Driftstopp i högfartsläge?
Driftstopp i högfartsläge?
Har äntligen börjat få bukt på min brännare, haft problem med för litet dragavbrott. Men nu har jag fått felmeddelande på brännaren, driftstopp i högfartsläge. Kände på fallröret och det var ju rättså varm och funderar på om det kan vara det överhettningsskyddet som slagit till.
Går det "tillbaka" automatiskt?
Vad har ni andra för teorier om vad det kan vara?
Vad hade ni för fel när de dioderna lyste?
mvh
Går det "tillbaka" automatiskt?
Vad har ni andra för teorier om vad det kan vara?
Vad hade ni för fel när de dioderna lyste?
mvh
Nibe city, kmp px21 -06, ötab pellets, KV Z150
Sjuntautomatik med Utegivare.
Kamin (keddy) i vardagsrum/kök. Luftvärmepump IVT i hall
boyta 177kvm, biyta 100kvm
Vad kör du brännaren på för effekt?
Finns det spjäll på pannan öppna fullt ..Det låter som om pannan är strypt för mycket "eller i komb"med för hög effekt...
Sen sälj tigexen! ..den gör ingen nytta bredvid din nya större fina dragbegränsare
Mvh
Finns det spjäll på pannan öppna fullt ..Det låter som om pannan är strypt för mycket "eller i komb"med för hög effekt...
Sen sälj tigexen! ..den gör ingen nytta bredvid din nya större fina dragbegränsare

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Min effekt? högfartsläge är det iaf.
Jag har mitt spjäll fullt öppnet.
Jag har 4 turbolatorer i av 6 möjliga. Menar du att jag ska ta bort en eller flera?
Sen har jag en teori om just för mycket/ för lite bränsle i i brännaren.
Om man tar en motorsåg tex, så ju mer man stryper bränslet ju högre varvar den tills den till slut får för lite och dör. ökar man bränslet så går den fetare och fyrtaktar när man försöker varva den.
Kan det vara så med brännaren med, när den får lite snålt med bränsle så blir tempen högre och det sprider sig till fallröret som i sin tur slår till överhettningsskyddet. Långsökt kanske?
Jag har mitt spjäll fullt öppnet.
Jag har 4 turbolatorer i av 6 möjliga. Menar du att jag ska ta bort en eller flera?
Sen har jag en teori om just för mycket/ för lite bränsle i i brännaren.
Om man tar en motorsåg tex, så ju mer man stryper bränslet ju högre varvar den tills den till slut får för lite och dör. ökar man bränslet så går den fetare och fyrtaktar när man försöker varva den.
Kan det vara så med brännaren med, när den får lite snålt med bränsle så blir tempen högre och det sprider sig till fallröret som i sin tur slår till överhettningsskyddet. Långsökt kanske?
Om du har hög temp på ditt rör så är det troligen för litet drag eller kanske man ska säga för litet drag i förhållande till effekten då draget ska vara stort nog att sluka de varma rökgaserna som annrs trycks bakåt och värmer upp röret.
Minskar du pelletstillförseln så minskar effekten och risken för överhettning borde minska (överhettningsskyddet återställs manuellt även på min brännare, troligen på alla KMP så jag tror inte det är det). Med för lite bränsle kommer du till slut få för liten låga och brännaren bryter pga att den tror att det inte brinner mer. Har du hög utsignal från fotocellen under drift kan detta vara felet, min slår av ibland i lågfart men håller sig bra i högfart.
/NRG
Minskar du pelletstillförseln så minskar effekten och risken för överhettning borde minska (överhettningsskyddet återställs manuellt även på min brännare, troligen på alla KMP så jag tror inte det är det). Med för lite bränsle kommer du till slut få för liten låga och brännaren bryter pga att den tror att det inte brinner mer. Har du hög utsignal från fotocellen under drift kan detta vara felet, min slår av ibland i lågfart men håller sig bra i högfart.
/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Niklas jag kör endast i högläget jag med. MEN endast 14-16 kW ....
Vid install så vart brännaren inställd på max fläkt och matning ...
Då kan det bli som NRG sa i inlägget ovan om man brassar i trånga oljepannor....
Mvh
Vid install så vart brännaren inställd på max fläkt och matning ...
Då kan det bli som NRG sa i inlägget ovan om man brassar i trånga oljepannor....
Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
Mät upp fläkten vid full drift till 185-190 V ställ sen matningen till vitgul låga ...Ingen skruv matar lika tyvärr!...men prova halvtvarv på skruven vid driftfas...Men bäst är ju riktig inställning med mätinstrument men med dessa ojämnmatarskruvar hmm..
Mvh
Mvh
Hej nu har jag börjat exprimentera. Min fläkt hade 210v vid full effekt, nerstält nu till 190V. Ökade matningen så den snurrar lite mer än 1/3 varv nu, tycker jag har en fin låga. Om jag tar mer bränsle vad händer med lågan då? gulare? vitare?
Har Precis brunnit klart nu och jag tvättade rent det lilla fönstret som finns på pannan stor som en 5 krona. Nu efter första eldningen så har rutan blivit lätt lätt sotig. betyder det att den går lite för fett?
Min flamvakt vakt pendlar väldigt mycket i volt. från 2 upp till 7-8v men ligger oftast stabilt runt 4-5volt. är detta normalt?
Känns som jag har fått en "stabilare" låga.
Tacksam för svar.
Min flamvakt vakt pendlar väldigt mycket i volt. från 2 upp till 7-8v men ligger oftast stabilt runt 4-5volt. är detta normalt?
Känns som jag har fått en "stabilare" låga.
Tacksam för svar.
Eftersom du drog ner fläkthastigheten så bör du också minska bränslemängden,för annars går den fett.Kolla så att lågan inte är mörksvart utan mer gulaktig och inte heller för "spretig" (för mycket luft).Det är ett visst samband ifall man kör med låg effekt också,för då är den beroende av hur du ställt bränslemängden i hög.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.