Plink plink

Skriv svar
acsMike
Fröträd

Plink plink

Inlägg av acsMike »

Hejsan,
Köpte och installerade en begagnad brännare häromdagen och den funkar fint, förutom allt oljud den för under gång. Pannrummet är väg i vägg med ett sovrum och man hör alltid detta "plink" "plonk" från pelletsen när de trillar ner i brännaren.

Finns det någonting man kan göra för att dämpa detta? Kan man dämpa dess hastighet ner i metallröret? Brännaren är en Eurofire.

Tacksam för tips.
/Michael Ljunggren. Ny ägare av en CTC Vemax och Eurofire brännare
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Går det att isolera väggen? :wink:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
acsMike
Fröträd

Inlägg av acsMike »

I wish. Hoppas hitta någon enklare lösning. "Vänja sig" känns lite avlägset. :lol: Kanske kan man ljudisolera själva brännaren?

Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
/Michael Ljunggren. Ny ägare av en CTC Vemax och Eurofire brännare
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

Finns väl inget mer rofyllt och sövande än det stilla rasslandet av pellets som ramlar på ett roster

För min del skulle det vara avsevärt mer oroande om det _inte_ lät :D

Allvarligt tror jag det blir svårt att "ljudisolera" brännaren, plink-ljudet kommer ju när pelletsen träffar rostret, och där kan man nog inte göra så mycket...

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag hörde det mycket i början men nu hör jag det inte ens om jag lyssnar efter det... Tillvänjningen gick snabbt men i början vaknade jag när det INTE plingade...

Fast det är ju ett bra tag sedan det hände...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Denno
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Denno »

Har samma "problem" men man vänjer sig faktiskt rätt snart. Det är lite som att räkna får. :D

Annars vet jag inte om man kanske kunde dra lite isolering runt toppröret för det är väl där det klingar mest när pelletsen åker i brännaren.
Pellexbrännare modell ny.
Panna: Nibe city 13. (Den gamla pannjäveln samt varmvattenberedaren är ett minne blott!)
Skriv svar