Byta till det nya brännarröret
Byta till det nya brännarröret
Nu var det ett tag sedan jag var här.
Har uppdaterat mig på era tidigare inlägg gällande brännarrörens hållbarhet. Det är intressant att vissa rör håller länge medan andra inte gör det. Grannen har nu kört i drygt två år med sitt och inte bytt varken rör eller roster. Jag ska nu efter två år (drog igång pannan 3 januari 2007) byta innerör för andra gången och slängde i mitt tredje roster idag.
Förbrukningen är ca 4,5 ton per år. Gått upp lite det senaste året så nu närmar jag mig 5 ton.
Jag har bytt fläkt och chip en gång. Tidigare har installatören varit här och bytt på garantin (förutom rostret). Har den mesta tiden kört modulerande förutom på sommaren när jag kört på lågeffekt. Snålar med elen i och med att jag har pelletsen liggandes hemma.
Var inne idag hos min installatör och skulle ha mig ett nytt roster. Jag tog upp att det inte var länge sedan jag satte i det senaste och att jag nu sett bubblor på inneröret igen. Det vanlig svaret var givetvis att det var slitdelar och att VB inte lämnade någon garanti på dem. Det slutade med att jag gick därifrån med ett nytt innerör av den nya tjockare varianten för 1870 kronor. Nu var det inte längre prat om någon garanti. Som ni skrivit tidigare är det ny mycket tjockare. Mätte lite drygt 3 millimeter med skjutmått.
Nu till min fråga egentligen. Är det någon som har satt in det nya röret. Skulle ha kommit i oktober 2008 om jag förstod dem rätt. Kan vi förvänta oss att det ska hålla längre?
Sedan var det någon som pratade om ett nytt roster. Kan inte hitta något om det hos VB. Det jag köpte idag var precis samma modell som det gamla vanliga. Gick på 350 kronor.
Jag kör ju med Värmebaronens Cometpanna. Har börjat fundera på om man skulle sätta in något annat fabrikat i den om några år när brännare har gjort sitt. Man kan ju inte lägga ut flera tusen på den varje år framöver i slitdelar. Frågan är bara vilket fabrikat det i så fall ska vara?
/Daniel
Har uppdaterat mig på era tidigare inlägg gällande brännarrörens hållbarhet. Det är intressant att vissa rör håller länge medan andra inte gör det. Grannen har nu kört i drygt två år med sitt och inte bytt varken rör eller roster. Jag ska nu efter två år (drog igång pannan 3 januari 2007) byta innerör för andra gången och slängde i mitt tredje roster idag.
Förbrukningen är ca 4,5 ton per år. Gått upp lite det senaste året så nu närmar jag mig 5 ton.
Jag har bytt fläkt och chip en gång. Tidigare har installatören varit här och bytt på garantin (förutom rostret). Har den mesta tiden kört modulerande förutom på sommaren när jag kört på lågeffekt. Snålar med elen i och med att jag har pelletsen liggandes hemma.
Var inne idag hos min installatör och skulle ha mig ett nytt roster. Jag tog upp att det inte var länge sedan jag satte i det senaste och att jag nu sett bubblor på inneröret igen. Det vanlig svaret var givetvis att det var slitdelar och att VB inte lämnade någon garanti på dem. Det slutade med att jag gick därifrån med ett nytt innerör av den nya tjockare varianten för 1870 kronor. Nu var det inte längre prat om någon garanti. Som ni skrivit tidigare är det ny mycket tjockare. Mätte lite drygt 3 millimeter med skjutmått.
Nu till min fråga egentligen. Är det någon som har satt in det nya röret. Skulle ha kommit i oktober 2008 om jag förstod dem rätt. Kan vi förvänta oss att det ska hålla längre?
Sedan var det någon som pratade om ett nytt roster. Kan inte hitta något om det hos VB. Det jag köpte idag var precis samma modell som det gamla vanliga. Gick på 350 kronor.
