Semester värme

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Eldflugan
Entusiast!

Semester värme

Inlägg av Eldflugan »

Att bli med vedpanna är som att ett nytt husdjur har kommit in i familjen, en stor häst som står i garaget och kräver daglig tillsyn :wink: .Utfodring och mockning på schemat. Skulle det nu vara en katt skulle det grannen kunna sköta matningen och tillsynet men pannan kräver sin man för att eldas även på skidsemestern i norge.
Hur gör man då när det är dags att sticka iväg på en längre semester?
-Har funderat är allergisk på att använda elpatroner semmesterkassan går åt till att betala räkningen. Pellets kanske men det verkar inte driftsäkert efter det jag läst på forumet. :idea: Fundera istället på att skaffa en värmepump luft/vatten och koppla in på ac-tanken. Köra den på en fast kondensering mot en retur givare. Har hört att tankar på upp till 500 L gynnar driftekonomi min tank är större. Men om man kopplar in den i övre delen av tanken typ stigarén i toppen och returen typ 500mm ner skulle mindre vatten påverkas :?: Eller blir man tvungen att skaffa en tank till?
Någon som har nå tips :?:

:sunny: Eldflugan
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

På sommaren går min pelletsbrännare helt själv i 1-2 månader åt gången (sen sotar jag) förrutom att jag fyller på pellets en gång i veckan men det är ju bara för att jag har ett litet förråd, så jag tycker nog att det är driftsäkert, men visst, det är fortfarande ett fast bränsle så man ska aldrig vara 100% säker.

Om du ändå inte är hemma så lär du ju inte behöva några jättemängder med värme, det räcker väl om det är frostfritt när du kommer hem :lol:

Elpatronerna är väl inte så roliga precis som du säger så någon form av värmepump kan säkert vara ett bra alternativ, om du har en bra isolerad tank så kan det säkert funka bra också men jag vet i hundan om det är en bra idé att bara använda en del av tanken.

Men om du ska investera i en värmepump bara för att kunna åka på semester så vet i hundan om det inte är billigare att bara köra elpatronerna.... 8)

Jag åkte iväg i 3 veckor i oktober för några år sedan och stängde av hela skiten, men då var det bara 12 grader när jag kom hem och det var lite kyligt, och nu bor jag rätt långt söderut också.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Tompamannen
Prima virke

Inlägg av Tompamannen »

Den billigaste luft/vatten-pump jag har sett kostar just nu 29.900. Om du eldar upp tankarna fullt precis innan du åker och ställer ned shunten till rumstemp på 15grader så bör det hålla sig ett par dagar innan elpatronen slår till. Känns som att man kan åka till Norge hela familjen med liftkort och boende ganska många gånger innan 29.900:- är intjänande mot vad 3-4 dagars elpatronkörning kostar. Men det är klart, du kanske har 6-700 kvadrat att värma upp vad vet jag :wink:
Nibe Alpha Combi med 2x500L acc-tank som eldas med ved.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Att använda en del av acktanken går alldeles utmärkt.

Själv så kan jag hämta returen till pannan från tre olika nivåer i acktanken. Just nu så värmer pelletsen endast den översta delen av tanken (ca 300-400 liter), för då får solfångarna det kalla returvattnet i botten från golvvärmen att "leka med"....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Tompamannen skrev:Den billigaste luft/vatten-pump jag har sett kostar just nu 29.900. Om du eldar upp tankarna fullt precis innan du åker och ställer ned shunten till rumstemp på 15grader så bör det hålla sig ett par dagar innan elpatronen slår till. Känns som att man kan åka till Norge hela familjen med liftkort och boende ganska många gånger innan 29.900:- är intjänande mot vad 3-4 dagars elpatronkörning kostar. Men det är klart, du kanske har 6-700 kvadrat att värma upp vad vet jag :wink:
Håller med, Om man ställer ner tempen till 15° så sänks förbrukningen med ca 30% om man ser till 5-6%/grad men jag tycker det snarare verka gå hälften mot att ha 21° inne..

Koppla gärna in elpatronstermostaten i toppen på tanken så att den går in först då tanken är helt tom, Du behöver inte heller ha den på mer än 25-30° heller.. Ha den så lågt att det alltid klarar att hålla 15° inne..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar