Pellets är ju både enkelt och billigt!!
Pellets är ju både enkelt och billigt!!
Jag har eldat ved i 5 år men nu har vi köpt hus inne i stan där det satt en nibe panna för olja och el. Efter att ha fått min första elräkning på 1.30kr / kwh så räknade jag ut att uppvärmningen skulle landa runt 30-35 tusen!! Då köpte jag en pelletsbrännare för 10 lappar som var 2 år med förråd å hela skiten. Efter lite kopplande å kapande så sitter den där nu. Efter 3 veckor kan jag bara säga att om jag ändå vetat hur enkelt pellets var och billigt jämfört med el och olja så hade jag köpt en till vedpannan i gammla huset redan. Det enda man hör av folk är hur dyr pelletsen blivit. Men kolla oljan och elen då. Jag betalade 78 öre per kwh totalt vet jag för 5 år sen när jag köpte det andra huset nu : 1.30 kr. jag kan ju bara gratulera dom som installerat bergvärme för 4-5 år sen räntan e dubbelt så dyr (dom som lånat pengar till bergvärmen) och elen typ 70% dyrare eller nåt.
-
- Pannrumshärskare!
Kan bara hålla med. Jag funderade också på värmepump men efter att varit och tittat på en pelletsanläggning i drift blev jag överaskad över hur nära oljeldninges enkelhet man ändå kom. Eftersom investeringen hanade på 18 500 mot värmepumpens runt 100 000 var valet enkelt. Det spelade också in att investeringen var betald på två mot att köra vidare på olja. Efter två år kunde jag alltså se över marknaden igen om det blivit några större förändringar. Idag tycker jag fortfarande att pellets är konkurenskraftigt och miljövänligt. Jag har gratis ved eftersom jag har skog så det är ett altenativ men eftersom jag har för trångt i källaren för vedhanterig så får jag i så fall bygga separet panncentral och då hamnar investeringen igen i värmepumpsnivå så jag fortsätter allt med pellets. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Jag får nog säga att jag är nöjd också, med dagens oljepris så betalar jag ungefär hälften av vad jag betalade med olja så brännaren går redan med vinst (tredje året).
Fast i mitt fall handlar det kanske lite mer om att en pelletsbrännare är enkel, om den går sönder så kan man fixa den själv, man är inte beroende av el (som tyvärr inte alltid är helt tillförlitlig här) och man kan fritt välja var man ska köpa bränslet.
Med en värmepump som bråkar så sitter man glatt där och väntar på att servicegrabben ska komma förbi när han får en stund över (om han får det).
Fast i mitt fall handlar det kanske lite mer om att en pelletsbrännare är enkel, om den går sönder så kan man fixa den själv, man är inte beroende av el (som tyvärr inte alltid är helt tillförlitlig här) och man kan fritt välja var man ska köpa bränslet.
Med en värmepump som bråkar så sitter man glatt där och väntar på att servicegrabben ska komma förbi när han får en stund över (om han får det).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
JO jag menar det, min chef fick sina grejer installerade kvickt å lätt, men när han sedan vill ha mer hjälp med injusteringen av radiatorerna m.m. (überkänsligt med värmepump, returtemp å allt det där) så ser han inte röken av dem.micke_932 skrev:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
HåkanHåkan S skrev:Kan bara hålla med. Jag funderade också på värmepump men efter att varit och tittat på en pelletsanläggning i drift blev jag överaskad över hur nära oljeldninges enkelhet man ändå kom. Eftersom investeringen hanade på 18 500 mot värmepumpens runt 100 000 var valet enkelt. Det spelade också in att investeringen var betald på två mot att köra vidare på olja. Efter två år kunde jag alltså se över marknaden igen om det blivit några större förändringar. Idag tycker jag fortfarande att pellets är konkurenskraftigt och miljövänligt. Jag har gratis ved eftersom jag har skog så det är ett altenativ men eftersom jag har för trångt i källaren för vedhanterig så får jag i så fall bygga separet panncentral och då hamnar investeringen igen i värmepumpsnivå så jag fortsätter allt med pellets. Mvh HSE.
Jag säger det igen......investera i en kamin( om pengar och möjlighet finns)..så du kan utnyttja din skog ändå till fullo

Mvh
Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Efter byte från olja till pellets så räknade jag snabbt på besparingen. 1 år tog det att betala investeringen. Sen har jag mer räknat på timpengen man har när man sotar. Det är många 100 lappar i timmen SKATTEFRITT som man har jämfört med oljeeldningen, så lite slit får det vara värt.
Värmepump hade ju varit bekvämt men jag gillar inte brummande ljud i trädgården och snygga är de inte heller.
/NRG
Värmepump hade ju varit bekvämt men jag gillar inte brummande ljud i trädgården och snygga är de inte heller.
/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Håller med om att pellets är kanon. Installerade en Torsby brännare i Feb-06 har inte haft ett ända problem. Använder pellets för att värma undervåning i hus samt värmepump för överdelen av huset.
Har även en braskamin installerad i källaren som stöd. Har också funderat på detta med att borra men som sagt ca: 120 000 känns som det är lång väg för att spara in dom pengarna. Gör idag över med ca: 10 000 kwh timmar inkl. hushålls el samt pellets för ca: 10 000 kr, detta för att värma upp 230 kvm. Känns också bra att ha en värme källa mitt i kåken som är byggd 1972.
Tvätten torkar fint i pannrummet samt att murstocken är konstant varm. Flera grannar som installerat bergvärme har fått problem med mögel på vinden.
Har även en braskamin installerad i källaren som stöd. Har också funderat på detta med att borra men som sagt ca: 120 000 känns som det är lång väg för att spara in dom pengarna. Gör idag över med ca: 10 000 kwh timmar inkl. hushålls el samt pellets för ca: 10 000 kr, detta för att värma upp 230 kvm. Känns också bra att ha en värme källa mitt i kåken som är byggd 1972.
Tvätten torkar fint i pannrummet samt att murstocken är konstant varm. Flera grannar som installerat bergvärme har fått problem med mögel på vinden.
Trebema panna olja/el med TB mini pelletsbrännare samt Panasonic luftvärmepump
"Jag säger det igen......investera i en kamin( om pengar och möjlighet finns)..så du kan utnyttja din skog ändå till fullo Gratis är gott " Nja, först skall träden fällas, kvistas,köras ur skogen,sågas upp i lämpliga bitar för kamin,huggas och sedan förvaras torrt ett år... Jag har inte plats för en kamin i huset, har en i fritidshuset så jag plockar ut en del ved till den och till min gamla mors kamin. Det är faktiskt så mycket jag hinner med redan det. Pelletseldningen lägger jag mindre än en timme i veckan på under vintern, det är rätt lagom. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Visst har allt blivit dyrare. När jag började med pellets i ett helt nybyggt hus för över 10 år sedan så kostade pelletsen under 1200:-/ton för bulk. Så på ca 10 år så har priset blivit ungefär det dubbla. Så nog har det blivit dyrare men det har ju alternativen också blivit.
När elen "släpptes" fritt för mindre än 10 år sedan så hade vi ett 3-års avtal där elen kostade 16,5 öre/kWh exkl moms, skatt, mm idag ligger ju det pris bra mycket högre än dubbelt upp som pelletsen gör.....
När elen "släpptes" fritt för mindre än 10 år sedan så hade vi ett 3-års avtal där elen kostade 16,5 öre/kWh exkl moms, skatt, mm idag ligger ju det pris bra mycket högre än dubbelt upp som pelletsen gör.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Du Roli har det ju bra förspänt med nybygge med golvvärme när nytt system ska väljas, Vill du ha VP så har du ju lågtempsystem redan så att cop 4 inte ska vara nått problem..
Går ju koppla in den mot befintlig anläggning oxå..
Kom inte ihåg din förbrukning nu men de låg väl på ca 6 ton/år el??
Då skulle du klara dej med ca 6000 kWh el, Vilket blir billigare??
Går ju koppla in den mot befintlig anläggning oxå..
Kom inte ihåg din förbrukning nu men de låg väl på ca 6 ton/år el??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Japp! Jag håller med om att pellets är enkelt och billigt!
Körde med olja för några år sedan, och fick för mig att byta till pellets.
Detta kände tydligen min dåvarande oljebrännare på sig, eftersom den gav upp 2 månader för tidigt...hmm.
Som tur var fick jag låna en brännare av en arbetskompis, som precis installerat bergvärme, och hade brännaren kvar
Men det lilla extra arbetet med ursotning tyckte jag inte verkade så jobbigt, och bära pelletsäckar blir man ju stark av på kuppen, så...
Nej , jag har absolut inte ångrat mig. Och har sparat in både ny brännare och bränsle om man skulle jämföra med oljan jag hade förut, som ju definitivt inte blivit billigare!!
Och så luktar pelletsen godare, både före och under eldning, än olja...
Nöjd! Hälsningar Milla

Körde med olja för några år sedan, och fick för mig att byta till pellets.
Detta kände tydligen min dåvarande oljebrännare på sig, eftersom den gav upp 2 månader för tidigt...hmm.

Som tur var fick jag låna en brännare av en arbetskompis, som precis installerat bergvärme, och hade brännaren kvar

Men det lilla extra arbetet med ursotning tyckte jag inte verkade så jobbigt, och bära pelletsäckar blir man ju stark av på kuppen, så...
Nej , jag har absolut inte ångrat mig. Och har sparat in både ny brännare och bränsle om man skulle jämföra med oljan jag hade förut, som ju definitivt inte blivit billigare!!

Och så luktar pelletsen godare, både före och under eldning, än olja...

Nöjd! Hälsningar Milla
CTC 260 från -63 med Iwabo Villa S1
Näe, senaste året låg årsförbrukningen kring 5 ton. Timmad anläggning (pga alla dessa forumAndré skrev:Kom inte ihåg din förbrukning nu men de låg väl på ca 6 ton/år el??

Moderator
-
- Prima virke
Allt går att förbättra
!Sen jag trimmade in vp`n (p.g.a alla dessa forum
)minskade jag förbrukniningen med Ca.1000kwh å nästan 1000 starter pr år. Nu Ca:10000Kwh totalt med HH el och poolvärme.
Å stark!!!?Det är jag sen innan
.Nä ska man tjäna pengar!! gör ditt snus själv hemma.(Frun gnäller ungarna skäller) men jag tycker att det luktar gottigottgott
Ha de gött å trevlig helg
MvH Fd:Flis & Pellets eldare

Å stark!!!?Det är jag sen innan

MvH Fd:Flis & Pellets eldare