Hallå
Är Effectapannans grejer nå´t och ha?
Funderar på att köpa detta från dom:
3 x 2,5 kvm fångare, ST
500 l acktank, 500 BBS
Laddpkt, Laddomat 21
solfångarautomatik, Systempkt 2
Tryckkärl
Ska köra det mot en äldre pelleteldad CTC från -62.
Elda så det ångar // Micke
Effectapannans fångare och acktank - Hur isolera acktank?
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Effectapannans fångare och acktank - Hur isolera acktank?
Senast redigerad av Newlund den mån 25 apr, 2005 06:56, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
-
- Frö
Re: Effectapannans fångare och acktank
Etanolist skrev:Hallå
Är Effectapannans grejer nå´t och ha?
Funderar på att köpa detta från dom:
3 x 2,5 kvm fångare, ST
500 l acktank, 500 BBS
Laddpkt, Laddomat 21
solfångarautomatik, Systempkt 2
Tryckkärl
Ska köra det mot en äldre pelleteldad CTC från -62.
Elda så det ångar // Micke
Hej!
Jag handlade 2x1800L acktankar samt en vedpanna av Effecta för två år sedan och är helnöjd.
Kvalitén på båda tankar och panna är hög. Acktankarna var utförda i (tror att det är 3el 5mm) stålplåt och muffarna var insvetsade på ett förtroendefullt sätt.
Vad gäller solfångarna valde jag ett annat fabrikat med lite sämre kvalitet och prestanda. Priset var 1/3 men prestandan halverades, det kändes helt ok för mig eftersom jag eldar med ved och inte har alltför höga bränslekostnader.
Vidare köpte jag all kringutrustning från effecta. Lägger man ner lite tid kan det löna sig att handla på flera olika ställen
Effecta Woody vedpanna med lambda styrning, 2x1800L acktankar, CBJ termomatic styrning samt 17 kvm solfångare Karlsson
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Johopp
Det blev Effectapannans prylar. Ska bli kul.
Nå´n som har tips, bilder mm på hemmagjord isolering av acktank? Tänkte mig isolera 15 cm och har inte tänkt färdigt hur det ska utföras. Antingen fyrkantig "låda" eller rullad isolering runt, under och över. Vad kan man använda för ytskikt på isoleringen isf?
Kör så det ångar // Micke
Det blev Effectapannans prylar. Ska bli kul.

Nå´n som har tips, bilder mm på hemmagjord isolering av acktank? Tänkte mig isolera 15 cm och har inte tänkt färdigt hur det ska utföras. Antingen fyrkantig "låda" eller rullad isolering runt, under och över. Vad kan man använda för ytskikt på isoleringen isf?
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Bygg en låda och fyll upp med lösull. då får du en skarvfri isolering.Etanolist skrev:Johopp
Det blev Effectapannans prylar. Ska bli kul.![]()
Bygg dock indykhål för elpatroner och dyligt.
Toppen/Taket av tanken skall har ett tjockare lager med isolering i och med att värmen stiger uppåt.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden

-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Snåla inte med isoleringen.. De är bara en engångskostnad så har du plats så isolera 25-30 cm..Patrik skrev:Bygg en låda och fyll upp med lösull. då får du en skarvfri isolering.Etanolist skrev:Johopp
Det blev Effectapannans prylar. Ska bli kul.![]()
Bygg dock indykhål för elpatroner och dyligt.
Toppen/Taket av tanken skall har ett tjockare lager med isolering i och med att värmen stiger uppåt.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd