Pellvac virvelvind
-
- Fröträd
Pellvac virvelvind
Är det någon som har provat en Pellvac virvelvind?Börjar bli lite less på min grovis , filtret blir tätt.
CTC1100 miljö -94 PX21 KMP -06
Förråd sj-pall 5pallkragar
Bionorr 6mm
Förråd sj-pall 5pallkragar
Bionorr 6mm
Har inte provat, men är mycket nyfiken på hur bra den funkar. Pellvac använder en sånhär i deras vacuumtransportsystem som föravskiljare innan dammsugaren. Ska rensa bort det allra mesta av dammet, men jag skulle vilja höra vad nån som verkligen använt den tycker.
I min planerade vacuumtransport som jag ska bygga själv finns den med som tänkt komponent.
I min planerade vacuumtransport som jag ska bygga själv finns den med som tänkt komponent.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Jag beställde en i slutet av förra veckan och de skulle skicka den denna veckan någon gång, så jag är lika nyfiken som ni andra 
Jag kan återkomma med mina erfarenheter när jag lyckats att just få några...
Jag skall bygga ett sugsystem precis som Barsk och har faktiskt beställt både en så kallad förcyklon och en virvelvind för att inte riskera att blanda spån och aska.

Jag kan återkomma med mina erfarenheter när jag lyckats att just få några...
Jag skall bygga ett sugsystem precis som Barsk och har faktiskt beställt både en så kallad förcyklon och en virvelvind för att inte riskera att blanda spån och aska.

Jag ska bygga en egen sughink liknande Pellvacs. Så jag köpte en 20-liters hink hos en lokal färgfirma i Karlstad för 100:-. Det ser ut att vara exakt samma hinkstorlek som i Pellvacs lösning både vad gäller sughink och cyklon.
Min tanke är att köpa en virvelvind och använda en hink enligt ovanstående som komplement för asksugning. Dvs återanvända cyklonlocket till två funktioner.
Nu säger Pellvac att den avskiljer 99% glödande aska. Men den sista procenten då? Jag vågar nog inte köra in den direkt i centraldammsugaren utan sätter nog en separat dammsugare just när jag ska asksuga, alternativt med ett extra löst filter som man kanske kan lägga i nån plåtburk ifall det skulle börja brinna. Med tanke på det kanske det är enklare med två vivelvindar trots allt...
Kan nämna att föravskiljaren är en virvelvind med två övergångar och ett par slangklämmor, enligt uppgift.
Min tanke är att köpa en virvelvind och använda en hink enligt ovanstående som komplement för asksugning. Dvs återanvända cyklonlocket till två funktioner.
Nu säger Pellvac att den avskiljer 99% glödande aska. Men den sista procenten då? Jag vågar nog inte köra in den direkt i centraldammsugaren utan sätter nog en separat dammsugare just när jag ska asksuga, alternativt med ett extra löst filter som man kanske kan lägga i nån plåtburk ifall det skulle börja brinna. Med tanke på det kanske det är enklare med två vivelvindar trots allt...

Kan nämna att föravskiljaren är en virvelvind med två övergångar och ett par slangklämmor, enligt uppgift.
Senast redigerad av Barsk den tor 27 nov, 2008 12:04, redigerad totalt 1 gånger.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Thore Fridell på Pellvac är uppfinnare, så hans Virvelvind är en utveckling och förfining av cyklonprincipen. Se här:
http://www.pellvac.com/pdf/artikel%20up ... %f6ren.pdf
Det låter förträffligt, men jag vill gärna få oberoende utlåtanden om den faktiskt levererar.
Han säger exempelvis att han i sitt labb kört 4.8 ton pellets genom vacuumtransporten innan filtret i dammsugaren blev fullt. Det tyder på att cyklonen separerar mycket bra. Men som sagt, oberoende utlåtanden efterlyses!
http://www.pellvac.com/pdf/artikel%20up ... %f6ren.pdf
Det låter förträffligt, men jag vill gärna få oberoende utlåtanden om den faktiskt levererar.
Han säger exempelvis att han i sitt labb kört 4.8 ton pellets genom vacuumtransporten innan filtret i dammsugaren blev fullt. Det tyder på att cyklonen separerar mycket bra. Men som sagt, oberoende utlåtanden efterlyses!
Ja men alternativet att köra med en skruv var ju känt redan av Archimedes sisådär 250 år före kristus, så då är väl cyklontekniken minst 2000 år modernareAlltså över 120 år gammal teknik.

