att välja brännare till oljepanna
-
- Lärjunge!
att välja brännare till oljepanna
Ja just det..hur går man till väga/vad ska man tänka på?
Jag var inne och pratade lite med en CTC gubbe idag och han rekommenderade en Pellx P21. Egentligen undrar jag väl mest exakt vad det är som skiljer alla olika brännare åt.
Om man utgår från P21 som CTC rekommenderar till min panna så får jag den för 21.000 med skruv ifrån återförsälajren. Men tittar man på t.ex. rinkabyrör så finns det ju andra brännare från 13.000. Hur kan det skilja så mycket?
Hur vet man vad som är lämpligt i min panna?
Jag var inne och pratade lite med en CTC gubbe idag och han rekommenderade en Pellx P21. Egentligen undrar jag väl mest exakt vad det är som skiljer alla olika brännare åt.
Om man utgår från P21 som CTC rekommenderar till min panna så får jag den för 21.000 med skruv ifrån återförsälajren. Men tittar man på t.ex. rinkabyrör så finns det ju andra brännare från 13.000. Hur kan det skilja så mycket?
Hur vet man vad som är lämpligt i min panna?
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Finns en hel del att läsa på forumet om denna fråga.
Jag säger som jag sa till Kalle C, En brännare med ställbar hysteres och underhållseld gör saken lättare och du slipper köpa dyra temostatboxar som tillbehör bara för att kunna elda som folk.
Enkla inställningar gör att du sparar mycket pengar senare, du slipper ta hem en installatör som tar minst en tusenlapp för att justera när du fått en ny pelletssändning.
Till CTC 265B kanske du också har nytta av tryckluftsuraskning.
Jag tycker det verkar som om alla vanliga framåtriktade brännare + skruv kostar i stort sett lika mycket.
Jag säger som jag sa till Kalle C, En brännare med ställbar hysteres och underhållseld gör saken lättare och du slipper köpa dyra temostatboxar som tillbehör bara för att kunna elda som folk.
Enkla inställningar gör att du sparar mycket pengar senare, du slipper ta hem en installatör som tar minst en tusenlapp för att justera när du fått en ny pelletssändning.
Till CTC 265B kanske du också har nytta av tryckluftsuraskning.
Jag tycker det verkar som om alla vanliga framåtriktade brännare + skruv kostar i stort sett lika mycket.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)
Ja det är olika märke och återförsäljning kan skillna hur det som helst kostar.
Rinkaby eller dinvvsbutik har ett stort avtalet inköp direkt från fabrik så det kostar lägre, den din närmast butik 21 000 kr får han beställa till dig är 2:a eller 3:e mellanhand.
Dvs. fabrik ->grossist -> storaffär->privat allmän affär -> till dig kostar mer.
Jämförelse med lågpris, Fabrik --> till dig utan mellanhand billigt.
Är du lite osäker, varför inte söka här som har CTC265 med Pellx och se vad dom tycker, men kan förstå att folk inte vill tala sanning om vad som händer, vill undervika rykta om hans/hennes problem.
Min bror har den Pellx var hysteri och fruktensvärd irriterad han ångrade, då i början, det var så känslig, pga styrelektronik, men nu efter 2 år har han vant vid den brännare, och funger mycket bättre, men lite kvar med krångla ännu. Troligen att hans panna har med att göra och luftdragning så att Pellx inte kan styra så bra, kanske. Två olika fackman har varit där å försökte. men blev inte nytta. Han skulle ha köpt Bionet, janfire eller EcoTec skulle passa bra för hans pannan TMV kombi -74.
Rinkaby eller dinvvsbutik har ett stort avtalet inköp direkt från fabrik så det kostar lägre, den din närmast butik 21 000 kr får han beställa till dig är 2:a eller 3:e mellanhand.
Dvs. fabrik ->grossist -> storaffär->privat allmän affär -> till dig kostar mer.
Jämförelse med lågpris, Fabrik --> till dig utan mellanhand billigt.
Är du lite osäker, varför inte söka här som har CTC265 med Pellx och se vad dom tycker, men kan förstå att folk inte vill tala sanning om vad som händer, vill undervika rykta om hans/hennes problem.
