Bulkkoppling hur sitta och fortsättning av rör?
Bulkkoppling hur sitta och fortsättning av rör?
Har köpt en bulkkoppling på Granngården (675 kr) . Vilket pris va!!
Den är 30 cm total längd.
Nu mäter jag upp längd från pelletsförrådets insida till utsidan på husgrunden (ventilen) på 35 cm.
Bulkkopplingen är med en fläns i innerändan och med 4 hål i flänsen.
Alltså om bulkkopplingsdelen skall vara utanför huskroppen (hur mycket förresten? den bulliga runda delen helt utanför?) så hamnar ju den inre flänsen någonstans i mitten av förbindelsen in till förrådet???
Hur gör jag nu då???
Inte lätt....
Den är 30 cm total längd.
Nu mäter jag upp längd från pelletsförrådets insida till utsidan på husgrunden (ventilen) på 35 cm.
Bulkkopplingen är med en fläns i innerändan och med 4 hål i flänsen.
Alltså om bulkkopplingsdelen skall vara utanför huskroppen (hur mycket förresten? den bulliga runda delen helt utanför?) så hamnar ju den inre flänsen någonstans i mitten av förbindelsen in till förrådet???
Hur gör jag nu då???
Inte lätt....
Hmm du kan kapa flänsen från röret vips så
har du 2 delar ,allså flänsdelen du sätter på
förrådet och bulkkopplingen lagom utstickande
från grunden Sen sätter du ett plåtrör
imellan dom båda allså du har en förlängd
bulkkoppling från 30 till 40 cm
har du 2 delar ,allså flänsdelen du sätter på
förrådet och bulkkopplingen lagom utstickande
från grunden Sen sätter du ett plåtrör
imellan dom båda allså du har en förlängd
bulkkoppling från 30 till 40 cm
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Hej Micke!
tack för svar!
Men...jag tycker det är konstigt att man köper ett rör för nästan 700 spänn och så passar det inte utan man måste själv bearbeta det ....???
Finns det kanske såna här rör i olika längder så att man skall lämna tillbaka detta och leta efter ett längre som åtminstone når igenom väggen ???
Hmmm....
Blues är allt jag har .... och ett för kort rör
tack för svar!
Men...jag tycker det är konstigt att man köper ett rör för nästan 700 spänn och så passar det inte utan man måste själv bearbeta det ....???
Finns det kanske såna här rör i olika längder så att man skall lämna tillbaka detta och leta efter ett längre som åtminstone når igenom väggen ???
Hmmm....
Blues är allt jag har .... och ett för kort rör
Värmebaronen Joker panna och ev med Viking Bio inom kort eller kanske en Thermia Bequem?
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Finns även i 1 meters längd hos Granngården. Skiljde en 50-lapp i pris om jag minns rätt. Den har jag använt.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
De finns färdiga rännor men de blir ju dyrare.. Jag tog en hängränna som jag fäste i bulkröret med ett slangklammer o på mot satt sida i förådet gjorde jag en klyka som ett V där jag la rännan..Gustav skrev:Men sen inne i förrådet? Ska man poppnita ihop röret med ex.en hängränna
Eller finns de färdiga sk.fördelningsrör
Hälsn.Gustav
Byt din bulkkoppling till en längre.. (tror de finns upp till 2 meter med fläns.. Flänsen fäster du på utsidan vägen..
Lycka till!!
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Prima virke
Re: förlängde
Var köper man dessa? Har hittills bara sett att MAFA säljer dem.lp75 skrev:Jag förlängde min anslutning med ett ~6m rör...exakt samma dimension/typ.
Då jag har pannrummet på baksidan.
CTC Total -81, E.K. Teknik Compact
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Pelletsleverantörerna säljer bulkanslutningar..andreas123 skrev:Var köper man dessa? Har hittills bara sett att MAFA säljer dem.lp75 skrev:Jag förlängde min anslutning med ett ~6m rör...exakt samma dimension/typ.
Då jag har pannrummet på baksidan.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Beror nog lite på var man bor...jag köpte på vår lokala återvinningsfirma http://www.kuusakoski.seandreas123 skrev: Var köper man dessa? Har hittills bara sett att MAFA säljer dem.