Jag kör ju med Värmebaronens Cometpanna. Har börjat fundera på om man skulle sätta in något annat fabrikat i den om några år när brännare har gjort sitt. Man kan ju inte lägga ut flera tusen på den varje år framöver i slitdelar. Frågan är bara vilket fabrikat det i så fall ska vara?
/Daniel
VB Comet + VB Viking bio. Murad skorsten, drygt 8 m. 166+100m2 lättbetonghus i fem halvetage.
Hej Daniel,
Jag använder en Ulmabrännare tillsammans med en effectapanna. Hade jag bytt ut både panna och brännare samtidigt så hade jag köpt en Ulmapanna med tillhörande brännare, för brännaren är jag mycket nöjd med än så länge.
Om du vill se min anläggning är du välkommen att komma och titta här uppe i soliga Myggenäs.
Mvh Kent
PS. Hälsa Ewa...
Jag använder en Ulmabrännare tillsammans med en effectapanna. Hade jag bytt ut både panna och brännare samtidigt så hade jag köpt en Ulmapanna med tillhörande brännare, för brännaren är jag mycket nöjd med än så länge.
Om du vill se min anläggning är du välkommen att komma och titta här uppe i soliga Myggenäs.
Mvh Kent
PS. Hälsa Ewa...
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
Nu är det bytt!
Nu har jag bytt röret och håller tummarna för ett längre liv. Pratade med VB och passade på att fråga om nya roster. Det hade inte kommit ut till försäljning. De höll på och testade olika modeller men inget var klart ännu. Så vi får se i framtiden.
VB Comet + VB Viking bio. Murad skorsten, drygt 8 m. 166+100m2 lättbetonghus i fem halvetage.
Kan ju va så att de läser pellets.info...(Tagit åt sig av kritiken...).Och de är ju bra att grejerna blir bättre
Håll oss underättade om B-röret mm
Mvh

Håll oss underättade om B-röret mm
Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Passade den gamla gaveln och tändelementet bra i det nya, tjockare röret?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Det var inga problem som jag kunde uppfatta i alla fall. Det stora mecket var att det nya inre röret inte passade in i det gamla yttre röret. Man fick slipa ner både det yttre och fasa till en kant på det nya inre röret. Tycker personligen att de kunde se till från fabriken att grejorna passar ihop men efter lite slipande så passade de till slut ihop.
Undrar jag, Hjerpe har fått nytt brännrör med eller utan gavel?
Om det nytt rör som är tjockare plåt då skulle inte passa till oss som är några år äldre eftersom det gavel vi har hålar rektangel runt om som brännrör har klackor som man koppla med gavel och vrid klackor bakom. Låter att man får fila större rektangelhålar runt om innan insätt med nytt rör.
Fråga om Hjerpe kan mäta om han har skjutmått och hur tjock är det gammalt och nytt brännrör, annars vad ser du skillnad mellan gammalt och nytt.
Jag ser bild på http://www.dinvvsbutik.se/images/VB710379.jpg
Såg liknadan, men vad dom pratade om tjockare eller vad är skillnad.
Om det nytt rör som är tjockare plåt då skulle inte passa till oss som är några år äldre eftersom det gavel vi har hålar rektangel runt om som brännrör har klackor som man koppla med gavel och vrid klackor bakom. Låter att man får fila större rektangelhålar runt om innan insätt med nytt rör.
Fråga om Hjerpe kan mäta om han har skjutmått och hur tjock är det gammalt och nytt brännrör, annars vad ser du skillnad mellan gammalt och nytt.
Jag ser bild på http://www.dinvvsbutik.se/images/VB710379.jpg
Såg liknadan, men vad dom pratade om tjockare eller vad är skillnad.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-
- Ungskog
Tjenare tjenare.
Tänkte bara ge min sida av det här.
Gamla brännarröret är tillverkat av plåt (1,6mm ?) som laserskurits och sedan valsats och blivit ihopsvetsat, men det nya är tillverkat av rör. 115 X 3,0 mm. Om jag inte minns helt galet.
