar mängden dock.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ak
Entusiast!

Inlägg av ak »

Några svar då:

1. Jodå, det stämmer. När jag körde med småsäck vill jag minnas att min förbrukning låg i intervallet 3-12 säckar per vecka beroende på årstid/väder, så nog är det skillnad.
2. Man brukar säga att man inte ska köra med högre effekt än nödvändigt, men jag skulle inte påstå att det gör jättestor skillnad för förbrukningen. Högre effekt innebär ju att brännaren går kortare tid, men med risk att rökgastemperaturen blir onödigt hög.
3. Det där är beroende av hur skorstenen ser ut - för att undvika kondensproblem bör man ha minst 65-70 grader om man mäter en meter ner i skorstenspipan (uppe på taket då). Längre skorstenspipa gör att det behövs högre rökgastemp ut från panan.
4. I grova drag kan man räkna 1 m3 olja => 2 ton pellets, åtminstone under det kalla halvåret. Sommartid brukar det bli si och så med verkningsgraden.
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Skriv svar