På sommaren går min pelletsbrännare helt själv i 1-2 månader åt gången (sen sotar jag) förrutom att jag fyller på pellets en gång i veckan men det är ju bara för att jag har ett litet förråd, så jag tycker nog att det är driftsäkert, men visst, det är fortfarande ett fast bränsle så man ska aldrig vara 100% säker.
Om du ändå inte är hemma så lär du ju inte behöva några jättemängder med värme, det räcker väl om det är frostfritt när du kommer hem
Elpatronerna är väl inte så roliga precis som du säger så någon form av värmepump kan säkert vara ett bra alternativ, om du har en bra isolerad tank så kan det säkert funka bra också men jag vet i hundan om det är en bra idé att bara använda en del av tanken.
Men om du ska investera i en värmepump bara för att kunna åka på semester så vet i hundan om det inte är billigare att bara köra elpatronerna....
Jag åkte iväg i 3 veckor i oktober för några år sedan och stängde av hela skiten, men då var det bara 12 grader när jag kom hem och det var lite kyligt, och nu bor jag rätt långt söderut också.