Ombyggnadssats flamvakt-termovakt 50 grader fungerar ej.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
grebdron
Ungskog

Ombyggnadssats flamvakt-termovakt 50 grader fungerar ej.

Inlägg av grebdron »

Har köpt flamvakts-kit och monterat detta enligt beskrivning. Har en box med det lägre serienr-intervallet.

Dock fungerar denna ej som det ska, dvs brännaren matar på pellets även om det ej har tänt vid uppstart med påföljd att brännarkoppen + internskruven packas med pellets.

I övrigt fungerar brännaren som den ska.

Någon som har erfarenhet av detta fenomen eller något fel jag kan ha gjort?

Flamvakts-kitet (Ombyggnadssats flamvakt-termovakt 50 grader Artnr.JF-21898000) köpte jag från Eldkraft.se http://www.ved-pellets.se
Eryl kombipanna 70-tal + Tigex25 + Janfire Flex-A + MIAB RS4 + Aritem 4 m skruv inkl. 45°-böj + eget byggt 700 L förråd
C.M.R.
Fröträd

termokontakt

Inlägg av C.M.R. »

Skicka ett mail till info@eldkraft.se så får du ett förenklat kopplings schema,
det finns till de tidigare boxarna.
STOR ERFARENHET AV JANFIRE I MITT HUS 255kvm 2 vån med Janfire Pelletspanna (utan NH men med Flex-A)
killejkpg
Fröträd

Inlägg av killejkpg »

kolla här kan finnas under janfire
har för mig att jag hittat komplingsschema där

http://www.ved-pellets.se/butik/Arkiv.shtml
Ecotec B1 50kwh- Ny (panna acinax 350 bio)
Ecotec A3 15kwh- (panna norrahammar)
Janfire flex A - (panna econom)
Green energi 50kwh (rör brännare) gammal norrahammar panna
Px 21- panna ?
Rombo
Frö

Re: Ombyggnadssats flamvakt-termovakt 50 grader fungerar ej.

Inlägg av Rombo »

grebdron skrev:Har köpt flamvakts-kit och monterat detta enligt beskrivning. Har en box med det lägre serienr-intervallet.

Dock fungerar denna ej som det ska, dvs brännaren matar på pellets även om det ej har tänt vid uppstart med påföljd att brännarkoppen + internskruven packas med pellets.

I övrigt fungerar brännaren som den ska.

Någon som har erfarenhet av detta fenomen eller något fel jag kan ha gjort?

Flamvakts-kitet (Ombyggnadssats flamvakt-termovakt 50 grader Artnr.JF-21898000) köpte jag från Eldkraft.se http://www.ved-pellets.se

Jag har precis samma problem, jag har kontaktat eldkraft och fick en ny termokontakt och kopplingsschema.
Jag hade kopplat rätt och den nya termokontakten funkade inte heller.
Jag har testat termokontakterna och de fungerar som de ska, när den kommer över 50 grader stänger den av +5V till ingång EXTRA.
Är det så att våra boxar är för gammla?
Kan det hjälpa att byta PROOM?
Min box har serie nr. 729
Janfire Flex-A
frans
Frö

Samma här

Inlägg av frans »

Jag har precis samma bekymmer, har kopplat in flamvakten och har mätt med voltmeter att den funkar. Men databoxen bryr sig inte om signalen utan kör på som inget har hänt. Jag minns inte på rak arm vilket nummer min box har men det var drygt femhundra.

Är det någon som kommit på nån lösning på hur man ska få den att bryta? Senast i natt så hade det gått av en kedja för mig.
Skriv svar