Kenjon förugn! Någon ide?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
lennart wiklund
Lärjunge!

Kenjon förugn! Någon ide?

Inlägg av lennart wiklund »

Ser att http://www.kenjonugnen.se/
Annonserar på Blocket idag!
Spar man igentligen någon ved på att elda mot förugn??Hälften som dom skriver i sin reklam,detta tror jag inte alls på!
Men att man kanske sparar en del,det kan jag tänka mej!
Finns det bra argument att elda en förugn mot acctankar?ok att kanske bara göra ett eller två inlägg för att ladda 1000l acc,de e ju ok att slippa kuta ner i pannrummet.
Eldar någon förugn mot acctankar?

lennart
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Halva vedförbrukningen, det var inte dåligt. Med tanke på att dagens vedpannor ligger på en verkningsgrad på 80-90% bör förugnen komma upp i 160-180% då. Det är ju nästan så att man får kalla det en bedrift.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
kricken_
Stor entusiast!

Inlägg av kricken_ »

Effektiviteten på dessa förugnar blir ca 50-60% om man bara räknar vatten mängden som blir värmd.
För det blir väldigt mycket spill värme iom att eldstaden är oisolerad.
Inte ovanligt att det kan vara 40-50°C inne i pannrummet när man eldar med förugn.
Men har man pannan inne i huset så kommer ju denna strålningsvärme huset tillgodo tyvärr lär det ju inte vara lika roligt på sommaren.
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Jag har haft kenjougnen i många år under 90 talet, faktiskt bra än jag var rädd att ha sådan. men klararde sig bra.

Förbrukning olja var runt 4.5 kubik, därför jag skaffade Kenjo då min farbror var bonde å hade många bekant runt ägde skog. så jag fick billigt penning då 50-100 kr per kvm mot 3500 kr/m3 olje.

Då jag elda omkring 30-35 kvm per år. Funger utmärkt med snicka skräpträ, kvista, förpackning (papper). Men idag finns birketter att köpa vet jag inte om det ska funkar, men gissa ska fungera.

Aldrig haft acktank. riktig vinter fyllde jag varje två gånger per dygn, varm ute typ sen vår och tidig höst räckte mig bara fyllde en gång per dag. Sommar utan Kenjo, bara elda i pannan för upp varmvattentapp.

Jag hade instruktion häfte om skötelse Kenjon, och jag hittade inte instruktion på Kenjon hemsida, men ska finnas med i köpet, hoppas jag.

Bara viktigt att inte öppna direkt ovan luckan, då riske bakbrand då bränn sig ansikten eller puff rökmoln riktig hemsk lukt rök utveckling. det tog långtid att vädrade och rätt riktig varm på lucka man kan lägga kastrull och koka med ägg.

Var försiktig bara så, öppna lite och vänta några minuterså att sekunderluft ska /gasmoln ska försvinner bort innan öppna och fylla på mer ved.

Positiv är att den gjorde skön värm i hela källare, som mitt förr gamla hus hade inte element i källare, torkar snabb tvättkläder.

Och med att ovan pannrummet hade vi tv-rum och matsal var varm från golvet tack vara kenjo.

Sålde hus och flytta här så jag upptäckte nya pellets utvecklar, så jag tycker slippa mkt jobb med ved.

Lycka till iaf ;-)
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
matwil
Entusiast!

Re: Kenjon förugn! Någon ide?

Inlägg av matwil »

lennart wiklund skrev:Ser att http://www.kenjonugnen.se/
Annonserar på Blocket idag!
Spar man igentligen någon ved på att elda mot förugn??Hälften som dom skriver i sin reklam,detta tror jag inte alls på!
Men att man kanske sparar en del,det kan jag tänka mej!
Finns det bra argument att elda en förugn mot acctankar?ok att kanske bara göra ett eller två inlägg för att ladda 1000l acc,de e ju ok att slippa kuta ner i pannrummet.
Eldar någon förugn mot acctankar?

lennart
Tar upp denna tråd igen..