Min bror har den Pellx var hysteri och fruktensvärd irriterad han ångrade, då i början, det var så känslig, pga styrelektronik, men nu efter 2 år har han vant vid den brännare, och funger mycket bättre, men lite kvar med krångla ännu. Troligen att hans panna har med att göra och luftdragning så att Pellx inte kan styra så bra, kanske. Två olika fackman har varit där å försökte. men blev inte nytta. Han skulle ha köpt Bionet, janfire eller EcoTec skulle passa bra för hans pannan TMV kombi -74.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Hallå Danne031
Det var bara öde råkade såg där PX21 kostar 14,310:- utan skruven.
http://www.energisparcentrum.se/shop/in ... ucts_id=10
Det var bara öde råkade såg där PX21 kostar 14,310:- utan skruven.
http://www.energisparcentrum.se/shop/in ... ucts_id=10
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Jag har kört min Janfire NH i min CTC265B sedan 2005-12-22 utan andra problem än dom jag själv har åstadkommit, har fungerat ganska bra även ur effektivitetssynpunkt, jag har även gjort en baffel som gav 25°C lägre rökgastemperatur vilket bör betyda bättre effektivitet.
Baffeln är en plåtbit som hänger fast på den gjutjärnsbaffel som redan fanns, jag borrade ett par hål i underkanten och tog vanlig 1mm svartjärn (bilplåt), svetsade fast ett par små krokar till dessa hål samt en pinne i botten till att hålla den på "lagom" avstånd av pannväggen, den har ett litet böj så att den går lite snedd från upphängspunkten och kanske en dm nere böjar den rakt ner och pinnen håller den ute i bottnen.
"Lite" knepigt att få den in och ur luckan (vedsidan) men det går om man klipper ena hörnet liiiite snedd och har exakt rätt böj på plåten... Ja, det var en del finpyssel innan den kom på plats.
Baffeln är en plåtbit som hänger fast på den gjutjärnsbaffel som redan fanns, jag borrade ett par hål i underkanten och tog vanlig 1mm svartjärn (bilplåt), svetsade fast ett par små krokar till dessa hål samt en pinne i botten till att hålla den på "lagom" avstånd av pannväggen, den har ett litet böj så att den går lite snedd från upphängspunkten och kanske en dm nere böjar den rakt ner och pinnen håller den ute i bottnen.
"Lite" knepigt att få den in och ur luckan (vedsidan) men det går om man klipper ena hörnet liiiite snedd och har exakt rätt böj på plåten... Ja, det var en del finpyssel innan den kom på plats.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Om du nu funderar på en rörbrännare eller nån framårbrinnande ...När du eller installatören ställer in brännaren ställ inte den på maxeffekt och sen ha alla retardrar bafflar eller turbulatorer isatta.=Problem för stort mottryck..tänk på att det är en trång oljepanna..Som sagt ställ effekten på typ 14-16 kW så det räcker även till frugans långdusch ...håll inte på och pyrelda heller det tjänar man inget på...Har du acctank kan du (köpa) välja 20 graderschipet ...Brännare väljer du själv ...
Mvh

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Här kanonpris på proffsbrännare.
http://www.maniarmatur.se/?artnr=6374213
Är du loggnings- eller lambdafantast hittar du brännaren här
http://www.biocomfort.se/Scotte/scottepb.asp
http://www.maniarmatur.se/?artnr=6374213
Är du loggnings- eller lambdafantast hittar du brännaren här
http://www.biocomfort.se/Scotte/scottepb.asp
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Du skriver inget om du tänker installera själv eller ha installatör. Tänk bara på att det kan vara ruskigt svårt att få en installatör om du köper brännare på egen hand. Visst är det billigare via postorder men en eventuell installatör kan tänkas lägga extra pengar på installationen för den missade avansen på att själv sälja brännaren.
Jag har själv upplevt detta på min första brännare.
Detta är, som vanligt, en personlig reflektion och ingen sanning, på hopp undanbedes..
Vänligen Brus
Jag har själv upplevt detta på min första brännare.
Detta är, som vanligt, en personlig reflektion och ingen sanning, på hopp undanbedes..
