Uno panna som läcker sot...

Skriv svar
mrEson
Ungskog

Uno panna som läcker sot...

Inlägg av mrEson »

Hej..
Har en UNO panna som "dammar" och läcker sot, framförallt baktill. Har försökt vid ett flertal tillfällen min installatör att byta den packningen som sitter in mot askfällan bak på pannan, dock utan resultat. Det verkar som om det kommer sot och aska ut på något sätt och jag tror det kommer därifrån!... Inga större mängder men med tanke på att felet har uppstått och det är rätt irriterande att ha ha en ny panna som sotar och dammar mer än min gamla CTC från -82 :x
Är det någon med liknande erfarenhet som jag som kanske har några bra tips som jag kan ta upp med min installatör. Annars så byter jag den själv och skickar en faktura!! :D
KMP UNO -06
Månadsförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

hota med sverker
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Är det inte den som rengör med tryckluft inne i pannan? Kan man rikta om luften på ngt sätt om den blåser rent i brännaren?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
mrEson
Ungskog

Inlägg av mrEson »

Jodå, den blåser rent och det funkar kanon. Grejen är den att det har inte "dammat" tidigare utan det här problemet har uppkommit efter ca 10 månader...
KMP UNO -06
Månadsförråd
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

Har du kollat draget? Kanske dags att ta fram viska och skrapa och mekaniskt rensa. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Skriv svar