Min har börjat läcka, har nog gjort det under en längre tid med tanke på oxidationen på ventilen. Men nu någon gång under veckan som gick har den börjat läcka mer och mer. Var nere nu i pannrummet efter att ha varit bortrest i tre dagar och upptäckte att det var vatten på golvet. Kunde nog torka upp över en liter vatten plus att isoleringen på acken var rätt så blöt längst ner........
Ventilen (se längst upp) verkar ha två o-ringar som skall täta (enligt vad jag har hittat på nätet). Den yttre ser bra ut dessutom så ser det inte ut att komma något vatten där. Kan det då vara den inre som är kass ???
Och om det är den så verkar det som om att man då måste tömma systemet för att byta den.

Någon som har fixat detta någon gång och vet vilken storlek på o-ring som krävs plus om det är svårt att byta ?
Kan det vara så att den har torkat efter snart 11 års drift? På sommaren kan det bli rätt så varmt där den sitter när solfångarna har värmt upp hela tanken till över 90°. Och då börjat läcka ännu mer nu när jag startade pannan förra helgen och vred på denna ventilen för att pannan skulle hämta sitt returvatten från ackens övre delar?