Vettigt brännarköp???.

Skogshuggarn
Ungskog

Vettigt brännarköp???.

Inlägg av Skogshuggarn »

Ny medlem här på forumet med lite "akuta" funderingar om att skaffa pelletseldning som komplement till min vedpanna.
Finns dock många brännarfabrikat att välja mellan, så min första (och kanske inte helt obekanta), fråga är,,,,"vad kan vara ett vettigt köp resp "katastrof???.
Har såhärlångt bara kikat lite på Janfire´s Flex A startpaket samt motsv alt hos värmebaronen = Viking Bio, så övriga förslag/erfarenheter
är givetvis välkommna.
Vad som prioriteras hårdast är hållbarhet/driftssäkerhet, samt att service funkar klanderfritt i 3 avseénden.

*Den ska vara lätt att "docka loss" fr pannan vid vedeldning.
*Lätt att rengöra vid behov.
*Minimalt med strul fr leverantören om/när man ev behöver hjälp.

Pannan är en "Albin Effect" primärt avsedd för vedeldning, men som tidigare har haft "backup" av oljeeldning,
Det sistnämnda håller fn på att demonteras,,, (oljebrännare/tank).

MvH/Skogshuggarn
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Nu kommer du att få en massa svar... och "alla" vill framhålla just "deras" brännare som skitbra!

Mitt råd: se till att den kan "kallstarta", alltså starta elden utan manuell ingripande.

För att "avmontera" brännaren är väl nästa alla så att du "måste" ha 2 luckor: en med brännaren och en som är "tom".

Med en Janfire (iaf NH) kan de lösas vid att haka av de 2 krokar som håller den fast i luckan och sedan ha en "propp" man kan knäppa fast för att stänga hålet men det finns många lösningar på den del.

Jag vill självklart framhålla att den brännare jag har kört med sedan 22/12-2005 har kört klanterfritt (förutom när JAG orsakade problemen) hela tiden, andra har haft problem och så är det väl med alla brännare skulle jag tro.

Den hakas fast med 2 st hakor som enkelt kan knäppas av och att sedan göra en "propp" till hålet i luckan är knappast ett större problem om man har (tillgång till) lite verktyg.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

De flesta brännarna är väl lätta att plocka loss, det är oftast bara ett par lås eller liknande, Eurofire och Roslagsbrännaren vet jag att man bara lyfter bort på ett par sekunder, men som sagt var jag tror inte det är något större problem på någon brännare.

Roslagsbrännaren har fördelen att man kan köpa ett färdigt lock att hänga på när man vill elda med ved, det är kanske andra som också säljer liknande prylar.

Tror inte du lär ha något problem med någon brännare, de flesta är väldigt enkla att rengöra.

Vad det gäller strul med leverantören så är mitt tips att du antingen använder en installtör eller återföräljare som du känner väl till annars kan det bli ett elände, ett annat alternativ är att välja en brännare som säljs direkt av tillverkaren, kolla också att tillverkaren åtar sig att hjälpa till vid problem, en del rynkar på näsan om slutkunden försöker få hjälp och hänvisar bara till återförsäljare och liknande vilket kan vara ett elände, om tillverkaren själv sköter supporten så får man oftast väldigt bra hjälp.

Ett annat sätt är ju att kontakta den som säljer den brännare du är intresserad av och ställa lite frågor och se hur bra hjälp du får.

Skulle tro att du blir rätt nöjd oavsett vilken brännare du väljer, själv så brukar jag satsa på "ju enklare desto driftsäkrare blir det", men det är ju en smaksak.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
holyanna
Fröträd

Inlägg av holyanna »

Janfire Flex-A är enkel att koppla loss, men varför hjulet baktill inte är svängbart, utan fast monterat, kan jag inte för mitt liv begripa.
Janfire Flex-A, TMV Attack 2000 från -92
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

När jag skulle köpa brännare stod mitt val mellan Bionan och Bionordic. Bionan har jag lärt mig att leva med, den HAR sina fördelar men de va lite meck i början måste jag säga.....

Men fortfarande framstår Bionordic som en extremt vettig apparat i mina ögon.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
deasstore
Energiprofet!

Inlägg av deasstore »

Hej.Skogshuggarn.

Som föregående har svarat. Det finns nog ingen direkt dålig brännare på marknaden.
Men det finns en del som strular lite mer innan man kommer igång.
Samt att det är dyra delar som måste bytas lite för ofta beroende på kvalité och användaren.

Ett tips är: Kolla på blocket. Där kan du finna nästa helt nya brännare för halva priset. Senast såg jag en Biona -07 för 12 500. Ny pris 26 000.
Har även sett janfire flex med ett bra pris.

Oftast är det inte så svårt att instalera dem själv. Sedan är det bara att be någon ställa in brännaren så att den fungerar korrekt. (rökgastmätning)

Det du bör räkna med i inköp är en dragregulator. Det är oftast ett måste för att förbränningen ska bli bra på hela året.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
brushuvud
Lärjunge!

Inlägg av brushuvud »

Jag har erfarenhet av tre brännare, min första hemma, den vi kör på jobbet och min nuvarande hemma. Den enda som fungerat felfritt för mig är Ulmas brännare. Förutom driftsäkerheten är den stora fördelen att den tänder en stadigt brinnande låga på 60-80 sekunder.

www.ulma.se

Vänligen Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Det är inte dumt med blocket(Beg)sen kan du skriva lite här..!Vilken skitbrännare mm den där jag köpte...hm hm ..brännaren är :D

Skojade lite! som sagt det finns mycket att välja på ...satsa på en brännare som du inte måste tända upp manuellt :wink:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
brushuvud
Lärjunge!

Inlägg av brushuvud »

haha *)
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
deasstore
Energiprofet!

Inlägg av deasstore »

hehe**??

Ganska kul...Not! =P
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Skogshuggarn
Ungskog

Inlägg av Skogshuggarn »

Stort tack för alla svar!

Ulma verkar intressant!,,,,ska kolla upp den närmare.

Efter att ha läst lite här på forumet, så verkar det ha varit vissa hållbarhetsproblem med mtrl i Värmebaronens (VB) Viking Bio.
Är det något som fabrikanten åtgärdat på senare tid???.

Vidare,,,,

Någon som har VB´s "Biomax" panna och/eller ev synpunkter runt denna?.
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Det är lite svårt att svara på just nu, välkommen tillbaks om 1-2 år... :wink:

Skämt åsido, VB har precis kommit med lite nya komponenter som jag hade nöjet att stoppa in i min brännare. Resultatet och hur prylarna håller får vi nog vänta lite på att se men rent spontant brinner den finare än någonsin...
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

var inte blygsam...vad är det för godis....nya delar :bounce:
Förutom det nya tjocka moderniserade brännaröret...

mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Jag postade i VB delen av forumet.

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Skogshuggarn
Ungskog

Inlägg av Skogshuggarn »

Kan meddela att det blev en: Janfire Flex A.

Nästa projekt: pannbyte till våren.
Blir samma koncept som förut: panna primärt för vedeldning eftersom jag har egen skog, och pellets som "backup".

Några tips på lämplig anläggning?.
Bör palla med att hålla min 270 kvm varmt i alla lägen, så Biomaxen går alltså bort,,,,,,,,
Skriv svar