brännarplacering CTC 260K

Skriv svar
karlers
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 14 aug, 2008 10:58
Ort: nynäshamn

brännarplacering CTC 260K

Inlägg av karlers »

Hej jag har en CTC 260k med pelletsbrännare i oljebrännarhålet, skulle det kanske vara effektivare att ha den i vedluckan (den övre).
Jag upplever nämligen att det går MYCKET fortare att elda upp pannan i temp med ved än med pellets.
Tacksam för svar
/Kalle
Fabian-Bom
Fröträd
Inlägg: 67
Blev medlem: fre 12 okt, 2007 00:14
Ort: Linköping

Inlägg av Fabian-Bom »

Brännaren bör vara placerade så att den får så lång rökgasväg som möjligt, då värmer du pannan bäst.

Sedan finns det andra saker att ta hänsyn till, t.ex. utrymme för lågan och askutrymme.

Anledningen till att det går olika fort är förmodligen att du tillför högre effekt vid vedinlägget än med brännaren, det kanske går att justera?

Är inte bekant med 260K, men har en 262K där jag byggde om rökgasvägen eftersom jag ville använda vedutrymmet till brännaren p.g.a. bekvämlighetsskäl. Som det var innan gick rökgaserna från vedutrymmet direkt ut så jag proppade den gången och leder rökgaserna baklänges genom oljebrännarluckan och ett rör till sista sotluckan på pannan. Rökgaserna gick ner från 340 grader till 110 och förbrukningen halverades.

Jämför vedinlägget i "liter" ved som motsvarar ca 1, 4 kWh mot brännarens effekt och se om du kan klura ut vilken lucka som är bäst.

Exempel om det tar ca två timmar för ett vedinlägg att brinna upp:
brännaren går i 2 timmar på 15kW = 30kW tillförd effekt
ved 30l*1,4kWh= 42kW tillförd effekt
Panna: CTC 262K från 1963
Brännare: Bionordic Viking B30GL i Vedluckan
Shunt: Manuell
Dragbegränsare: Tigex 25
Hus: 190+40m2, Timmerstomme byggt 1935/1963, renovering pågår.
Pellets: Småsäck Neova och Vida, Veckoförråd Mafa
Skriv svar