Så här kan Neova straffa sina missnöjda kunder !!!

trance2004
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 25 nov, 2005 16:50

Så här kan Neova straffa sina missnöjda kunder !!!

Inlägg av trance2004 »

Hej !

Vill bara berätta en liten sorglig historia nu som gör mej så j-a upprörd.

Efter att ha köpt 4 pallar pellets av Neova så kontaktade jag dom
pga jag anser pelletsen är undermålig.Pelletsar är väldigt korta samt att det förekommer långa trästickor och har även nu upptäckt svart skit.Vet inte vad det är men det är kolsvart och liknar koks bitar för att enkelt förklara det,och dom är stenhårda.

Hur som helst så sa Neova från början då jag kontaktade dom via telefon att jag skulle ta med nån säck till åteförsäljaren som först skulle göra en första inspektion,vilket jag gjorde.

Fick till svar att han inte öppnar säcken utan han skickar den till Neova direkt så får dom kvalitets testa den.Så jag lämnade säcken och tänkte att det är bara å vänta å se vad som kommer fram till.

Det gick några dagar och sotarn kom och sotade....jag var hemma precis som jag varit under dom fyra tidigare år dom sotat å vi eldat med pellets.

Sotarn sa det var helt igen sotat och det har ALDRIG tidigare sagts.
Utan vid varje sotning så har jag frågat hur det ser ut och har fått till svar att det ser bra ut och jag har t.o.m fått frågan om jag sotat själv vilket jag aldrig gjort mer än att jag tömmer askan i pannan.

Iom att sotarn sa detta så tänkte jag att jag ringer till Neova igen å framför min undran över vad sotarn sagt,eftersom det inte sotat igen sådär förut.

Pratade med en viss NNN NNN nere i Jönköping.(Har raderat persons namn efter kreditering av faktura,känns mest schysst så)

Efter en tids diskussion så säger han till mej att ta ut en service tekniker å han frågar även om inte pellets försäljaren gått igenom min utrustning varpå jag säger att det har han väl ingen skyldighet att göra.

Och jag hävdar även bestämt att jag inte är beredd att betala för en
tekniker heller för att det är inget sådant problem i grund å botten.

Han säger att vi skickar ut en tekniker och det BJUDER vi på så ska han även titta över pelletsen !

Jag tycker att det låter bra om det nu är gratis så gör det ju ändå inget.

Teknikern kommer och ser att ventilationsluckan (tillluft) är stängd (det har den varit sedan andra veckan vi installerade brännaren för 4 år sen)

Han öppnar den och säger att den måste vara öppen och visst är det så.


Men som sagt var den stängde jag igen snabbt inpå när brännaren installerades för 4 år sen då jag inte ville ha kall luften fritt inströmmandes i källaren.

Teknikern öppnade även brännaren och gjorde en betydelselös genomgång som jag dessutom själv gjort en månad tidigare då jag bytte tänd elementet.
Hur som helst det gjorde ju ändå inget för jag skulle ju ändå bjudas på
kontrollen utav Neova som jag trodde och vad som var lovat per telefon
med denna Peter Roos !!

När jag nu idag fick posten så var där med ett brev från just Neova.
I brevet fanns en kopia på fakturan som teknikern skickat Neova på
kostanden för den s.k. servicen som Neova skulle betala.

Samt ytterligare ett papper från neova med en debiterad kostnad på oss
p.g.a Handhavandefel som det står.Så hela service kostnaden ska vi själva behöva stå för.

Blev rasande då jag såg detta eftersom denna Peter Roos inte uttryckte
per telefon några klausler angående handhavande fel och annat och att om det var det så skulle vi bli debiterade kostnaden.

Så där står vi nu...har försökt nå denna pajas men han är på konferans
och ska kontakta honom under morgon dagen.

Helt sanslöst hur oseriöst är inte detta hanterande av kunder.
Vi har ju blivit helt lurade !!

Så vill bara framföra denna varning angående Neova och hur dom
kan hantera sina missnöjda kunder.

Jag återkommer med uppdatering i detta fallet och hur det slutar.

För övrigt finns det nån som kan rekomendera nån tillverkare som
har långa fina pellets och inte en massa smulor och annat skräp i ?


Tack för mej !!
Senast redigerad av trance2004 den fre 21 nov, 2008 14:17, redigerad totalt 2 gång.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Om du inte har tillräckligt med luft in i dit pannrum kan det bli problem MEN då det ju har fungerat klockrent tidigare kan detta knappast vara ett problem.

Att pelletsen är hårda är faktisk bra, de smular mindre helt enkelt.

MEN det medför samtidig att man måste ändra matningen.

