Konstigt dragproblem

Skriv svar
Chaim
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 22 aug, 2006 13:57

Konstigt dragproblem

Inlägg av Chaim »

Hej!

Brännaren la av inatt ( - 20 grader ute ). När jag gjort ren den och skulle starta om så stämde inte inställningarna längre. Grymt dåligt drag. Lågan orkade knappt framåt. Sotade pannan utan märkbar skillnad. Det slutade med att jag fick öka fläkten från läge 4 till 5 för att det skulle bli bra.
Under förrmidagen och dagen har brännaren gått kanon ( bättre än innan faktiskt ) ( ca - 10 grader ute ). Nu på kvällen när utetempen är nere på -22 grader igen ser jag tendenser till samma problem igen. Lite fart på lågan, bygger upp pellets på rostret, dragluckan minimalt öppen.

Det känns som att ute temperaturen gör draget sämre men det är väl orimligt när det blir kallare? Några ideer? Eller lutar det mot ett mekaniskt fel på brännaren?! hmm


mvh
M

Pelltec panna + Biowarm brännare.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Precis vidd uppstart kan det vara sämre drag när det är kallt men när det väl börjar brinna är det ju mest så att draget ökar ju kallare det är ute.

Låter som att det finns något ställe som inte är rensat ordentligt, alternativt att fläkten har psykiska problem.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Chaim
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 22 aug, 2006 13:57

Inlägg av Chaim »

en teori jag fick för mig var att dragbegränsaren drar in "kalluft" från pannrummet vilket gör att skorstenen aldrig blir riktigt varm när det är så här kallt ute.
Har stålpipa och jag har så pass låg rökgastemp att man kan lägga handen på pipan ovanför dragbegränsaren.

Kanske skulle försöka ta av nedersta brickorna på "pluncharna" så jag får mer värme i pipan?
Ricke77
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: mån 25 feb, 2008 10:30
Ort: Halland Simlångsdalen

Inlägg av Ricke77 »

Ju mer pannluft som dragbegränsaren släpper in, desto högre rökgashastighet. Visst kyler det ner rökgaserna men den viktiga rollen som dragbegränsaren har är att bibehålla draget i skorstenen oavsett om det är -25 eller +25, full storm eller stiltje. :wink:
Jag hade testat att öppna dragbegränsaren lite mer!
Alternativt kolla så du har tillräckligt med tilluft till pannrummet.
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
Reglercentral Thermomatic CBJ
Braskamin Eurofire Energikassett
(Grymt effektiv!!!)
Uppvärmd yta 120m2 1 1/2 plan från 1956
Lite dragigt på övervåningen med gamla fönster
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej alla
Titta in på denna länk. viewtopic.php?t=9503

Det som bestämmer hur stort undertrycket blir är helt beroende på
rökgastemperaturen som lämnar pannan och går ut i skorstenen..

Att sedan pelletsbrännaren inte skulle fungera så bra vid kallare väderlek
kan bero på pelletsbrännaren förbrännings kapacitet,
Med det menar jag att en obalans uppstår så att denna matar in mer pellets än den hinner förgasa / förbränna.
Vilket kan göra att den går fet som man säger, sot / tjära blir till som kännetecken om det nu är så....

Är det detta som händer, minska pellets inmatningen eller om möjligt öka förbränningsluften till den högre effekten.

Mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Skriv svar