Thermomatic ERA-10
Thermomatic ERA-10
Funderar på att köpa en ERA-10 i julklapp till mig själv för att slippa allt springande till pannrummet... någon som har erfarenhet av den? Här på andra sidan Östersjön (egentligen mitt i den) använder de bara Ouman EH-80 men men jag har snöat in på ERA-10...
Nu: Nibe Fighter 310p,
Tidigare: Ariterm Biomatic 20+, MAFA Mini Mellanförråd, MAFA Villa Ute Bulkförråd, Automatisk fyllning av mellanförrådet (MAFA Systemlösning 2), Thermomatic ERA 10
080531 - 090531 5500kg
Tidigare: Ariterm Biomatic 20+, MAFA Mini Mellanförråd, MAFA Villa Ute Bulkförråd, Automatisk fyllning av mellanförrådet (MAFA Systemlösning 2), Thermomatic ERA 10
080531 - 090531 5500kg
Jag har haft en ERA-10 installerad i 2 år nu, och har verkligen ingen anledning att klaga på den. Lätt att installera och håller temperaturen på graden!
Har haft en rätt så "avancerad" shuntautomatik där vi bodde tidigare (minns inte vad den hette), men den strulade mest hela tiden. Den var styrd av en utomhusgivare, och hade jag ordning på innetempen när vädret var si, så kunde jag ge mig på att den blev en annan när vädret var så. Fick dessutom kalibrera om den någon gång om året (vilket var rätt mycket meck med lösa motstånd etc.).
Nä du, köp en ERA-10!
Har haft en rätt så "avancerad" shuntautomatik där vi bodde tidigare (minns inte vad den hette), men den strulade mest hela tiden. Den var styrd av en utomhusgivare, och hade jag ordning på innetempen när vädret var si, så kunde jag ge mig på att den blev en annan när vädret var så. Fick dessutom kalibrera om den någon gång om året (vilket var rätt mycket meck med lösa motstånd etc.).
Nä du, köp en ERA-10!
Fokus PE25 m. Ecotec Bioline 20, Stocksbrotank 750 liter ("Dalatanken "), 9 st. LESOL 5AR.
Blir väl att vänta tills tomten kommer annars undrar ju ungarna varför jag inte får paket:) Men, men; den som väntar på nått gott:)
080531 - 090531 5500kg
080531 - 090531 5500kg
Jag får väl prova med det:) är ju riktigt sugen på att koppla in den... nä; jag får nog vackert vänta:)
080531 - 090531 5500kg
080531 - 090531 5500kg
Nu ska den äntligen installeras!! Tack tomten!
När jag läser installationen blir jag dock lite fundersam... det står: montera framledningsgivaren så nära shunten som möjligt.
Varför?
Jag hade tidigare problem när jag mätte framledningstemp och det berodde på att jag satt termometern bredvid shunten, där var det alltid varmt. När jag sedan flyttade termometern en bit längre ifrån blev mätvärdena mer rättvisande.
Visst borde jag då även montera framledningsgivaren en bit ifrån shunten för att det skall fungera bra?
När jag läser installationen blir jag dock lite fundersam... det står: montera framledningsgivaren så nära shunten som möjligt.
Varför?
Jag hade tidigare problem när jag mätte framledningstemp och det berodde på att jag satt termometern bredvid shunten, där var det alltid varmt. När jag sedan flyttade termometern en bit längre ifrån blev mätvärdena mer rättvisande.
Visst borde jag då även montera framledningsgivaren en bit ifrån shunten för att det skall fungera bra?
080531 - 090531 5500kg
080531 - 090531 5500kg
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Nja direkt vid shunten ska den inte sitta, Då kan det bli fel värden genom att vattnet inte hunnit blanda sej..
Jag har min ca 50 cm från shunten o det funkar fint..
Viktigt att isolera in givaren bara..
Jag har min ca 50 cm från shunten o det funkar fint..
Viktigt att isolera in givaren bara..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd