ständiga driftstörningar med värmebaronens brännare

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Nanabush
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 17 aug, 2007 12:08
Ort: Påskallavik

ständiga driftstörningar med värmebaronens brännare

Inlägg av Nanabush »

Har fått ett jobbigt och stort problem. Brännaren är en Viking Bio och sitter i en Comet. Båda från värmebaronen. grejorna är 2 år gamla. de har aldrig fungerat optimalt så brännaren har en förmåga att ivlja göra "omstarter" fastän den kör och allt funkar. Har fått en del "Misslyckad start" under åren men nu stannar den nästan varje dag. jag suger ur brännaren med grovisen och rengör rostret och kör igång gen. den matar på och allt verkar bra men sen kan den ha stannat under natten igen. När jag rengör så trillar det ut stenhårda sotklumpar. så hårda har de inte varit förrut. Ingen ändrig av pellets har gjorts.

Min säkerhetsventil läcker åxå som ett såll. har precis bytt från en gammal trasig som läckte till en ny men den läcker åxå. Trycket verkar vara för högt i systemet. Kan detta vara en faktor som påverkar eller?

Tacksam för alla svar som kan fås.
Värmebaronen Comet och Viking Bio -06. Villa 128 kvadrat, 2 våningar + källare
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Joakim »

Har du tillräckligt med tilluft? Du har inte strypt några ventiler, stängt en dörr eller likande?

Är draget i skorstenen tillräcklig?
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
Nanabush
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 17 aug, 2007 12:08
Ort: Påskallavik

Inlägg av Nanabush »

nej. på senare tiden har jag snarare öppnat upp en ventil på sotarens inrådan. men jag vet inte om det beror på det. det borde ju inte blir mer stopp och problem p.g.a det tycker man
Värmebaronen Comet och Viking Bio -06. Villa 128 kvadrat, 2 våningar + källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1907
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Ge oss mer info om hur din anläggning ser ut, och vad du kör på för inställningar, så ska vi nog ge dig en hel del tips!

Skriv gärna i delforumet för Värmebaronen..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Nanabush
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 17 aug, 2007 12:08
Ort: Påskallavik

Inlägg av Nanabush »

ja du.. mina inställningar kan jag inte. kör med ett vanligt veckoförråd. har däremot inte en skruv från värmebaronen. vet inte heller om det spelar roll.kommer inte ihåg vilket fabrikat det är men jag återkommer med det i morgon. har rengjort skruven nyligen. har rätt vinkel på skruven också. har haft en vvs:are hos mig som ställde in brännaren för ett och ett halvt år sedan men problemen har ju funnits kvar. tycker brännaren är lite väl känslig för stopp. Det ska ju inte vara så att m,an måste kolla brännaren tio gånger om dagen.
Värmebaronen Comet och Viking Bio -06. Villa 128 kvadrat, 2 våningar + källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1907
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Nanabush skrev:ja du.. mina inställningar kan jag inte. kör med ett vanligt veckoförråd. har däremot inte en skruv från värmebaronen. vet inte heller om det spelar roll.kommer inte ihåg vilket fabrikat det är men jag återkommer med det i morgon. har rengjort skruven nyligen. har rätt vinkel på skruven också. har haft en vvs:are hos mig som ställde in brännaren för ett och ett halvt år sedan men problemen har ju funnits kvar. tycker brännaren är lite väl känslig för stopp. Det ska ju inte vara så att m,an måste kolla brännaren tio gånger om dagen.
Självfallet ska det inte vara det.

Det låter ju lite märkligt att du inte har orginalskruven. Det kan ju vara en möjlig felorsak - Att brännaren helt enkelt inte får pellets matad korrekt.

VVS:aren som ställde in brännaren -
Var det han som installerade den också?
Gjordes injusteringen med riktiga instrument (rökgasanalys)?

Värmebaronen uppfattar jag som mycket noga med att ha nöjda kunder. Har du varit i direktkontakt med dem?

Vad för typ av skorsten har du?
Har du någon motdragslucka?
Vad för pellets kör du? Säck/storsäck/bulk?

När brännaren stannar - Är det alltid felmeddelandet för "Misslyckad start"?
Kör du på låg-, hög- eller modulerande effekt?

Är någon av frågorna svåra att förstå, så förklarar vi gärna.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Nanabush
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 17 aug, 2007 12:08
Ort: Påskallavik

Inlägg av Nanabush »

Ja. Det var inte samma som installerade den som justerade den. Han som justerade den haded riktiga verktyg till detta. Har inte varit i direktkontakt med dem. får nog ta och prata med dom.

typ av skorsten? den har en insats om det är det du menar.
ja det finns en motdragslucka osm jag vet justerades in. jag köper pellets på säck av märket "Woodpower"

Ja det är alltid "misslyckad start" som är felet. och jag vet inte vilkn effekt. måste fråga svärfar om det. =)

hoppas detta kan hjälpa lite
Värmebaronen Comet och Viking Bio -06. Villa 128 kvadrat, 2 våningar + källare
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Jag känner mig en hel del som jag är alltid närvara med min Vikingbio snart 4 år. Har haft 7 olika märke småpellets.

Det har jag haft då och då omstartar (misslyckad start) då hade jag lite att justeras och blev bättre, men försökte fler gånger, då har jag lärt upptäckte en hel del, då jag står fast vid pellets problem är tillverkad av träpellets.

