Val av brännare?

Skriv svar
Flexifuel
Fröträd

Val av brännare?

Inlägg av Flexifuel »

Skall installera lite pelletsbrännare i husen. Frågan är då vilken/vilka skall man välja?

Kollat runt lite och fått väldigt varierande svar. Mycket beroende på vem man frågat....

Skall man satsa på en av de stora drakarna eller vågar man ta ut svängarna och satsa tex på RB eller Ulma?

Har liksom ingen lust att köpa 5 brännare och det går åt h-e. med garanti, service, reservdelar och support.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Beror väl också lite på vilken panna du ska använda.
Vet inte riktigt vilka dom stora drakarna är men RB är väl en av dom som funnits länge på marknaden. Fyra års garanti på allt tycker jag imponerar.
Ska man installera själv är det inte många tillverkare som lämnar full garanti och support, de flesta vill att man ska gå via installatörer.

Pelletshobbyn är väl rätt beroende av att man gör jobbet själv annars blir pellets inte roligare än värmepump.

Som jag ser det är det mindre risk att det "går åt h-e. med garanti, service, reservdelar och support" om man köper en enkel brännare utan rörliga delar än om man skaffar en komplicerad brännare som behöver många reservdelar och uppgraderingar. Min egen brännare skulle jag nog kunna tillverka varenda del till förutom Millenium styrboxen om det skulle behövas.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Vad det gäller enkelheten så håller jag med ovanstående, en enkel brännare är enkel att hantera och även reparera om så skulle krävas, sen handlar ju lite om man vill ha finesserna med mer avancerad brännare.

ULMA kan ju vara ett alternativ om man har liten vattenvolym i pannan (ska starta snabbt enligt reklamen), dom brännare som finns på marknaden idag är nog alla rätt så bra, så länge man håller koll på vad man köper (en del brännare äter roster och brännarrör på löpande band, men tar man med den kostnaden i beräkningen så är det kanske inget problem).

Själv kör jag med en roslagsbrännare och är väldigt nöjd, grannen har en Eurofire och är också väldigt nöjd (bortsett problemet med att den inte blåser rent innan uppstart vilket kan vara lite obehagligt vid strömavbrott).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag svär till Janfire NH, dels för att jag är inblandat i den men även för att jag har kört den sedan slutet av 2005 utan andra problem än dom jag har skapat själv.

Jag har ingen back-up i form av el-patron så den kör året runt, jag har åkt bort under vintern där det var som kallast, strömavbrott och skit, men kommit hem till ett varmt hus efter en vecka, inget problem.

Installationen har jag gjort själv, jag är dock lite osäker på hur Janfire har det med den delen och garanti, mitt läge där är ju lite annorlunda.

Viktigast av allt är nog att jag aldrig har haft några säkerhetsmässiga "nära ögat", ingen puffar vid start och inte heller möjlighet att få det även om strömmen skulle "hoppa o dansa".

Men det är ju lite som att fråga SAAB eller Volvo, röd eller blå, var och en har erfarenheter och baserar sina råd efter dom och vad är "bäst" egentligen? Det som passar mig/Torsten/Flexifuel kanske inte passar dig.

Vad du INTE ska välja är enkelt: SverigeBrännaren!!!
Senast redigerad av Icecap den mån 13 okt, 2008 10:15, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Jag kan hålla med om att den som står i startgropen och ska köpa en pelletsbrännare upplever detta som en djungel. Men det vore enklare att ge dig förslag, tips på vilken typ av brännare som skulle passa din panna om du skrev in detta i din profil.

Det vore väl fel att förespråka en Ariterm Bequem "uppåtbrinnande" till dig om du i själva verket ska ha en frammåtbrinnande som exempel Ulma. Håller du inte med?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Flexifuel:

Det är som Karla1 skriver svårt att ge bra svar på frågor om man inte har bra fakta underlag. Om man fyller i de uppgifter som beskrivs i forumets regler så får man svar utifrån sina egna förutsättningar. Se specielt punkt 3.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
chevy-34
Ungskog

Inlägg av chevy-34 »

hej jag vill gärna ha tips och åsikter om brännarval, i nuläget lutar det åt roslagsbrännaren efterson den finns med tillräckligt lågt "eldrör", 95mm luckan på pannan är bara 100mm hög, men är tacksam för åsikter och tips

brännaren skall vara framåtbrinnande, har 400mm eldstads djup men bara ca 75mm uppåt från brännarluckan, bredden har jag ej mätt men är ca 350.., porten i brännkammaren, där luckan sitter, är 100*200mm

tack på förhand

ps: har för avsikt att montera själv..
Bor: har ett litet hus (snart) 60m2
Panna: en diom el/olja 1987
brännare olja i dag, nån finsk tror jag
inga ack tankar
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

chevy-34 skrev:hej jag vill gärna ha tips och åsikter om brännarval, i nuläget lutar det åt roslagsbrännaren efterson den finns med tillräckligt lågt "eldrör", 95mm luckan på pannan är bara 100mm hög, men är tacksam för åsikter och tips
Jag tror roslagsbrännaren är det bästa du kan välja. Finns med extra lågt eldrör som går in i din lucka. Ska du montera själv så får du telefonsupport och alla garantier gäller om du monterar brännaren själv.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Skriv svar