Hur ofta askar ni ur VB Comet?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
rpd
Ungskog

Hur ofta askar ni ur VB Comet?

Inlägg av rpd »

Jag har en Comet-panna, som jag askar ur då jag fyller pellets i mitt "månadsförråd". Efter omkring 700 kg pellets är askutrymmet på pannan inte knökfullt men det är ganska mycket aska i utrymmet.

Tycker det skulle vara intressant och höra hur ofta andra "måste" aska ur sina Comet-pannor. Pannorna har ju lite dåligt rykte som pelletspannor eftersom askutrymmet är ganska litet.
VB Comet+Viking Bio
Pellets från Killebergs Pelletsfabrik (småsäck)
114 m²+114 m² (1973)
lövet
Lärjunge!

Inlägg av lövet »

När rökgastemperaturen har ökat 50° efter sotning är väl ett tips !

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
rpd
Ungskog

Inlägg av rpd »

Jo, det är ju ett bra tips, som jag för det mesta brukar följa. Det jag tänker på är hur mycket aska det är i era Comet-pannor då? Full, halv etc...
VB Comet+Viking Bio
Pellets från Killebergs Pelletsfabrik (småsäck)
114 m²+114 m² (1973)
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag tömmer normalt vår Joker (som ju är identisk med Comet vad gäller det mesta) i samband med att jag rengör brännaren (efter ett veckoförråd 200 kg). Tidsåtgången för att suga ur askan får ju räknas i sekunder, när dammsugaren/grovisen ändå är framme. Dessutom drar jag tuberna för bättre eldningsekonomi.

Det händer att jag låter den ligga kvar, då man tvingas rengöra brännaren när det är sträng kyla ute. Det skulle säkert gå att köra 4-5 veckförråd innan det blir fullt med aska.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
hatte
Fröträd

Inlägg av hatte »

Jag rengör brännaren en gång i veckan vintertid och suger då ut askan och drar tuberna också, men 700kg skulle inte va nåt problem. Skule tro att gränsen går vid 1 ton.
Hus i skåne, 250m2+40m2 garage.
VB Comet-2004, VB Viking Bio-2007.
Mafa midi, nu Derome pellets förr Vida pellets.
Skriv svar