solvärmefråga från okunnig

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
alle2
Ungskog

solvärmefråga från okunnig

Inlägg av alle2 »

vad är det för media i solfångarkretsen? kokar den inte vid hög solintensitet på sommaren när inget värmebehov föreligger?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Det finns lite olika vätskor som man kan använda. Det vanligaste är att man blandar ut vatten med glykol, helst då propylen och inte etylen (giftigare).

Man kan även använda andra produkter att bland ut vattnet med, som solfångarförsäljarna saluför. T.ex Lesol solfångarvätska (miljövänlig), tycofor mm, mm.

Det finns även vissa oljor, har dock för mig att de har sämre värmeupptagningsförmåga.

För att sedan hindra vätskan att koka vid höga temperaturen så är solfångarkretsen trycksatt. Det normala är 2-3 bar vid kall solfångare (finns lite olika syn på detta.....). När sedan temperaturen stiger i systemet så ökar även trycket varvid vätskans kokpunkt ytterligare förflyttas uppåt på temperaturskalan.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
alle2
Ungskog

RE okunnig

Inlägg av alle2 »

tack så mycket för upplysningen.. nu ännu en fråga. om man då har ett utgångstryck på ca 3 bar vid kallt system och låt oss säja tempen sen stiger uppåt 150- 200 grader vad får man då för tryck om systemet innehåller ca 50- 75 liter
jag tänker på vad säkerhetsventilens öppn.tryck bör ligga på.
hjobo
Gallringsobjekt
Kontakt:

Re: RE okunnig

Inlägg av hjobo »

alle2 skrev:tack så mycket för upplysningen.. nu ännu en fråga. om man då har ett utgångstryck på ca 3 bar vid kallt system och låt oss säja tempen sen stiger uppåt 150- 200 grader vad får man då för tryck om systemet innehåller ca 50- 75 liter
jag tänker på vad säkerhetsventilens öppn.tryck bör ligga på.
ca 3,5 bar
hjobo
snillet
Pannrumstomte!

mer

Inlägg av snillet »

De flesta system har väl ca 5-9bar i öppningstryck ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Min säkerhetsventil har ett öppningstryck på 9 bar.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jolle
Prima virke

Inlägg av Jolle »

Systemet bör som Roli's ha en 9bar övertrycksventil. Man vill ju inte springa och fylla på vätska bara för att tempen råkar stiga lite högt en het dag.
hjobo
Gallringsobjekt
Kontakt:

Re: solvärmefråga från okunnig

Inlägg av hjobo »

alle2 skrev:vad är det för media i solfångarkretsen? kokar den inte vid hög solintensitet på sommaren när inget värmebehov föreligger?
Jag använder Tyfocor
hjobo
Skriv svar