Solvärme något för mig??

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Kungen_72
Prima virke

Solvärme något för mig??

Inlägg av Kungen_72 »

Står inför pannbyte och tänkte kombinera pellets och solvärme.
Har 184 kvm boyta och vi är ( än så länge ) två i hushållet.
Taket har C:a 30 gr lutning i sso läge= kl 1100 så står solen rakt mot taket. Vi bor i Västervik ( smålands ostkust )
Tyvärr så har grannen en stor ek som skuggar mitt tak delvis på vinterhalvåret,( Han har snackat om att såga ner men man vet ju aldrig ) :( just nu 25/3 C:a 1Tim mellan 1130-1230, men det finns ju inga löv på nu så det blir bara halv skugga, men när löven kommer så står solen så högt att den kommer över trädet.
Har ett högt hus 2 o 1/2 plan med källare så rören från solfångare till ack.tank blir c:a 8-10 m.

Tycker ni, proffsen här att jag ska bygga pelletsanläggningen så att jag kan komplettera senare med solfångare!!! ( man är ju inte gjord av pengar så man får ju ta det i etapper! :roll: )

vakum eller plan?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Svårt att ge ett bra råd på vad du skall satsa på. Systemen skiljer sig lite och investeringings kostnaden följer med.

Skall du "bara" köra med pellets så behöver du en panna med stor vattenvolym att hämta din värme ifrån. Investering panna (om din nuvarande inte fungerar eller saknas) och brännare + inkoppling och bränsleförråd.

Skall du också ha solfångare så måste du ha en acktank för att kunna lagra värmen från SF i. Men då kan du istället ha en panna med liten vattenvolym (snabbare uppvärmning, mindre förluster och billigare om man måste köpa ny panna).

Man behöver inte köpa SF med engång, dock måste systemet vara förberett för det om man inte vill lägga ut dyra pengar på att bygga om det den dagen man bestämmer sig för att köpa SF.

Själv satsade vi på pellets med liten panna och acktank när vi byggde nytt för 7 år sedan. Solfångare installation var med från början men kom inte upp på taket förrän i höstas, men anläggningen var förberedd för SF montage. Acktanken är hjärtat i mitt uppvärmningssystem. Till den kan man "köra" pellets, elpatron och solfångare. Skulle jag vilja så går det att docka VP också.

Mitt råd är att du sätter dig ner och skissar och tar in offerter på de två lösningarna innan du bestämmer dig för vilket du skall satsa på.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Anders G
Stor entusiast!

Svar till Hans Majestät

Inlägg av Anders G »

En sak som kan fordra planering är rördragningen mellan taket och tanken. Passa på tidigt att montera in väl isolerade rör innan Ers Majestät låter lakejerna tapetsera och måla alltför mycket i själva gemaken!
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
Skriv svar