Har haft liknande funderingar kring vedförugn jag också. Jag har tillgång till viss gratis ved. Tanken var att bränna upp den i en vedförugn mot 1000L Ack. Men man drar öronen åt sig när man läser vad andra skriver om dessa förugnar. Kan dom va så dåliga? Att dom inte har bättre verkningsgrad jämfört med en modern vedpanna fattar dom flesta. Detta tycker jag har mindre betydelse när jag inte ska elda i förugnen för jämnan och inte köper min ved. Detta skulle vara ett komplement kan man säga. Då kommer mina frågor.. Om det inte funkar att elda ved i en vedförugn hur kan förugnar finnas kvar? Vad är det som inte funkar förutom att det blir varm i pannrummet? Blir det dålig förbränning? Sotar, kärar ner pannan?
Krickens påstående ang. oisolerat verkar inte stämma? På Kenjons hemsida står det att deras ugnar är isolerade. Dom lär väl inte vara isolerade som en modern vedpanna men den jämföreslen tycker inte jag är rättvis.
Någon måste elda i en vedförugn kryp fram och berätta.
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
kricken_
Stor entusiast!

Inlägg av kricken_ »

Härifrån kommer mitt påstånde man får ju hoppas att dom har eldat i grejjerna.

http://www.novator.se/bioenergy/wood/B6.pdf
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
kricken_
Stor entusiast!

Inlägg av kricken_ »

Posten före dig har ju beskrivit hur dåligt en kenjon ugn är isolerad.
Det går att koka ägg på förugnen.
Senast redigerad av kricken_ den mån 29 dec, 2008 16:08, redigerad totalt 1 gånger.
Matab
Lärjunge!

Inlägg av Matab »

Har man grattis ved,kan man lika gärna skaffa en rejäl vedpanna istället.
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
kricken_
Stor entusiast!

Inlägg av kricken_ »

Missade några frågor.

Förbränningen är det nog inget fel på det skall ju vara blå låge förbränning på dessa.

Att du får så stora värmeförluster beror på att den inte är vatten kyld någonstans utan det är först i den befintliga pannan så någon värme växling sker.

Eldstaden är isolerad med keramik pga kunna uppnå rätt förbrännings temp.
Men när keramiken väl blivit ca 1000°C varm så strålar även den ut en hel del värme.

Du måste nog ha en väldigt dålig panna som är inställd/eldad helt åt h-vete fel för att kunna halvera vedförbrukningen.

Sen så skiljer det ju minimalt i pris mellan en ny kenjon ugn och typ en orlan panna.

Och i det fallet är nog orlan pannan flera gånger vassare på att värma vatten.

Anledningen till att det fortfarande finns förugnar är nog att det finns folk som vill fortsätta att elda i sina gamla pannor och inte använda acktankar.

Det finns många som är nöjda med rena skit system för att dom aldrig provat annat, inga acktankar oeffektiv panna kopplad direkt mot radiatorer om en sådan person kopplar in en förugn så märks det säkert en minskning av vedförbrukningen i.o.m så tycker dom att förugnen är en skänk från ovan.

Min fd granne hade en gammal gjutjärns panna kopplad direkt mot radiatorer så han idiot förklarade mig när vi installerade vårt system värma en massa vatten i onödan sade han, jag skulle inte få göra annat än att hugga/stapla/elda ved.

Han vart rätt fundersam när han insåg att jag eldade mycket mindre än han + att ved förbrukningen var rejält mycket lägre hos mig.
Matab
Lärjunge!

Inlägg av Matab »

Exakt! Det blir som man kokar en panna kaffe koka i 10minuter,sen räcker termosen hela dan! :)
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
matwil
Entusiast!

Inlägg av matwil »

Matab skrev:Exakt! Det blir som man kokar en panna kaffe koka i 10minuter,sen räcker termosen hela dan! :)
Hihi

Nu har jag fått garva lite iallafall.
Jag håller med om att vedförugn inte är någon bra lösning. Om vi nu jämför med en riktig vedpanna. Lite synd är att ingen har sagt att dom eldar i en eller att man har eldat i en. Vad novator skriver kan jag också läsa. Jag är ute efter dom som har haft en vedförugn och deras erfarenheter. Kan det vara så att det finns användare men att dessa inte vill träda fram? Någon kanske känner sig obekväm med all denna kritik mot förugnar på detta forum.

