Du hittar rätt mycket om priser osv i arkivet, det har varit uppe ett antal gånger, man kan väl summera det som så att om du ska ha ett instrument som är något att ha så kostar det 5 siffrigt, det finns billigare men dom verkar hålla ungefär samma användbarhet som du får om du spår i kaffesump istället.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Jodå, jag har ägnat bra mycket tid till att gå igenom trådarna men jag skulle vilja samla alla olika utrustningar med pris
och erfarenheter i den här tråden så slipper den som vill veta mer att läsa allt igen och det blir mer överskådligt.
Jag är inte så pigg på att bygga egen mätare med billamda osv. utan jag skulle vilja ha tag i ett instrument som är avsett för ändamålet.
Naturligtvis är priset avgörande för hurvida man köper nån eller ej.
Detta kan vara helt fel men det är vad jag blivit informerad om: "riktiga" rökgasinstrument måste dels kalibreras samt underhållas med komponentbyten ganska ofta. Dyrt helt enkelt. Därav mitt val av e-kontrolls lambdasond. Jag misstänker, fast väldigt svagt, att ett "riktigt" rökgasinstrument kanske är mer "korrekt" iom att man direkt får det värde man vill ha? Å andra sidan "beräknade" instrument från länkarna ovan CO2 värden antagligen från O2 värden så jag vet inte...