Jag kör med 1.3 i matning och igår var det 15 grader kallt och har inga problem med att hålla tempen uppe (270 liter vatten i pannan) så uppenbarligen har du något fel.Hej på er!
Först o främst är det ngn känner igen Roslagsbrännaren (jag har en RB master)!!!!???
Köpte min brännare 7/9 2008. Och just då verkade den bra, den värmde upp o allt var tipp topp... sen vart det 5 minusgrader o brännarn orkade inte värma mer än 30 grader.... hade 17 grader i huset..... försökte höja matningen men då över matades brännarn o stanna för det....
Sen vart det milt igen o brännarn funkade igen...... Hurra tänkte jag (amatören tänkte)
Nu i den senaste köld knäppen vart det samma visa igen, max 30 grader i pannan och om vi höll oss inne o elda vämeljus så fick vi upp inne tempen till 18.
Fick tag i suporten genom mejl först, men kom inte fram till ngt nyttigt där, fick då prata med en tekniker som trodde att ngt bromsar rökgaserna i pannan, men jag har plockat bort allt som sitter löst i pannan så det ska vara fria luftvägar där... det sista han sa vart att jag skulle ta bort en reglage plåt på fläkten i brännarn för att öka luft mängden, sagt o gjort, fick då upp rökgaserna i ca: 185 men pannan gick bara upp till 40 grader och höjde jag matningen så vart pannan övermatad igen (hadde matningen på 02:00 och höjde till 02:50s )
sänker matningen nu igen men pannan övermatas iallafall nu...
vet inte vad som står i min makt att göra nu,
Tar tacksamt emot tipps o råd
Och är det ngn som har andra erfarenheter av Rb:n så är jag tacksam för att få dom också...
Vilken matning kör du med när det fungerar ?
Om du får överhettning i brännaren med en matning på 2 sek så har du för dåligt drag någonstans, antingen usel skorsten, stopp någonstans på vägen eller något annat.
Om du öppnar en lucka på pannan lite på glänt (5mm eller så) och håller en brinnande tändsticka vid springan, slocknar tändstickan, dras lågan in mot springan i luckan eller vad händer ?
En dum fråga, vad har du för hus ? jag antar att du inte försöker värma 800 kvadratmeter flygplanshangar eller så

Har du en motdragslucka monterad ? och i så fall är den korrekt inställd och öppnas den något när brännaren går eller är den alltid stängd ?
När du kör med den matning som fungerar, blir fallröret varmt då eller är det helt kallt ?
Det är väl det jag kommer på för tillfället men som sagt var om brännaren överhettas med en matning på 2 sekunder så har du för dåligt drag genom pannan och skorsten.