Det gick klockrent att byta, vet då inte om min brännare är av "äldre" eller "nyare" variant. tog ca. 1 timme och då har jag inte gjort det innan.
Bytte endast rör (inte gavel) och roster.
det följde med väldigt bra instruktioner men man kan tycka att det är lite knasigt att dom inte filat till den så det bara är att montera. (passning inre/yttre brännarrör).
Min sotare menade på att avsaknad av dragbegränsare ökar risken för att köra sönder grejjerna. han kan ju ha en point där.
Tänkte bara ge min sida av det här.
Gamla brännarröret är tillverkat av plåt (1,6mm ?) som laserskurits och sedan valsats och blivit ihopsvetsat, men det nya är tillverkat av rör. 115 X 3,0 mm. Om jag inte minns helt galet.

Det gick klockrent att byta, vet då inte om min brännare är av "äldre" eller "nyare" variant. tog ca. 1 timme och då har jag inte gjort det innan.
Bytte endast rör (inte gavel) och roster.
det följde med väldigt bra instruktioner men man kan tycka att det är lite knasigt att dom inte filat till den så det bara är att montera. (passning inre/yttre brännarrör).
Min sotare menade på att avsaknad av dragbegränsare ökar risken för att köra sönder grejjerna. han kan ju ha en point där.
viadrus V8D-07(40 kw gjutjärn), Viking bio-06, mafa mini, 2,5m matarrör, tigex 25, 1200l acctank med vv-slinga, CBJ Thermomatic,
Värmer alltså med Pellets, ved + Planerar för solfångare.
Värmer alltså med Pellets, ved + Planerar för solfångare.
Frågor
Jag har också bytt till det nya brännarröret.Efter att ha kört igenom ca 6ton pellets (Agrol) samt sotat och gjort rent varje vecka och låtit en fackman justerat anläggningen.
Det nya röret var tjockare och jag fick fila lite på det yttre röret.Detta beror nog mest på att det yttre röret är någon mm ovalt.Annars hade det nog passat .
Jag har kört Agrol sedan jag gjorde installationen och har haft problem med 2 pallar (mycket spån).Dessa har jag skickat tillbaks o fått utbytt.
Finns det någon pellets som håller bättre kvalitet?
En fråga till er som haft rör och roster länge:Vad har ni kört på för pellets,hur har ni justerat anläggningen,med vilka intervall har ni sotat och gjort rent,har ni kört på el på sommaren?
Tacksam för råd
MVH
Håkan
Det nya röret var tjockare och jag fick fila lite på det yttre röret.Detta beror nog mest på att det yttre röret är någon mm ovalt.Annars hade det nog passat .
Jag har kört Agrol sedan jag gjorde installationen och har haft problem med 2 pallar (mycket spån).Dessa har jag skickat tillbaks o fått utbytt.
Finns det någon pellets som håller bättre kvalitet?
En fråga till er som haft rör och roster länge:Vad har ni kört på för pellets,hur har ni justerat anläggningen,med vilka intervall har ni sotat och gjort rent,har ni kört på el på sommaren?
Tacksam för råd
MVH
Håkan
Värmebaronen "Joker"+Viking Bio+Mafa mini förråd -07,
Panasonic Luft/Luft Värmepump,
Jötul braskasett
Panasonic Luft/Luft Värmepump,
Jötul braskasett
Jag har också bytt till det nyare tjockare brännarröret. Det gick lätt att byta utan att behöva fila.
Anledningen till att jag fick sprickor i brännarröret var att helt plötsligt var pannan väldigt sotig och det rök svart ur skorstenen. Jag förstod inte tillräckligt snabbt varför det var galen förbränning. När jag kom på det var det redan för sent (ca 2 veckor). Det var den lilla skit muttern under röret som var lös, vilket ledde till att tändelementet reste sig och lyfte rosteret, vilket ledde till att det blev hål i brännarröret.
