Turbulatorer (TB) sökes
-
- Entusiast!
Turbulatorer (TB) sökes
Hej
är det någon som har 2 tb över till en 1100 ja saknar 2 och rökgastempen
går upp till 225 grader så ja behöver stoppa i 2 till så ja kan få ner den till ca 175 grader
nu sitter det 4 st av 6 möjliga
några förslag
är det någon som har 2 tb över till en 1100 ja saknar 2 och rökgastempen
går upp till 225 grader så ja behöver stoppa i 2 till så ja kan få ner den till ca 175 grader
nu sitter det 4 st av 6 möjliga
några förslag
CTC 1100-01 med TB-mini brännare från 03
1,5m skruv med veckoförråd, startad 27/12-08
ny installerad Dovre braskamin i öppen spis med oval insatsslang 180/120mm
1 plansvilla med källare, boyta 90 m2 ca 21g
källare 90 m2, 30 m2 boyte med golvvärme
Ring till Bentone/CTC, tillverka egna.
Tveksamt om du kan köra med full uppsättning i den pannan.
/Vednisse
Tveksamt om du kan köra med full uppsättning i den pannan.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
-
- Entusiast!
-
- Ungskog
Jag kör med 9 av 9 i min 1100. Har en rökgastemp på ca 150-165 grader. Jag saknade oxå 2 turbolatorer när jag skulle köra pellets. Jag ringde den gamle oljeinstallatören på orten. Så mitt tips är att ringa runt till små firmor som håller på med oljepannor. Jag tror att många har lite turbolatorer liggande. Sen byter ju folk ut sina gamla 1100 oxå.
Lycka till!
Lycka till!
CTC1100 Pellx 2008, 6m skorsten insatsrör.
150 kvm 2-plan.
150 kvm 2-plan.
1100:an är en trång panna och motståndet kan bli för stort (om jag inte minns fel var ditt fallrör varmt som f*n redan, samt dammproblem som kan tyda på övertryck i pannan).
Vissa kan köra med alla i, andra inte. Det är oftast bättre att kapa samtliga till lagon längd än att plocka bort enstaka då luften väljer enklaste väg.
Som du märker finns det olika utförande av konvektionsdelen på pannan också, olika antal turbulatorer..tror även längden skiljer på dom i orginalutförande.
/Vednisse
Vissa kan köra med alla i, andra inte. Det är oftast bättre att kapa samtliga till lagon längd än att plocka bort enstaka då luften väljer enklaste väg.
Som du märker finns det olika utförande av konvektionsdelen på pannan också, olika antal turbulatorer..tror även längden skiljer på dom i orginalutförande.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Läste tidigare att du använde effektläge 3. Det motsvarar 12 kW och så hög effekt kan du nog inte ha med alla TB i.
Jag kör med 9,2 kW och då sitter alla 6 TB i.
Draget spelar också en viktig roll. Med mindre drag än 20 Pa fungerar det inte här med alla 6 TB. Vilken inställning på draget har du?
Jag kör med 9,2 kW och då sitter alla 6 TB i.
Draget spelar också en viktig roll. Med mindre drag än 20 Pa fungerar det inte här med alla 6 TB. Vilken inställning på draget har du?
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)
-
- Entusiast!
Effektläge 3 ger 9 kW så förmycket är det inte
ja vet inte vad ja har för drag, hur mäter man det
den dragregulatorn som sitter där nu hör väl till pannan så den borde fung bra
ja får kolla runt lite efter fler TB, någonstans borde det finnas
ja saknar ju 2st
ja hade damm problem innan men nu när ja kör med Derome så fung det bra
och tempen på fallröret är ok me
nu har ja varit på Granngården och köpt Agrol så nu ska ja prova med det
ja vet inte vad ja har för drag, hur mäter man det
den dragregulatorn som sitter där nu hör väl till pannan så den borde fung bra
ja får kolla runt lite efter fler TB, någonstans borde det finnas
ja saknar ju 2st
ja hade damm problem innan men nu när ja kör med Derome så fung det bra
och tempen på fallröret är ok me
nu har ja varit på Granngården och köpt Agrol så nu ska ja prova med det
CTC 1100-01 med TB-mini brännare från 03
Ser nu att jag läste på fel ställe, 9 kW ska det vara.
Om dragbegränsaren är en Tigex som satt på min CTC 1100 panna så går det att ställa in draget där. Axeln med motvikt ska vara horisontell när luckan är stängd. Man mäter antal millimeter mellan märket längst in på axeln och centrum på motvikten. 20mm är 10 Pa, 30mm är 15Pa, 40mm är 20Pa osv.. Mellan 10-20 Pa någonstans ska man ligga.
Går det inte att vrida till ett par plåtar till spiral och sätta i de 2 rör där det fattas? Kan inte vara så noga bara det blir snurr på röken lite.
Om dragbegränsaren är en Tigex som satt på min CTC 1100 panna så går det att ställa in draget där. Axeln med motvikt ska vara horisontell när luckan är stängd. Man mäter antal millimeter mellan märket längst in på axeln och centrum på motvikten. 20mm är 10 Pa, 30mm är 15Pa, 40mm är 20Pa osv.. Mellan 10-20 Pa någonstans ska man ligga.
Går det inte att vrida till ett par plåtar till spiral och sätta i de 2 rör där det fattas? Kan inte vara så noga bara det blir snurr på röken lite.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)
Det har påpekats tidigare men förtjänar att nämnas igen, att träpellets fodrar dubbla luftmängden jämfört med olja så har man eldat med olja tidigare kan man inte anta att det fungerar rätt av. Trånga pannor kanske var nära marginalen tidigare, då måste man sänka efekten eller minska mottrycket vid övergång till pelletsbrännare. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .