Norsk brunpellets

Skriv svar
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Norsk brunpellets

Inlägg av teufel »

Hej!

Jag har lite funderingar kring norsk brunpellets.
Enligt hemsidan får man ut mer energi från dem, men de är å andra sidan något dyrare. Hur hänger det ihop, lönar det sig verkligen?
Betalar 2050:-/pall vit pellets idag, och vår lokala brunpelletsleverantör tar 2400:-/pall.

Och sen, hur blir det med energibalansen - jag som eldare får ut mer energi, men det går samtidigt åt mer energi vid tillverkningen än när man gör vit pellets. Hur ska man tänka?

Hur ställer man om sin brännare om man nu ska börja elda brunpellets? Har en Ecotec Bioline 20.


Mvh Patrick
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Du måste minska pelletsmatningen. Exakt hur mycket får du prova dig fram till.

Har själv provat i min "gamla" A3:a (där det inte går att justera matningen) och den gick alldeles för "fet" med den norska "Vestmarka" pelletsen, men det brann utav h----te i pannan......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Vestmarka (som de heter) har INTE mer energi per kg! De är däremot hårdare packade vilket gör att de ger mer energi per m³. Har du alltså bulkförråd kan du ha mer kWh per m³, faktisk ung. 15% mer med Vestmarka.

Och hur man justerar? Ja.... på en Janfire NH bläddra man i menyn till "Volumevikt" och ställer den till 780g/L (790g/L vid 6mm), hur man gör i en A3 har jag ingen aning om.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Idag heter dom endast Norsk pellets.
Du kör med en Bioline20 och där har du väl förmånen idag att du kan justera luft och bränlsemängd för sig har jag för mig. Du kommer att märka att man behöver mer syre till förbränningen då denna pellets brinner mer som ett vedträ då den är hårdare pressad, vanlig pellets sprätter sönder mer i förbränningen. Askmängden ligger på 0,3% jämfört med 0,7% på standardpellets, så du får mindre aska i pannan. Jag rekommenderar en rökgasanalys om du ska byta till denna pellets, annars så har du garanterat problem. Jag har kört denna pellets under flera år och jag tycker den håller en mycket bättre kvalitet jämfört med standardpelletsen, men då har den ett högre pris. Jag kör bulk, så just därför tycker jag den lämpar sig bäst i mitt hus.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag kan bara hålla med om kvaliteten, det är en mycket bra pellets.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
fremar
Stor entusiast!
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 25 mar, 2008 21:47
Ort: Töcksfors, Värmland

Inlägg av fremar »

Håller med, även fast jag bara har bott i huset å eldat med pellets sen maj. Innan vi hade tillträde så köpte tidigare ägaren en pall pellets från Hydro och den var mycket sämre tycker jag. Han hade kört på norsk pellets tidigare så det har jag fortsatt med nu när jag beställde pellets i sommar. 2,54kr/kg betalade jag för 8mm pellets i säckar, var samma pris fast man köpte 4 pallar hemkört gratis eller hämtade säckar löst.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
Flexifuel
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: tor 10 maj, 2007 13:07

Inlägg av Flexifuel »

Har haft kontakt med Per Olsson (Norsk Pellets ) ett antal gånger och kan bara hålla med att det är en mycket bra pellets. Och dess fördelar kommer ur den speciella tillverkningsprocessen. Nackdelen är ju att den processen kostar mer än traditionell tillverkning och det inverkar ju menligt på priset.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Inlägg av teufel »

Många inlägg blev det... Tack för det! :)

Jag kan justera matningshastigheten, men jag vet inte om jag kan justera luftflödet. I alla fall inte själv.

Återstår då frågan om miljövänligheten:
Jag eldar ju pellets delvis för att vara schysstare mot miljön. Förvisso skulle jag om jag eldar med brunpellets inte behöva fylla på lika ofta (och därmed färre hämtningar, jag har ca 3 mil enkel resa till närmaste brunpellets-ÅF, 1 mil till närmaste vitpellets-ÅF.), men å andra sidan åtgår det mer energi att tillverka brunpellets jämfört med "vanlig" pellets, i och med att det är ett kokningsstadium som tillkommer.

Hur går detta ihop om man ser på hela kedjan från sågverk till värme i elementen?


/P
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Tror du fått det om bakfoten. Det kan inte bli färre hämtningar eftersom energiinehållet per kg är detsamma. Trä är trä även om det pressas lite hårdare. Volymen blir marginellt mindre men för mig är det bilens maxvikt som sätter gränsen. Vad som ger minst pelletsförbrukning beror på inställningar och vad som passar olika brännar/pannkombinationer så om du får högre verkningsgrad med hårdare pellets får testas. Men som sagt en pall pellets skall innehåll lika mycket energi oavsett fabrikat, i praktiken finns säkert mindre skillnader men de är små. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
fremar
Stor entusiast!
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 25 mar, 2008 21:47
Ort: Töcksfors, Värmland

Inlägg av fremar »

Fast en pall norsk pellets är 900kg å en vanlig svensk pelletspall är väl på 832kg? Så tar han en pall så blir det ju mer.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

68 kg mer på pallen betraktar jag som marginellt. Fast hämtar man med egen bil så beror det på laglig maxlast om man klara en 900kg pall på två vändor som jag brukar ta för att få hem en pall i bilen. Min kombi lastar lagligt 500 kg minus föraren så med mina 75 kg blir det 425 kg last om man hårddrar...MvhHSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
fremar
Stor entusiast!
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 25 mar, 2008 21:47
Ort: Töcksfors, Värmland

Inlägg av fremar »

Jo en halv pall alltså 450kg körde jag i min 855a när jag hämtade pellets första gången innan jag beställde 4 pallar.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
Skriv svar