Kaffe kokar jag helst inte på en vedförugn. :wink:
Keddy 210
jockefors
Entusiast!

Inlägg av jockefors »

hej
har en kompis som eldat föungn i många år,det funkar bra

har man en liten sketen combipanna eller en vanlig 20kw vedpanna så funkar dom bra ved magasinet fördubblas flera gånger...å man får ut mer värme ur pannan.
det med dålig verkningsgrad...njaa ok men,tyvär så får alldrig ungnen bättre verkningsgrad än det du eldar den i = din gammla panna
är gamelpannan kass är ochså verkningsgraden kass

gissar att en modärn panna med bra verknings grad skulle funka bättre en en 45 år gammal köksnora som knappast är effektiv

rätt sak på rätt plats är väl det vettigaste....som vanligt
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
matwil
Entusiast!

Inlägg av matwil »

Ja det kan alltså funka bra. Det var just det jag ville höra.
Då kan man undra om din kompis har samma uppfattning som jag om vad som är bra :)

Detta med verkningsgrad.. en modern pellets panna har rätt skaplig verkningsgrad så koppla en vedförugn till en sån då skulle man kunna säga att man har någorlunda verkningsgrad.
Keddy 210
kricken_
Stor entusiast!

Inlägg av kricken_ »

Grundproblemet kvarstår dock hur effektiv panna du än kopplar den till.
Den förlorar stora mängder energi iom att förbränningen sker utanför pannan.
De pelletsbrännare som jag sett så sker ju förbränningen inne i pannan inte i en keramik klädd låda utanför.
Men så länge att spill värmen kommer huset tillgodo är det kanske ett mindre problem.
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

matwil skrev:
Matab skrev:Exakt! Det blir som man kokar en panna kaffe koka i 10minuter,sen räcker termosen hela dan! :)
Hihi

Nu har jag fått garva lite iallafall.
Jag håller med om att vedförugn inte är någon bra lösning. Om vi nu jämför med en riktig vedpanna. Lite synd är att ingen har sagt att dom eldar i en eller att man har eldat i en. Vad novator skriver kan jag också läsa. Jag är ute efter dom som har haft en vedförugn och deras erfarenheter. Kan det vara så att det finns användare men att dessa inte vill träda fram? Någon kanske känner sig obekväm med all denna kritik mot förugnar på detta forum.

Kaffe kokar jag helst inte på en vedförugn. :wink:
Det finns svar. Klipper in ett inlägg som du kanske missat?

Manin:
Jag har haft kenjougnen i många år under 90 talet, faktiskt bra än jag var rädd att ha sådan. men klararde sig bra.

Förbrukning olja var runt 4.5 kubik, därför jag skaffade Kenjo då min farbror var bonde å hade många bekant runt ägde skog. så jag fick billigt penning då 50-100 kr per kvm mot 3500 kr/m3 olje.

Då jag elda omkring 30-35 kvm per år. Funger utmärkt med snicka skräpträ, kvista, förpackning (papper). Men idag finns birketter att köpa vet jag inte om det ska funkar, men gissa ska fungera.

Aldrig haft acktank. riktig vinter fyllde jag varje två gånger per dygn, varm ute typ sen vår och tidig höst räckte mig bara fyllde en gång per dag. Sommar utan Kenjo, bara elda i pannan för upp varmvattentapp.

Jag hade instruktion häfte om skötelse Kenjon, och jag hittade inte instruktion på Kenjon hemsida, men ska finnas med i köpet, hoppas jag.

Bara viktigt att inte öppna direkt ovan luckan, då riske bakbrand då bränn sig ansikten eller puff rökmoln riktig hemsk lukt rök utveckling. det tog långtid att vädrade och rätt riktig varm på lucka man kan lägga kastrull och koka med ägg.

Var försiktig bara så, öppna lite och vänta några minuterså att sekunderluft ska /gasmoln ska försvinner bort innan öppna och fylla på mer ved.

Positiv är att den gjorde skön värm i hela källare, som mitt förr gamla hus hade inte element i källare, torkar snabb tvättkläder.

Och med att ovan pannrummet hade vi tv-rum och matsal var varm från golvet tack vara kenjo.

Eller har jag missat något?
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Skriv svar