Det "exploderar" i min panna av rökgaser..

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
sk0gst0kig
Frö

Det "exploderar" i min panna av rökgaser..

Inlägg av sk0gst0kig »

Kanske inte den bästa beskrivningen men det låter som små explosioner..
Jag har eldat de senaste veckorna med 65-70mm "pellets-briketter" utan några som helst problem men idag eldade jag med ved igen.. (fin torr ved)
Rökutveckligen var helt osannolik och med ungefär varannan minuts mellanrum så small det till i pannan - "pellets-brikett" eldningen veckorna innan har varit helt problemfria liksom de perioder jag eldat med sådana innan.
Primär och sekundärluft står som de alltid har gjort sedan anläggningen trimmades in, primären på 3.5-4 och sekundären på 2 så ingen har micklat med dom.
Sotaren var här för 3 veckor sedan och jag gjorde själv en grovrengöring av pannan för kanske 10 dagar sen, inkl rökgasfläkt.
Askade ur ordentligt gjorde jag för 3 eller 4 dagar sen senast.

Vad är det som gör att det blir så dåligt drag, elden slocknar och det ryker bara utav bara h*lvete - öppnar man luckan så kommer det en redig "Puff" och en mindre eldkvast inom dryga 5 sekunder!?
Pannan & skorsten är ju "rena", inga askfyllda rökgastuber här inte - fläkten verkar gå på sitt vanliga varvtal av ljudet att döma.

Det rök in i överkant på vedluckan vilket aldrig har hänt innan (fast det bolmade redigt friskt ur skorstenen) så jag var tvungen att helt enkelt stänga lufttillförseln och slå av pannan - rökgasexplosionerna varannan minut lät inte heller speciellt trevliga eller hälsosamma för anläggningen.

Pannan satt i huset när vi köpte det och allt har fungerat hur bra som helst i 2 års tid.
Om någon råkar sitta på något tips eller ett gott råd så är jag sjukt tacksam för sådana - det här går över mitt förstånd och dessutom är det 10 grader kallt ute:(

Kanske skall tillägga att jag tänder pannan med papper och pinnved - inte gamla traktordäck..
Kalmarpanna V33:a(vedeldad), Thermomatic, 650+550 liters tankar. 2-plan i sutteräng 195m2.
NRG
Stor entusiast!

Inlägg av NRG »

Jag tycker onekligen det verkar vara stopp någonstans. Ingen fågel som tyckt det varit lite väl kallt ute? Jag har plockat ut en ett par välrökta kajor ur min skorsten vilket inte fick mig att sörja för mycket :twisted: .
Jag hade gjort som sotaren, börjat uppifrån och viskat ur pipan (och sett till att det är fritt hela vägen ner. Sen gäller det att kunna varje skrymsle på pannan. Det kan jag nu på min (tror jag), det var inte fallet i början :oops: .

funderar lite på varför du lägger detta under KMP!

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
sk0gst0kig
Frö

Inlägg av sk0gst0kig »

Jo för att jag i min enfald trodde at KMP var subforum för Kalmarpannan men efter en enklare sökning på google så inser jag att så inte var fallet :oops:
Kalmarpanna V33:a(vedeldad), Thermomatic, 650+550 liters tankar. 2-plan i sutteräng 195m2.
NRG
Stor entusiast!

Inlägg av NRG »

Hur har det gått? Kan du känna att du har något drag där luften är tänkt att strömma in eller har du hittat något som stoppar upp?
/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Skriv svar