25gr lägre rökgastemp någon skillnad?

Skriv svar
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

25gr lägre rökgastemp någon skillnad?

Inlägg av Vednisse »

Min polare fick sin Ulma driftsatt för drygt en vecka sedan, även han verkar lida av att det vill kondensera som för mig (samma panna).

Det sista installatören gjorde innan han körde där ifrån var att klättra upp på skorstenen och såg att det kondenserde den i toppfoderet (insatsrör) precis som mig.

Installatören tog bort effektbaffeln och rökgastemp ut steg från 125 till 150gr sen åkte han. Min bekanta har dock observerat att det kondenserar i samma omfattning både med och utan baffeln. Frågan är om han tjänar något mätbart förbrukningsmässigt med 25gr lägre temp ut ur pannan.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
simon.s
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: sön 28 dec, 2008 18:56

Inlägg av simon.s »

Eftersom han har kondens vid den temperaturen så borde han ju höja tempen mer på något sätt.

Vad som är viktigt är ju hur tempen är uppe en meter ned i skorstenen, ska ju inte vara under 65 eller upp till 80 grader enligt vissa. Nu vet jag ju inte hur hög skorsten det är, men det kyls ju ett visst antal grader per meter skorsten, säg en 5 grader per meter, så har han 150 ut så borde det ändå vara ganska bra. Skulle inte stoppa tillbaka några bafflar.

Förbruknigsmässigt så tror jag att det handlar om skit och ingenting i slutändan. Jag hade 250 grader ut innan på min panna, nu efter jag ställt ned matningen i ulman till 13 sekunder mellan matningarna så fick jag runt 200 grader, eller 180 nysotat och 210 när det ska sotas, men inte märkt någon positiv förbättring i förbrukningen dom sista månanderna, ser precis ut som vanligt. så skillnaden mellan 25 grader vid så låga temperaturer kan inte handla om några mängder pellets per år.
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

Att höja tempen är inte möjligt om man inte flyttar brännaren till veddelen.
Provade själv denna manöver på min anläggning, men det kondenserade översta decimetern (i toppfodret) precis lika mycket när jag hade 190gr ut ur pannan som 140gr med brännaren i oljedelen.

Det är något mysko med dessa TMV :?

Vet att det som avgör är tempen i toppen, men ser man kondensen med ögonen så känns det onödigt att mäta. Kondensen är endast i toppfodret (rostfritt) på båda anläggningarna och torkar upp under efterblåsningen på min anläggning. Vet inte hur länge Ulman blåser eller om det är ställbart som på min.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Ricke77
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: mån 25 feb, 2008 10:30
Ort: Halland Simlångsdalen

Inlägg av Ricke77 »

Dragbegränsare?? Rätt inställd??
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
Reglercentral Thermomatic CBJ
Braskamin Eurofire Energikassett
(Grymt effektiv!!!)
Uppvärmd yta 120m2 1 1/2 plan från 1956
Lite dragigt på övervåningen med gamla fönster
Skriv svar