Sorry, kunde precis som du inte låta bli

- Effecta 200C med Thermia Bequem 20D
- 650l Specialbyggd Effectatank
- Laddomat 10 + Shuntstyrning med innegivare
- Bulkförråd 8m³ med Pellvac vakuumtransport med litet mellanförråd innan brännaren.
- 650l Specialbyggd Effectatank
- Laddomat 10 + Shuntstyrning med innegivare
- Bulkförråd 8m³ med Pellvac vakuumtransport med litet mellanförråd innan brännaren.
Då kan man ju undra vilken typ av pellets som han har kört, bulk- eller säckpellets. Om det är säckpellets så blir det sällan problem.Barsk skrev:Han säger exempelvis att han i sitt labb kört 4.8 ton pellets genom vacuumtransporten innan filtret i dammsugaren blev fullt. Det tyder på att cyklonen separerar mycket bra. Men som sagt, oberoende utlåtanden efterlyses!
Har han däremot kört 4,8 ton bulkpellets av den typ som de levererar nu så är grejorna riktigt bra. Då är det "JAG VILL HA" på detta.....
Detta skrivet med egen erfarenhet av filter som tätnar med bulkpellets.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Själva sågspånet är inget problem när det gäller vakuumtransport av pellets utan de dammpartiklar som följer med, dessa tätar filter alldeles för bra.
Bulkpellets innehåller mycket mer damm än de säckar från olika producenter av säckad pellets som jag har varit i kontakt med (fått/köpt).
Bulkpellets innehåller mycket mer damm än de säckar från olika producenter av säckad pellets som jag har varit i kontakt med (fått/köpt).
Moderator
@Roli
Kan du inte köpa och testa den här hos dig? Om det löser de problem du har så är det ju toppen och precis det som jag tror och hoppas!
Om inte så har du ju en trevlig asksug om inte annat!
Vad gäller separationen i virvelvins så var det just 99% urskiljning av aska som specen säger. Aska och damm torde vara ganska likvärdigt... ?
Kan du inte köpa och testa den här hos dig? Om det löser de problem du har så är det ju toppen och precis det som jag tror och hoppas!
Om inte så har du ju en trevlig asksug om inte annat!

Vad gäller separationen i virvelvins så var det just 99% urskiljning av aska som specen säger. Aska och damm torde vara ganska likvärdigt... ?
Det beror på densiteten. Jag tror att damm från sågspån är lättare att separera än aska.
En bra 3D1D cyklon klarade ca 99.5% av tre olika typer av dammfraktioner, men 'bara' 96.7% av fin aska.
Det som är viktigt i en cyklon är rotationshastigheten. Skillnaden i densitet tillsammans med centrifugalkraften gör att partiklarna separerar från luften. Även i ett vanligt rum kommer dammet till slut att lägga sig på golvet, men det är bara 1G gravitation och därför tar det lång tid. Större saker med hög densitet, t.ex. en tegelsten ramlar ner till golvet fort även om kraftern bara är 1G.
r = Radie = 0.15m ( Uppskattat från bild )
V = hastighet, 180 km/h = 50 m/s ( från websidan )
a = v*v / r = 50*50/0.15 = 16666 m/s2
1G = 9.8 m/s2
16666/9.8 = 1700G
Alltså, den separerande kraften blir 1700 gånger större jämfört med stillastående luft i ett rum och det är därför partiklarna hinner separera under den korta tid luften är i cyklonen.
Det är viktigt att ha så hög fart som möjligt i cyklonen för att separera effektivt. En trött gammal dammsugare med en halvfull dammpåse kommer att resultera i sämre verkningsgrad på cyklonen.
En bra 3D1D cyklon klarade ca 99.5% av tre olika typer av dammfraktioner, men 'bara' 96.7% av fin aska.
Det som är viktigt i en cyklon är rotationshastigheten. Skillnaden i densitet tillsammans med centrifugalkraften gör att partiklarna separerar från luften. Även i ett vanligt rum kommer dammet till slut att lägga sig på golvet, men det är bara 1G gravitation och därför tar det lång tid. Större saker med hög densitet, t.ex. en tegelsten ramlar ner till golvet fort även om kraftern bara är 1G.
r = Radie = 0.15m ( Uppskattat från bild )
V = hastighet, 180 km/h = 50 m/s ( från websidan )
a = v*v / r = 50*50/0.15 = 16666 m/s2
1G = 9.8 m/s2
16666/9.8 = 1700G
Alltså, den separerande kraften blir 1700 gånger större jämfört med stillastående luft i ett rum och det är därför partiklarna hinner separera under den korta tid luften är i cyklonen.
Det är viktigt att ha så hög fart som möjligt i cyklonen för att separera effektivt. En trött gammal dammsugare med en halvfull dammpåse kommer att resultera i sämre verkningsgrad på cyklonen.
Jonas Bylund
Ja, det säger jag nog ...
Men effektiviteten i cyklonen är väldigt beroende på lufthastigheten. Två olika kraftiga dammsugare kan ge stor skillnad. Om lufthastigheten halveras så blir den separerande kraften bara en fjärdedel.
Att en mätning har gett 99% betyder inte att alla får den reningsgraden.
Ett vanligt filter kan ju tillverkas så att det inte släpper igenom partiklar över en viss storlek och det är inte beroende av vilken dammsugare som används. Tyvärr sätter filter igen och det gör inte cykloner.
Men effektiviteten i cyklonen är väldigt beroende på lufthastigheten. Två olika kraftiga dammsugare kan ge stor skillnad. Om lufthastigheten halveras så blir den separerande kraften bara en fjärdedel.
Att en mätning har gett 99% betyder inte att alla får den reningsgraden.
Ett vanligt filter kan ju tillverkas så att det inte släpper igenom partiklar över en viss storlek och det är inte beroende av vilken dammsugare som används. Tyvärr sätter filter igen och det gör inte cykloner.
Jonas Bylund
Någon som vet vad en sådan kostar??Barsk skrev:Kan du inte köpa och testa den här hos dig?
Har haft funderingar på att köpa en "Altbergare" eller att bygga mig en egen cyklonavskiljare........ men tiden kommer nog aldrig att räcka till för det sistnämnda

Moderator