Hejsan,
Köpte och installerade en begagnad brännare häromdagen och den funkar fint, förutom allt oljud den för under gång. Pannrummet är väg i vägg med ett sovrum och man hör alltid detta "plink" "plonk" från pelletsen när de trillar ner i brännaren.
Finns det någonting man kan göra för att dämpa detta? Kan man dämpa dess hastighet ner i metallröret? Brännaren är en Eurofire.
Tacksam för tips.
Plink plink
Plink plink
/Michael Ljunggren. Ny ägare av en CTC Vemax och Eurofire brännare
Finns väl inget mer rofyllt och sövande än det stilla rasslandet av pellets som ramlar på ett roster
För min del skulle det vara avsevärt mer oroande om det _inte_ lät
Allvarligt tror jag det blir svårt att "ljudisolera" brännaren, plink-ljudet kommer ju när pelletsen träffar rostret, och där kan man nog inte göra så mycket...
/johan
För min del skulle det vara avsevärt mer oroande om det _inte_ lät

Allvarligt tror jag det blir svårt att "ljudisolera" brännaren, plink-ljudet kommer ju när pelletsen träffar rostret, och där kan man nog inte göra så mycket...
/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Jag hörde det mycket i början men nu hör jag det inte ens om jag lyssnar efter det... Tillvänjningen gick snabbt men i början vaknade jag när det INTE plingade...
Fast det är ju ett bra tag sedan det hände...
Fast det är ju ett bra tag sedan det hände...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Har samma "problem" men man vänjer sig faktiskt rätt snart. Det är lite som att räkna får.
Annars vet jag inte om man kanske kunde dra lite isolering runt toppröret för det är väl där det klingar mest när pelletsen åker i brännaren.

Annars vet jag inte om man kanske kunde dra lite isolering runt toppröret för det är väl där det klingar mest när pelletsen åker i brännaren.
Pellexbrännare modell ny.
Panna: Nibe city 13. (Den gamla pannjäveln samt varmvattenberedaren är ett minne blott!)
Panna: Nibe city 13. (Den gamla pannjäveln samt varmvattenberedaren är ett minne blott!)