Jag hade kört ca 10 ton pellets innan detta hände och då fanns absolut inga tecken på några bulor eller sprickor på röret. Så jag är säker på att det var detta som ledde till att mitt rör gav upp.
Anledningen till att jag fick sprickor i brännarröret var att helt plötsligt var pannan väldigt sotig och det rök svart ur skorstenen. Jag förstod inte tillräckligt snabbt varför det var galen förbränning. När jag kom på det var det redan för sent (ca 2 veckor). Det var den lilla skit muttern under röret som var lös, vilket ledde till att tändelementet reste sig och lyfte rosteret, vilket ledde till att det blev hål i brännarröret.
Jag hade kört ca 10 ton pellets innan detta hände och då fanns absolut inga tecken på några bulor eller sprickor på röret. Så jag är säker på att det var detta som ledde till att mitt rör gav upp.
Hus i skåne, 250m2+40m2 garage.
VB Comet-2004, VB Viking Bio-2007.
Mafa midi, nu Derome pellets förr Vida pellets.
VB Comet-2004, VB Viking Bio-2007.
Mafa midi, nu Derome pellets förr Vida pellets.
Re: Frågor
Min svar mörkröd text
Mvh Maninhakank skrev: Finns det någon pellets som håller bättre kvalitet?
Inget perfektion finns, det är olika dag för dag hos tillverkningar.
Var komifrån malda trä rötter, stock, sågverk eller återvinning, samt högflis ligger på grusmark, asfaltmark eller containen ...
Men jag har haft 7 olika fabriker, och jag har haft Booforssjöpellets år 2007 funkar bra, under år 2008 Smålandspellets dålig betyg från mig och Fågelfors pellets bättre. Så köpte jag tillbaka Booforssjö pellets mycket bättre. Bland haft Såbi, Neova, sydpellets och Laxå lika dålig som Smålands pellets.
En fråga till er som haft rör och roster länge:
Tyvärr fick byte röret efter 12 ton pellets, men rostret har sitt kvar sedan jag köpte brännare 2004 december innebär har kört över 16 ton fortfaran god skick än så länge.
Hur har ni justerat anläggningen,med vilka intervall har ni sotat och gjort rent?
Jag gör lite efter årstid att kontroll med sotskala, bara lite ändring samband vid byte ny pellets märke. Sotniong/aska gör jag varje efter 10 säckar/160 kg.
Har ni kört på el på sommaren?
Nej inte, men har provat känns hysteriet med el, det surrade frusterad när jag tittade på mätskiva så jag höjd mina ögonbryn upp ända över min panna. Nej kör med pellets hela år. Det finns mycket att läsa om hur deras sommartid använda om du gå in i sök. Där har jag beskrivit om min sparsam sommartid med pellets
Tacksam för råd
Varsågod hoppas du fick lite kunskap
MVH
Håkan
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Hej och välkommna här.solåkra skrev:hej har monterat det nya brännarröret! har nu fått 92.5% verkningsgrad den går mycket tystare nu och bättre fick ett nytt rör av vb min brännare är fyra år gammal det är lätt att byta det har själv en baxi vedpanna frånb 09 har fått ner pellets förbrukningen efter en ny panna och nytt brännarrör
Hrm.. på kort tid tycker Sir att det har blivit mindre förbrukning, undrar hur vet man. Men nej det kan tro på. Flesta nya pannor har idag mycket bra som är bygga för använda pellets, minskar sin förbrukning jämföra med stenålder J.R. Ewing´s pannor.
Läste din här, du har haft Vikingbio 4 år med din gamla panna, och flytta över brännare till Baxi, får lov en fråge vad är för pannan du hade innan Baxi?
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Hur går det med det nya röret... ? mor och far skall beställa ett nytt rör.. Jag sa att dom skulle säga att dom skulle ha det nya röret...återförsälaren rörisen visste inte att det hade kommit ett nytt
...tur man sa till
Mvh

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd