Anliggningstermometer

Skriv svar
Fredrik_0532
Gallringsobjekt

Anliggningstermometer

Inlägg av Fredrik_0532 »

Någon som har erfarenhet av denna termometer - se länk.
Är den något att lita på?
Jag har idag en väääldigt gammal dykrörstermometer som visar temperaturen på det vatten jag släpper fram till elementen och jag misstänker att den inte visar tempen så bra. Tänkte testa denna..... Var ju inte så dyr heller.

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=55480620
Janfire flex-a, K-silo
Parca 3000 -96
175m² i 1,5plan med källare byggt 1938
fremar
Stor entusiast!

Re: Anliggningstermometer

Inlägg av fremar »

Jag kör med motsvarande från Rinkaby rör och de funkar fint, har en på utgående och en på ingående rören.

Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
Micke C
Stor entusiast!

Inlägg av Micke C »

Köpte ett par sådana, men de var lite väl rackliga enligt min mening. Bytte till rinkabys istället som gav ett bättre intryck. De finns dessutom med "distans" så att de även passar isolerade rör.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Mina erfarenheter av anliggningstermometer är tyvärr "lite" negativa.
Ingen katastrof men räkna inte med korrekt värde.

Ska man ha dem till att jämföra t,ex, fram och retur så funkar det helt OK men inte för att presentera ett verkligt värde.
Lite kontakt/värmeledande pasta och ev. en smula isolering i montaget bättrar på noggrannheten.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Har också anliggningstermometer ..mest för syns skull...Ett tips! kan ju titta med en term+probe (digital)och se mellanskillnad =lägga på lite C...
Kör själv annars med digital term+handprobe...superexakt... :)
nåt liknande finns.här :wink: .... http://www.kimo.se/produktinfo.asp?meny ... elnr=17733

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Har en liknande variant från rinkaby "rexotherm" på lite olika ställen i systemet.

Man skall inte lite för mycket på dem :lol:

Men som sagts ovan, som jämförelser och referensvärden vid olika driftfall är dom helt ok.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Dom lär väl knappast vara sämre än andra termometrar så dom visar nog lika lite/mycket fel men dom visar ju temperaturen på utsidan av röret, inte tempen på vattnet.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Micke C
Stor entusiast!

Inlägg av Micke C »

Korrekt, som alltid måste man vara medveten om vad man mäter och att det sker på rätt sätt.
På Rinkabys anliggningstermometer står det klass 2,0, viket - om jag minns rätt - betyder en noggrannhet på 2,0%. Detta uppnår man säkert med en korrekt monterad termometer. Noggrannheten på en vanlig digital termometer är knappast mycket bättre. Fast man luras gärna att tro så eftersom det är en massa decimaler på den digitala!!
Det är dock lite lurigt med visarinstrument då värdet måste läsas av rakt framifrån för att bli rätt.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Som tidigare sagts, en klutt kiselfett mellan termostaten och röret gör stor
skillnad, ca. 10 grader gör det hos mig.
Finns hos ELFA eller närmsta elektronik / datorfirma.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Även Clas O. har eller har iallafall haft en lite tub med lämpligt fett. Tycker att en hel del intresant material har fursvunnit från den butiken de senaste åren......

Edit: Finns kvar, se här
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Jo, med en liten tår i ögat har man konstaterat att större delen av deras sortiment nu består av kastruller, stearinljus och tomtebloss. Vart tog cykelbilen Fantomen vägen?
Bra dock att kiselfett fanns kvar:-)
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

OPEC skrev:Vart tog cykelbilen Fantomen vägen?
Var visst någon som blev intagen på ulleråkeranstalten efter att ha visat sig i cykelbilen Fantom på vägen mellan Storvreta och Uppsala.
Nu var det i och för sig Hobbyförlaget som hade ritningar på cykelbilen Fantom men det gjorde väl inte saken bättre för han som blev intagen.

Clas Olsson har i alla fall kapillärlödkopplingar till kopparrör. :)

Varför anliggningstermometer när det finns digitala termometrar som man kan övervaka utan att springa i pannrummet jämt? Ska du anlägga ett teknikmuseum?
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Kanske har nåt gott gömt i pannrummet..alltid en anledning för gå ner...(Norrl,-Guld ...va en stund för sig själv...
Själv har jag gärna" fuffens" och digitalt... :wink:

Harú nåt "digi"tips..bild..länk...snart är det ju :santa: Har glömt köpt nåt till frun :roll:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Pannrummet måste så klart även ha minst en extra motivationsfaktor.
I mitt fall en matkällare (barskåp) och kyl/frys så man kan ha en stund för sig själv.

Hustrun kan ha önskningar ibland men:
"Nej lilla gumman, har inte tid just nu. Jag måste kolla att alla digitala (och analoga) tempmätare är i gott skick och visar rätt" dessutom kräver anläggningen påfyllning av pellets, pannan ska vaxas, skorstenen kontrolleras, osv. Vi ses senare i TV-soffan"

MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Skriv svar