Val av tank?
Val av tank?
Tänkte skaffa en 750L ackumulatortank och det finns lite att välja på..
ska ha en tom tank eftersom jag redan har en 750L med varmvattenberedare/elpatron i..
Har rätt begränsat med utrymme i pannrummet och måste plocka av isoleringen för att få in den..
Har kikat på en tank ifrån Rinkabyrör med 90mm polyuretanisolering och det ser ut som isoleringen är i 3 stycken? Hur krångligt är det att montera av/på polyuretanisolering? eller är det enklare med en tex Borö tank med mineralull/plastplåt?
Hur tung är en tank? bär man in den på 2 man?
http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=823
Tack på förhand
ska ha en tom tank eftersom jag redan har en 750L med varmvattenberedare/elpatron i..
Har rätt begränsat med utrymme i pannrummet och måste plocka av isoleringen för att få in den..
Har kikat på en tank ifrån Rinkabyrör med 90mm polyuretanisolering och det ser ut som isoleringen är i 3 stycken? Hur krångligt är det att montera av/på polyuretanisolering? eller är det enklare med en tex Borö tank med mineralull/plastplåt?
Hur tung är en tank? bär man in den på 2 man?
http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=823
Tack på förhand
Här ser du några vikter.
http://www.konsumentverket.se/Documents ... t_2006.pdf
http://www.konsumentverket.se/Documents ... t_2006.pdf
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Tankar ...
Har tagit in mina tankar själv... med lite hjälp av block och talja.
Dra & håll emot... men visst är man två gubbar så underlättar det säkert.
Själv gjorde jag en "släde" och slidade tanken nerför trappen och in i källaren.
//P
Dra & håll emot... men visst är man två gubbar så underlättar det säkert.
Själv gjorde jag en "släde" och slidade tanken nerför trappen och in i källaren.
//P
Vedolux37 + Stocksbrotank 4-sling 750L + tomtank 750L Exoheat 1858 2x24 rör,
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Ang isoleringen så ska du inte tveka att ta 90 mm pur, Det är inga problem med att ta av/montera tillbaka den efter du fått in tanken..
En kompis har 2 tankar från effekta med 90 mm pur o det som hållerhalvorna på plats är ett bummiband som går runt tankarna..
En kompis har 2 tankar från effekta med 90 mm pur o det som hållerhalvorna på plats är ett bummiband som går runt tankarna..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
På två bär man lätt in en 750 liters tank. Botten är inga problem att få tag på men toppen kan vara knivigare, enklast är att ha en bit gängat blå-rör som man drar in i topphålet så får man nåt att bära i.
Se bara till att du kan svänga runt om det är nåt hörn du ska förbi, den blir ju längre om du drar i ett rör i toppen
/Jörgen
Se bara till att du kan svänga runt om det är nåt hörn du ska förbi, den blir ju längre om du drar i ett rör i toppen
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Jag köpte en Strömsnäspannan Optimal 750 (dvs 750 liters). Jag kan säga att den bar man INTE in på 2 pers! Vi var 4 st som bar den på en bår jag tillverkade av 2 reglar och några remmar. Det gick bra, men även med 4 pers var det ingen lek...joeri91942 skrev:På två bär man lätt in en 750 liters tank.
-
- Pannrumstomte!
Med en rejäl pirra kan man flytta allt. Jag tog ner en sån tank själv i källaren. Använde block och talja i trappan precis som Pellfan men hade den surrad på säckakärran hela tiden. Det värsta var att svänga runt nere i trappen, takhöjden räckte inte så jag fick släppa ut luften ur däcken.ake_l skrev:joeri91942 skrev:Vi var 4 st som bar den på en bår jag tillverkade av 2 reglar och några remmar.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Tänk även på att om ni skall bära tanken eller något annat tungt utför en trapp så brukar det vara en bra ide att lägga plankor eller dyl så att man fördelar ut vikten över flera tappsteg.
Det blir ju rätt hög punkt belastning annars och då är det inte säkert att trappstegen håller.
Jag och min pappa bar då in en strömsnäs 750l med beredare och då knakade det betänkligt i trappen innan vi lade plankor över trapp stegen.
Det blir ju rätt hög punkt belastning annars och då är det inte säkert att trappstegen håller.
Jag och min pappa bar då in en strömsnäs 750l med beredare och då knakade det betänkligt i trappen innan vi lade plankor över trapp stegen.
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Hmm.... iofs hade jag "tomma" tankar men speciellt tunga tyckte jag inte dom var, 80-90 kilo kanske. Har man 5 slingor och isolering, fötter, ramar osv på blir det ju mer.
/Jörgen
PS. Kan kanske tillägga att speciellt "grov" eller vältränad är jag inte
/Jörgen
PS. Kan kanske tillägga att speciellt "grov" eller vältränad är jag inte

Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Jag fixade själv ner min nya panna genom att hyra en säckakärra som "går" i trappor. En sådan modell med tre hjul på varje sida. Surrade en rem, ringde två kompisar och ner i källaren på 2 minuter.
Vänligen Brus
Vänligen Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna
125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.