Är osäker, är det inte din skruvmatning från Värmebaronen?
Om inte, då är lite svåra, när man köper brännare ska man också skruvmatning eftersom dom leverantör har inställt anpassa mellan. en av där och en av här funger inte riktig.

Försöka lite utredning mer hos dig som GoForIt som skrev.

Fråga, har du provat med Booforssjö såväl annan, undervik Laxå, smålandspellets och mindre med neova som de jag har kört funger inte riktig med skruvmatning, man smular sig ner och ojämn på grund av olika och långa pellets avlånga.

Booforssjö har jag haft ett år sträck utan ens stopp, sen prova jag annan i halv år funger inte med smålandspellets och Neova. sen har jag tillbaka till Booforssjö sedan augusti funger hur bra den är sedan augusti i år inte ens stopp idag. Booforssjö är jämna små bitar och hårdare (dvs hållbar) så de inte går lätt nersmulas.

Kör tills din förråd är slut. och gräva lite bort ser du hur mkt spån är kvar där nere botten. är det fullt. då är Woodpower skit .

Om du inte kan det, kalla hit någon annan erfarent service.
De borde kunna mäta på skruvmatning så att den går rätt dosa varje cykling intervall.

Som sagt prova med annan träpellets.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Nanabush
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 17 aug, 2007 12:08
Ort: Påskallavik

Inlägg av Nanabush »

i dag har min panna stannat 4 gånger. det känns ju jävligt konstigt. alla gånger misslyckad start. har dammsugit ur sen så vi får se. det satt 4 "5-kronor"stora kockor med sot. stenhårda. vad kan detta bero på??

Det måste vara detta som gör att den stannar hela tiden. lågan kanske kvävs av dessa. mycket konstigt. har inte haft detta problem med de tidigare 4 pallarna av denna pelletssort. och de var av samma leverans.
Värmebaronen Comet och Viking Bio -06. Villa 128 kvadrat, 2 våningar + källare
Christer W
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 08 jan, 2005 00:38
Ort: Hyltebruk, Halland

Inlägg av Christer W »

Kanske detta tips kan vara till någon hjälp.

Jag hade för ett år sedan problem med misslyckad start. Rostret var då
igensatt som du beskrev. Rengjorde brännaren, kollade pelletsen. Allt
såg bra ut, men samma fel efter några timmar.

Tack vare hjälp av forumet kunde jag konstatera att tändelementet satt
löst. Så när den startade utvidgades tändelementet och höjde rostret med
följd att luften inte blåste genom gallerna i rostret och förbrände
pelletsen. Istället blev det en kaka på rostret som inte släppte igenom
någon luft.

Kolla på undersidan av yttre brännarröret av muttern som håller fast
tändelementet sitter kvar.
Värmebaronens Viking Bio i CTC171B
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Prova mät upp startdosen...När brännaren skall starta ta av slangen och ha en ett dl mått under....Mata i röret för hand orginaldosen som det skall va så har du koll på det i alla fall...Glöm inte sätta tillbaka slangen :wink:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

Jag har i ett par veckor haft misslyckad start ett par ggr per dygn. Jag har felsökt och inte kunnat hitta något som skulle kunna vara orsaken. Det sista jag kom på var att skorstenen inte var sotad sedan i våras. Så jag ringde sotarn som kom några dagar senare och problemet försvann nu har jag kört i en vecka utan misslyckad start. De misslyckade starterna berodde troligtvis på för dåligt drag.
Så nu funderar jag på att gå en sotar kurs så att jag själv kan sota när jag ser att draget blir sämre och när jag anser att det behövs en sotning.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Även jag har haft "Misslyckad start" men pga för högt drag,sista gången när det blåste halv storm här och även om det är riktigt kallt ute typ 15-20 minus.Har nu satt in en draglucka till, kör nu med Dragex och Tigrex.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Joakim »

kenhje skrev:Jag har i ett par veckor haft misslyckad start ett par ggr per dygn. Jag har felsökt och inte kunnat hitta något som skulle kunna vara orsaken. Det sista jag kom på var att skorstenen inte var sotad sedan i våras. Så jag ringde sotarn som kom några dagar senare och problemet försvann nu har jag kört i en vecka utan misslyckad start. De misslyckade starterna berodde troligtvis på för dåligt drag.
Så nu funderar jag på att gå en sotar kurs så att jag själv kan sota när jag ser att draget blir sämre och när jag anser att det behövs en sotning.
Det är bara att sota! Du behöver inte gå någon kurs för det! Det är inte kärnfysik det handlar om! :)
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
PPG
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: lör 26 jan, 2008 13:28
Ort: Uppsala

Inlägg av PPG »

Den känslig driftstörning om den är rätt inställning som matarskruv ska lutning 35-45 grader, rätt 0.8-1.0 dl startdos. rätt drag 0.5-1.5 mmvp normal drag eller 1.5-2.0 mmvp ställa in inställning elektronikbox på hög drag. Mindre misslyckad start vill ha driftsäkra kan flytta fram 1 cm fotocell mellen klammer för att lossa lite skruv därför blir lite ljusare än standard från fabrik som jag mätt multimeter med k ohm. Jag hade haft fler ggr på rätt inställning hjälper inte då jag flytta fram bit 1 cm fram på fotocell då blir mindre misslyckad start. Viking kända problem driftstörning. Jag byte ny Janfire panna och ändå ny brännare Janfire med NH och visar att den har inte haft driftstörning för den bara går och går över 4 och halv månader gått efter pannbyte. Lucka till!
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10, installerad 9 december 2020.
Skriv svar