Utsläpp från min panna jämfört med värmeverkets panna

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Zwentomen
Lärjunge!

Utsläpp från min panna jämfört med värmeverkets panna

Inlägg av Zwentomen »

Hej!

Har någon koll på vad som är sämre för miljön En stor panna (500 kW-10000 Kw) med konstant förbränning och troligen även ständig uppföljning. Eller min 35 kw lilla panna som jag strävar efter att försöka elda så miljövänligt (rykfritt) som möjligt?
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Zwentomen
Lärjunge!

Inlägg av Zwentomen »

Jaha det var en såpass svår fråga...tänkte väl det också
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
jockefors
Entusiast!

Inlägg av jockefors »

hej
ett hyfsat stort värmeverk släpper ut ungeför lika mycket skit som 2
normalvillor....
% ligger en vanlig villa flera 100% högre i utsläpp än vad verket gör speciellt om du ser till vad det presterar i kwh

förbränningen övervakas väldigt noga
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Zwentomen
Lärjunge!

Inlägg av Zwentomen »

Transporter och vad man eldar med kommer förståss med i ekvationen och ändrar väl något på det hela
stingray
Stor entusiast!

Inlägg av stingray »

Utan att veta allt för noga så borde det vara energieffektivare att köra ett helt lastbilslass med ved, flis eller vad de nu eldar med till värmeverket, än att du hämtar ett lass med nån traktor eller bil å släpp hem till dig.
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
jockefors
Entusiast!

Inlägg av jockefors »

hej
en viktig skillnad är att värmeverket har full koll på vad som händer i anläggningen tex att elda hårt har sina nackdelar

nu vet jag inte riktigt allla tekniska fördelar med värmeverket,men farsan har satt i hop ett antal och det va han som berättade att det motsvarade ca utsläppen från 2 normal villor.

men det e väl som vanligt tror folk att dom gör miljön en väl gärning så e dom svåra att övertygas om att det dom gör e inte bäst.

kruxet är att ett värmeverk är byggt för att va effektivt med låga utsläpp
dom har full koll på förbrännings temperaturer och utsläpp + att dom har i princip konstant drift i verket så dom slipper kallstarter
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej
Ett tillägg som ofta inte är med i resonemanget är omvandling varesig det är till el och fjärrvärme och transporter...
Minns jag rätt har elnätet förluster som motsvarar ett kärnkraftverk ?
vad har fjärrvärmen i förluster i omvandling och transporter ?

ca 8 m/3 ved i fastmått går åt att värma en villa 100m/2 som har elvärme standard isolering = ett traktorlass ved

Mvh
Ruben
Senast redigerad av Olle45 den sön 21 dec, 2008 11:59, redigerad totalt 1 gånger.
Tillverkar rökgasutrustning
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Dubbel skickat
och bortaget.
Mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Micke C
Stor entusiast!

Inlägg av Micke C »

Finns en tråd på värmepumpsforum som berör frågan om total effektivitet i fjärrvärme samt elproduktion/distribution: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/ ... c=22542.10

Sammanfattningsvis kan man väl säga att stordrift ger fördelar, dock är tex själva elproduktionen i ett kärnkraftverk löjligt inneffektiv. Tror jag såg en siffra om 10% förlust i distributionsledet för el (i den tråden eller på annat ställe).
Tycker dock själv att det låter löjligt lite, även om 400kV nätet är effektivt så kan jag ju själv konstatera att jag ofta bara har ca 210V vid anslutningen till "större" förbrukare (värmepump etc). Trots att Vattenfall borde leverera 230V till min kåk. Nu bor jag förmodligen rätt långt från trafon, så det är ju som det är, men samtidigt kan jag konstatera att närmare 10% försvinner bara de sista 100 metrarna i elnätet. Och eftersom jag inte bor nästgårds med ex.vis Porjus måste förlusterna från produktionsstället rimligtvis vara betydligt högre än 10%!
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Nä, nu tänker du fel. Den överlägset största delen av effektöverföringen sker på högspänningsnätet och sedan vidare, över lågspänningsnät, till förbrukare som ligger nära sina transformatorstationer. Alla lite större industrier har effektabbonemang och egna transformatorstationer, som ligger nära eller rent av inne i lokalerna, där verksamheten pågår.

De förluster som sker på väg till mer avlägsna förbrukare är förvisso stora för var och en, men inte jämfört med den totala elproduktionen. Däremot vet jag inte alls vad den aktuella siffran är.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Har inte värmeverk förluster i backen/rörsystemet på 5-8%? Värmeverken till skillnad mot alla småpannor i villorna har 100 koll på utsläpp och dessutom så tillsätts det ämnen för att reducera skadliga utsläpp. Uppfylls inte detta så rapporteras detta till repektive kontrollorgan, och detta kan bli dyrt, till skillnad för Svensson.....
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
mcdiezel
Entusiast!

Inlägg av mcdiezel »

Värmeverken har en effektivitet på 80-95% mellan tummen och pekfingret.
Det höga talet är med generatordrift.
Avgastemperaturerna brukar ligga mellan 50-250 grader ut till skorstenen beroende på om man kör ekonomiser som hämtar ut det sista ur rökgaserna med hjälp av returtemperaturen på fjärrvärmenätet.
Det är en av anledningarna till att man inte vill ha för höga returtemperaturer på fjärrvärmenätet från kunden.
Sen betalas höga skatter på nox och sox gaser så man ser till att elda med så låga temperaturer som möjligt oftast under 1000 grader för att inte få dessa (man kyler med sekundärluft).

Plus eventuell rökgasrening som kan finnas.
Sotparticklar som uppkommer vid eldning av fastbränsle sorteras också bort med cyklon eller annan utrustning.
Så vedeldning är många gånger sämre än fjärrvärme från kraftverk.
Eldar själv ved i kamin för det finns inte så mycket fjärrvärme i skogen.:-)

mvh
Erik