Igensotad optovakt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Maran
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tor 01 mar, 2007 21:41
Ort: Skaraborg

Igensotad optovakt

Inlägg av Maran »

Hej,

Min optovakt har helt plösligt börjat sota igen sig. Jag gjorde rent den för två veckor sedan då jag på larmet "Ingen Låga" några gånger.

Nu, igår så var den igensotad igen efter bara två veckor. Tidigare har jag kunnat köra minst ett halvår eller längre innan jag gjort något.

Vad är det som kan ha hänt som gjort denna förändrigen?
Är pannan igensotad? Nu var sotarn här idag och sotade så vi får se om detta hjälper.

Eller är det någon annan som har någon idé?
Panna: CombiHeat 2010 med 500l ack.tank
Brännare: EcoTech A4, Bioline 20
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Du har inte bytt/fått ny sändning av pellets nyligen ??
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
jackass3
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 04 jul, 2007 00:13

Inlägg av jackass3 »

Jag tror det kan vara ett läckage av rökgaser vid optovakten. Läckaget drar troligen med sig sot som fastnar på vägen.

Prova att täta gummitutan runt optovakten. Hör gärna av dig hur det går.
Maran
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tor 01 mar, 2007 21:41
Ort: Skaraborg

Inlägg av Maran »

Roli: Jag har inte fått någon ny leverans sedan i våras. Dock börjar den leveransen ta slut. Jag har ett förråd som rymmer ca två pallar.

Jackass3: Jag skall pröva med lite extra tätning runt gummitutan vid optovakten. Får se vad som händer. Jag hör av mig!
Panna: CombiHeat 2010 med 500l ack.tank
Brännare: EcoTech A4, Bioline 20
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Du skriver att det börjar ta slut i förrådet. Om du haft båda pallarna med från början i förrådet så kan det kanske var så att det är mer fin material i det som du matar in i brännaren nu än tidigare. Och detta kanske kan påverka brännaren så att den "brinner" med en mera sotande låga.....

Kanske är jag ute på "djupt vatten" här men det kan också vara en orsak till att det sotar hos dig. Eller så kan det vara det som Maran föreslår.


Min egna brännare brukar "gå" sämre när det är mycket fin material med in i brännaren men optovakten brukar då inte sota igen......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Maran
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tor 01 mar, 2007 21:41
Ort: Skaraborg

Inlägg av Maran »

Kan man komma ifrån detta genom att justera effekten på brännaren? Samt i så fall, skall man justera upp eller ner effekten när det sotar?
Panna: CombiHeat 2010 med 500l ack.tank
Brännare: EcoTech A4, Bioline 20
ak
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 22 aug, 2007 12:59
Ort: Älvsjö

Inlägg av ak »

Effekten spelar nog inte så stor roll, däremot bränsleblandningen. Om brännaren går fett kan det bildas tjärbeläggningar kring optovakten och på andra ställen, i sånt fall kan det vara läge att minska matningen lite. Exakt hur det görs beror på brännartyp och programvara.
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Maran
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tor 01 mar, 2007 21:41
Ort: Skaraborg

Inlägg av Maran »

Det är ganska mycket tjärbildning på själva brännaren, dvs runt optovakten och bakpå. Jag pratade med sotaren om detta och hade sa att tjärbildningen berodde på kalla ytor.

Jag har fn matningen på 80%. Kan det vara aktuellt att minska den lite? Mina mätningar har visat att det går åt minst pellets vid denna matning.
Panna: CombiHeat 2010 med 500l ack.tank
Brännare: EcoTech A4, Bioline 20
ak
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 22 aug, 2007 12:59
Ort: Älvsjö

Inlägg av ak »

Du kan säkert köra vidare på 80%, det jag menar att du borde prova är att minska matningsjusteringen. Du går in på Inställning/Drift och minskar till -2% eller så. Det innebär att du i princip fortfarande kör på effektläge 80% / 16kW men att bränslemängden minskar med 2% i relation till luftmängden, alltså en lite magrare blandning. Det borde minska tjärbeläggningarna, i vart fall har det gjort det hos mig.
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
kurre_44
Stor entusiast!
Inlägg: 204
Blev medlem: ons 27 dec, 2006 22:02
Ort: Vadstena

Inlägg av kurre_44 »

Betr. Sot på Flamvakt.
Först. Matning och luft 80% och justering i % +- fodrar en sen version av porgram . 17 ,20 eller 21 samt att inställningen är progresiv.Dessa inställningar finns i installatörsmenyn.
Sot på optovakten kan bero på att det lilla hålet på röret till optovakten är igensatt. Sitter under ca 2 cm från plåten. Där skall det dra in friskluft och hålla glaset på optovakten ren.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Hemmafixar'n
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 04 okt, 2008 20:49
Ort: Borås

Inlägg av Hemmafixar'n »

Hade detta problem, kanske inte så frekvent som du har. Men i mitt fall var det att mycket tjära byggdes upp i rökkanal, rökgasspjäll och sorsten, villket färsämrade draget avsevärt.
Hade en CTC 265B-70 tidigare.
Pannluckan (tid. oljebrännarluckan) blev då varm och en viss röklukt förekom. Så mitt råd är kolla draget och ställ ev. ned matningen.
Byt inte pellets utan att mecka lite med matningen.
Denna ställer du enkels om på dipswitcharna SW1. Jag körde med SW
1:ON 2:OFF 3:OFF 4:OFF 5:OFF vilket ger 70% matning. Sänkte till 60%
med en hård/ljus pellets. 1:ON 2:ON 3:OFF 4:OFF 5:OFF, då gick det bra igen.
Eget uppställd Biosolpanna med Biona active, 4st K2 solpaneler, varv-tids -styrd rökgasfläkt RF300, ERA10 shuntstyrning.
Hemmafixar'n
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 04 okt, 2008 20:49
Ort: Borås

Inlägg av Hemmafixar'n »

Sorry, trodde du hade en A3:a. Men tror ändå felet kan vara detsamma!
Eget uppställd Biosolpanna med Biona active, 4st K2 solpaneler, varv-tids -styrd rökgasfläkt RF300, ERA10 shuntstyrning.
Skriv svar