"Normalt" (vad det nu är...) vägar pellets 675g/L, får man då en pellets som är hård, t.ex. norsk brunpellets, kan detta värde ligga på 950g/L eller högre. Då matningen/doseringen till brännaren utförs av en skruv kommer den att mata in samma mängd räknat i volym, faktisk kommer den att mata in lite mer då hårda pellets "rinner" bättre.

Detta betyder att när brännaren egentligen skulle ha matat in 200g matar den i verkligheten in kanske 280-290g (norsk brunpellets) och förbränningen går fet och sotar av bara tusan.

Matningen måste alltså sänkas och/eller luften måste höjas.

De svarta bitarna är sannolikt pelletsbiter som har suttit i en varm maskin innan de bröts lös, inget större problem. Stickorna.... tja, är de inte alldeles för många och/eller långa/grova så att de stör matningen är det knappast ett avsevärd problem.

Nå, nog om detta.

Neovas beteende är alldeles klandervärd! Förvisso är det ganska normalt att "den som har klantat sig" får betala men när pelletsen inte ens är kollat och det inte har blivit upplyst om risken hade jag definitivt skickat tillbaka räkningen (eller rättare ett brev) där jag förklarar att det måste föreligga ett misstag då du enl. samtalet med Peter Roos inte blev upplyst om den möjlighet.

Du anfäktar därför fakturan och fasthåller att han bjöd på det.

Sedan ska du även begära svar på pelletsens kvalitet.

Håll det i en snygg affärsmässig ton till att börja med.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
trance2004
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 25 nov, 2005 16:50

Inlägg av trance2004 »

Hej Ice !

Ville bara tillägga att dom svarta kolbitarna jag pratar om är inte i format av pellets ens utan jag kan enklast beskriva dom som en gammal tioöring om du minns hur dom såg ut :) fast tjockare men i typ samma diameter.

Och tyvärr har jag inte förmågan att behärska mej angående detta
och föra en normal diskussion då jag blivit lurad helt enkelt.
Så nog ska han få veta att han lever,för man gör inte så där.
Hade han pratat nåt om handhavande fel så hade jag direkt på telefonen
avstyrt det hela !! Men trots allt så har vi eldat i 4 år utan nån som helst anmärkning från sotaren som jag skrev !! Upprepar....har frågat sotaren vid varje sotning hur det ser ut och fått till svar att det ser mkt bra ut och har även fått frågan om jag sotat själv nån gång emellen,vilket jag aldrig gjort utan endast askat ur pannan.


Men hur som helst vi får se vad pajasen har att säga imorgon.

Mvh Trance
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Ett tips i all välmening:
Agera inte när du är arg, Stanna upp en liten stund och tänk igenom situationen. Då kan du vara mycket "elakare" och komma med vassare (genomtänkta) repliker och kommentarer.

Så säger jag som också ibland reagerar för snabbt ibland.

Jag har eldat Neova i ett par år och har goda erfarenheter så kanske du fått en leverans som inte borde gått ut till kund.

Bästa hälsningar / Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
trance2004
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 25 nov, 2005 16:50

Så här valde Neova att göra...........

Inlägg av trance2004 »

Hej Neova och ni andra medlemmar ! :D

Efter att just avslutat samtal med ovan nämnda person på Neova så krediterades fakturan.Vackert så...men lite jobbigt att ens behöva
ta en diskussion om nåt dylikt...men allt har ju en förklaring och det har jag fått och den godtar jag till fullo,absolut.

Förklaringen ligger inom ramen för denna till lufts ventil som varit stängd sen 2 v efter install av brännare för 4 år sedan.


Sen för övrigt så undrar jag vilka som sitter och läser/skriver här på forumet....inte för att jag ens bryr mej men ni är välkomna any day anytime anywhere ......


Om "nån" funderar över
att jag kallade vederbörande pajas...kan tyckas/är lite drastiskt och impulsivt,visst,men i "stridens" hetta så ligger det nära till hands för mej,har alltid gjort.Till min nackdel många gånger men ibland även till min fördel av nån anledning.

Det är inget jag ångrar oavsett men vederbörande person är säkert en
väldigt bra och ärlig och trevlig person men då jag anser mej felbehandlad/fakturerad så reagerar jag kraftigt och impulsivt.För ingen kan komma ifrån att gratis
utlovad vara/tjänst är gratis om inte förbehåll för detta tydligt framgår
vid avtalets ingång.Det är vad jag tror står nånstans i konsumentköplagen.

Har ägnat halva mitt vuxna liv åt diverse affärer avtal...och för mej så är en god affärs sed och ärlighet INGENTING man kan pruta det minsta på utan avtal/överenskommelser skall hållas och då detta inte sker så är man inte vatten värd i mina ögon :)

Nåväl.....Frid och fröjd och en bra lösning på problemet är uppnådd och därmed är denna tråd avslutad från mitt håll.

Tack för mej
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av johano »

trance2004 skrev:Sen för övrigt så undrar jag vilka som sitter och läser/skriver här på forumet....inte för att jag ens bryr mej men ni är välkomna any day anytime anywhere ......
Eh, vad skulle det där betyda??

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
trance2004
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 25 nov, 2005 16:50

Inlägg av trance2004 »

Hej.

Det där är endast riktat till några få användare/medlemmar här på forumet och eftersom du ställer dej frågande till det så berör det inte dej Johan och inte heller de flesta andra här....så du behöver inte
ens fundera på vad det betyder,bra va. :D

Over and out...........
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Jag blev också lite nyfiken på vad som avsågs :?:
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag är ganska säker på att en namngiven person råkar ha läst inlägget och det är vad som avses.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
PSAB
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: lör 24 feb, 2007 00:51
Ort: Åby

Neova

Inlägg av PSAB »

Bojkotta,Dominanta drakar skiter i små kunder,Säljer ju sitt skräp ändå i mängder till värmeverk, Så svensson/konsument är inte så viktiga, Små volymer
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Tråkigt det du råkat ut för!
Men det är rätt åt företagen som är anslutna i PiR får sig en knäpp på näsan ibland. Dom ska hålla ISO kvaliten annars så kan dom förlora iso-certifieringen och då ligger dom risigt till på marknaden. Är det dålig pellets så be dom skicka en bil som byter ut detta eller reklamera och få pengarna tillbaka. Man ska inte betala för skit.

Men det skulle vara intressant att veta vad du har för brännare, panna mm, det framkommer inte i din profil.

Kom också ihåg att byter man leverantör eller köper stora mängder som räcker länge så bör man även göra rökgasanalyser ibland för att vara säker på att förbränningen är okej. Pellets är ett bränsle som inte går att jämföra med oljeeldning, här krävs det justeringar om du inte kör med lambdastyrd utrustning. Den där tilluftventilen ska du nog inte stänga helt, skulle en brand uppstå så kan försäkringsbolaget slå ned på detta om det skulle hända något. En pelletspanna ska inte ta syre från ett varmt rum. Ett pannrum är en brandcell och ska vara tillslutet om det finns tillgång till dörr.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Re: Neova

Inlägg av Karla1 »

PSAB skrev:Bojkotta,Dominanta drakar skiter i små kunder,Säljer ju sitt skräp ändå i mängder till värmeverk, Så svensson/konsument är inte så viktiga, Små volymer
Stämmer inte riktigt!
Idag säljer denna industri mer till våra hushåll. Så vi ska nog ställa högre krav på kvalitet och inte acceptera att få pellets som inte håller standardkvalitet. Det är PiR som ska skärpa sig.
PSAB
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: lör 24 feb, 2007 00:51
Ort: Åby

Neova

Inlägg av PSAB »

Varför tar man inte tag i kritik som kommer från små kunder då, Kvalite´n har ju gungat i flera år och pelletsen blivit sämre,Eller kanske bara okunniga kunder och dåliga brännare,Det finns mindre dominanta drakar
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Ganska enkelt egentligen

Vilken standard refererar leverantören till?
Uppfyller inte pelletsen kraven i standarden så är den ICKE GODKÄND

Ett minsta krav är att leverantören ersätter/byter ut, undermålig pellets till pellets som ligger inom ställda kriterier. Om brännaren funkar dåligt så är det kanske en inställningsfråga och inte en pelletsfråga?

Kan det bli enklare?

Om du tankar diesel i en bensindriven bil. Är det macken som är ansvarig för eventuella följder?

I mitt yrke (gas och gasblandningar) är det självklart att en undermålig eller felblandad produkt ersätts med en korrekt och ev kostnader för störning i produktionen hos kunden regleras av oss.

Har ju tyvärr hänt med kostnader på flera 100-tusen sek.

Bara en reflektion.

MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Re: Neova

Inlägg av Karla1 »

PSAB skrev:Varför tar man inte tag i kritik som kommer från små kunder då, Kvalite´n har ju gungat i flera år och pelletsen blivit sämre,Eller kanske bara okunniga kunder och dåliga brännare,Det finns mindre dominanta drakar
Jag vet att det är fler som klagat hos PiR, men tyvärr så sitter det nog folk på dom höga stolarna som inte tar åt sig. Fick jag råda så skulle den bytas ut. Det är som du säger kvaliteten blir sämre och priset högre, men det är en av orsakerna till att folk börjar höja rösten. Om fler gick längre med dessa problem kanske dom fick upp ögonen eller tog upp huvudet ur sandbanken.
Skriv svar