Vänligen Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna
125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Trådskaparen har en CTC 265B? Tror inte man kan säga att det är trångt i den? Stort utrymme i olje delen 50x40x40cm? Och övergången till Veddelen är en springa längst upp i olje delen på 7cm och 40cm bred?ronald skrev:Problem för stort mottryck..tänk på att det är en trång oljepanna..
Mvh
Själv installerat en Roslagsbrännare nyligen och tycker detta fungerar kanon!
Så vill du installera själv så är Roslagsbrännare väldigt enkelt och fungerar bra...
Hör av dig om du har några frågor!
Mvh /Martin
CTC 265B Honeywell Aqua controll 210(Åter satt i bruk efter många års avstängning) Olja idag förbrukning 4kbm/år. Roslagsbrännare installerad! KW SID 012 dragbegänsare.
Se på tusan!...fick med mig minnet från annan tråd om Ctc 1100 och 1200.
Ja Ctc 265 är ju lite mummigare att installera i...MEN mitt inlägg ovan kan ju tänkas på ändå när det gäller dom 2 första nämnda oljepannorna...
Mvh

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
-
- Lärjunge!
Jag hade allt tänkt spara ett par tusenlappar och installera själv, man har ju alltid internet till hjälp =)
En detalj bara..
Om du nu funderar på en rörbrännare eller nån framårbrinnande
Alltså jag har ingen aning om vad som hade passat bäst...det enda jag har att gå på än så länge är vad CTC fösäljaren sa.. "den brinner som en oljebrännare". Ja det låter ju bra fast vad innebär det egentligen?
Sedan är ju tanken att inom ett par år (eller när det behövs), byta hela pannan. Något man bör ha i åtanke vid val av brännare då?
Tack för länkar och kommentarer så länge.
En detalj bara..
Om du nu funderar på en rörbrännare eller nån framårbrinnande
Alltså jag har ingen aning om vad som hade passat bäst...det enda jag har att gå på än så länge är vad CTC fösäljaren sa.. "den brinner som en oljebrännare". Ja det låter ju bra fast vad innebär det egentligen?
Sedan är ju tanken att inom ett par år (eller när det behövs), byta hela pannan. Något man bör ha i åtanke vid val av brännare då?
Tack för länkar och kommentarer så länge.
Mitt lilla projekt
Mitt lilla projekt
Det finns grovt tagit 2 typer av brännare:
* Framåtbrinnande
* Uppåtbrinnande
Har man en uppåtbrinnande ska det finnas plats för lågan över brännaren, är den framåtbrinnande ska det finnas plats framför brännaren.
Undermatade är logisk nog ofta uppåtbrinnade, andra brännare är format så att pelletsen bränns i ett horisontellt rör vilket ger framåtbrinnande.
Janfire NH & Flex-A kan ha/har lågriktare som gör dom framåtbrinnande fast då framåt & lite uppåt.
* Framåtbrinnande
* Uppåtbrinnande
Har man en uppåtbrinnande ska det finnas plats för lågan över brännaren, är den framåtbrinnande ska det finnas plats framför brännaren.
Undermatade är logisk nog ofta uppåtbrinnade, andra brännare är format så att pelletsen bränns i ett horisontellt rör vilket ger framåtbrinnande.
Janfire NH & Flex-A kan ha/har lågriktare som gör dom framåtbrinnande fast då framåt & lite uppåt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Lärjunge!
Ålrajt, tack.
Mitt lilla projekt
Mitt lilla projekt
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Ska du installera själv så kan du nog tjäna en slant, En ctc el Ariterm justarar du in med hjälp av forumet..Danne031 skrev:Jag hade allt tänkt spara ett par tusenlappar och installera själv, man har ju alltid internet till hjälp =)

Funderar du på att installera en termiskventil själv oxå??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Lärjunge!
nä fan rörkrökeri gör jag inte själv..jag är inte betrodd av min andra hälft, både diskmaskin och tvättmaskin droppar lite i kopplingarna nämligen
utökar om det i andra tråden så jag har mer brännarinfo samlad här =)

utökar om det i andra tråden så jag har mer brännarinfo samlad här =)
Mitt lilla projekt
Mitt lilla projekt