Elda papper

Skriv svar
bjorsa
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 11 nov, 2008 15:36

Elda papper

Inlägg av bjorsa »

Jag har en janfire flex-a sedan några år tillbaks å har funderat lite på att dryga ut pelletsen med papper då vi har så mkt papper som aldrig kommer till återvinningen pga ligger 5 mil bort så om man skulle köra pappret genom en kompostkvarn eller en dokumentförstörare och sedan dryga ut pelletsen så blev man ju av med pappret å fick lite gratisenergi eller finns de något krux ifall man tillsätter papper ?
mvh/bjorsa
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har ibland små lappar som jag knycklar ihop och kastar i veckoförrådet, jag har aldrig haft problem av den anledning.

MEN... med med "papperstrimmel" kommer det att finnas papper som leder upp elden i fallröret... som just är ett fallrör för att ha en eldbarriär. Det finns även en stor chans att strimlorna lägger sig runt matningsskruvar.

Alltså kvarstår papperssmulor.

Förutsatt att du kan säkra en lagom dosering skulle det nog fungera skapligt, du kanske får trimma matningen/fläkten men det blir nog ganska hyggligt ändå.

Man får dock en del mer aska.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
bjorsa
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 11 nov, 2008 15:36

Inlägg av bjorsa »

Att få till papperssmulor verkar jobbigt man kanske kan ta hålslagaren :-)

De e nog bättre egentligen att elda pappret i braskaminen å de fanns förr en mojäng som man kopplade till vattenkranen som sedan pressade ihop pappret till "vedträn" men kan inte hitta någon sådan längre men de e väl bara att söka så finner man väl så småningom :-)
mvh/bjorsa
Skriv svar