Tips till Calmarpanneägare
Tips till Calmarpanneägare
Om det är någon som inte uppmärksammat det så finns det nu en om-
byggnadssats till fläktstyrningen, på v33/v65, hos Trebema.
Med den så behöver man inte vänta tills pannan kommit upp i temp. för att slå över till driftsläge.
Satsen innehåller en startknapp och ett tryck på den räcker för att fläkten ska starta och sedan automatiskt gå över i driftsläge.
'Man missar ju ett tillfälle att krama om pannan men när man har lite tid är det bra....
/David
byggnadssats till fläktstyrningen, på v33/v65, hos Trebema.
Med den så behöver man inte vänta tills pannan kommit upp i temp. för att slå över till driftsläge.
Satsen innehåller en startknapp och ett tryck på den räcker för att fläkten ska starta och sedan automatiskt gå över i driftsläge.
'Man missar ju ett tillfälle att krama om pannan men när man har lite tid är det bra....
/David
Calmar V33 med sidourtag och 2x750 L Borö
Ecotec A3 -02
Ecotec A3 -02
För en oinvigd i calmarpanne världen så undrar jag vad har dom för skillnad på start läge och drifts läge?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Då startar du fläkten manuellt o måste sedan vänta tills pannan nått inställd panntemp som rek till 60° innan man slår över till drift men man skulle vilja ha denna temp ställd högre eftersom det även stoppar vid denna temp (pannfläkten) men om den är ställd högre så tar det ändå längre tid innan man kan slå över den till driftsläget..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Nej det är inte olika effektlägen.
Vid startläge så går fläkten hela tiden tills du stänger av den eller tempen blir för hög.
Vid drift läget så måste pannan komma upp i en viss temperatur innan man kan slå om till drift och sedan stannar fläkten
när pannan slocknat och kommit ner under en viss temperatur.
Mvh Per
Vid startläge så går fläkten hela tiden tills du stänger av den eller tempen blir för hög.
Vid drift läget så måste pannan komma upp i en viss temperatur innan man kan slå om till drift och sedan stannar fläkten
när pannan slocknat och kommit ner under en viss temperatur.
Mvh Per
Calmar Pannan v33, laddomat 21, 4-slingors 750 L ack + 750 L slav ack, 4-vägs biv shunt, Shuntautomatik CBJ med RSC 2, + 9,6 m2 Lesol 3.
Nej jag har inte installerat den än men jag ska beställa den snart.André skrev:Har du installerat knappen??
En kompis har installerat en V33 nu o ska beställa knappen som tydligen skulle va lätt att montera, Är den det??
Enligt hemsidan ska det vara komplett med steg för stegbeskrivning.
Om jag fattat det rätt så monterar man en ny återfjädrande startknapp och låter den gamla stå i driftläge hela tiden.
Det måste ju också följa med ett relä för att bygga upp en hållkrets som sedan släpper när termostaten passerar inställt värde vid avsvalning.
Ps
Om det är en ny panna (2008) som han köpt så borde den redan ha det inbyggt.
Ecotec A3 -02
Ecotec A3 -02
-
- Pannrumstomte!
Min Atmos DC35SF har samma idiotkonstruktion. Jag byggde in startautomatik själv. Nu kan jag ställa termostaten för fläkten på drifttemperatur direkt, trycka på startknappen och så går den även om temperaturen inte nått upp över den normala gränsen. Men jag använde ett tidrelä, för då stannar fläkten efter en timme, om det av någon anledning skulle slockna innan drifttemperaturen uppnåddes.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
apersson850 du har byggt en startfunktion liknande den som Ctc har på V35 som den fått beröm för..
En kompis köpte den -03 just för att den va lätt startad o att man kunde lämna den då den går över i driftsläge själv samt stoppar efter 60 min om inte tempen uppnås, Han har pannrummet i garaget som är en fristående byggnad vilket gör att han vill tända snabbt för att det sen ska sköta sej själv..
Nu är pannan i minsta laget med sina 105 l eldstad men det är ju en annan sak..

En kompis köpte den -03 just för att den va lätt startad o att man kunde lämna den då den går över i driftsläge själv samt stoppar efter 60 min om inte tempen uppnås, Han har pannrummet i garaget som är en fristående byggnad vilket gör att han vill tända snabbt för att det sen ska sköta sej själv..
Nu är pannan i minsta laget med sina 105 l eldstad men det är ju en annan sak..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Det lät ju verkligen snitsigt.apersson850 skrev:Jag byggde in startautomatik själv. Nu kan jag ställa termostaten för fläkten på drifttemperatur direkt, trycka på startknappen och så går den även om temperaturen inte nått upp över den normala gränsen. Men jag använde ett tidrelä, för då stannar fläkten efter en timme, om det av någon anledning skulle slockna innan drifttemperaturen uppnåddes.
Har du lust att dela med dig av den kopplingen, i detalj alltså.
En enkel skiss och vilka komponenter du använt.
Det skulle verkligen uppskattas.
Mvh David
Ecotec A3 -02
Ecotec A3 -02
Precis samma funktion på Baxi.
Start eldnin- starta fläkt med återfjädrande svitch när man tänder.
Fläkten stannar när rökgastempen sjunker under inställt värde (elden slocknat)
Start eldnin- starta fläkt med återfjädrande svitch när man tänder.
Fläkten stannar när rökgastempen sjunker under inställt värde (elden slocknat)
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
-
- Pannrumstomte!
Ja, jag upptäckte det på en visning som cTc hade. Fast det var efter det att jag fixade min egen panna. Borde patenterat min idé.André skrev:apersson850 du har byggt en startfunktion liknande den som Ctc har på V35
Tidreläet är ett Omron multifunktionsrelä, som jag just nu inte minns beteckningen på (det sitter ju inne i pannan, så jag måste skruva av topplåten för att kolla), men jag kan titta på ett likadant senare.
Det har en pulsstyrd (tryckknappen) frånslagsfördröjning, så det är lätt att använda. Dessutom lever det på snart sagt vilken spänning som helst, så det är praktiskt på det viset också.
Utgångskontakten är bara kopplad parallellt med den från rökgastermostaten. Vilket innebär att det inte fungerar bra om brasan brinner ut på mindre än en timme. Men det gör den inte.
"Felet" på Baxis lösning är att om brasan inte tar sig, utan självslocknar, då går fläkten i all evighet, för självhållningen av startreläet släpper inte förrän den kommit upp i temperatur. Åtminstone är det så på den Perifal min far har.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
-
- Pannrumshärskare!
Så är det inte på min innova i alla fall.apersson850 skrev:"Felet" på Baxis lösning är att om brasan inte tar sig, utan självslocknar, då går fläkten i all evighet, för självhållningen av startreläet släpper inte förrän den kommit upp i temperatur. Åtminstone är det så på den Perifal min far har.
Senast redigerad av Andreas Hansson den mån 17 nov, 2008 15:31, redigerad totalt 1 gånger.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL