installera brännare i gammal panna??
installera brännare i gammal panna??
Tjena tjena, jag e ny här på forumet och nybliven husägare...alltså har jag lite frågor.
I huset sitter en olja/ved panna idag CTC 260K från -63 kan man installera en pelletsbrännare i den istället för oljebrännaren, finns ju liksom ingen ekonomi i olja idag.
är det någon som har gjort det en sån panna och kan rekommendera en brännare.
Tacksam för svar / Kalle
I huset sitter en olja/ved panna idag CTC 260K från -63 kan man installera en pelletsbrännare i den istället för oljebrännaren, finns ju liksom ingen ekonomi i olja idag.
är det någon som har gjort det en sån panna och kan rekommendera en brännare.
Tacksam för svar / Kalle
Har för mig att en 265 är ganska lik en 260 (men jag kan ha fel). Jag tog hur som helst ut oljebrännaren, anpassade luckan (universallucka medföljde) medelst vinkelslip + borrmaskin och petade i en Janfire NH i oljebrännarehålet.
Har fungerat klickfritt sedan 2005-12-22.
Har fungerat klickfritt sedan 2005-12-22.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
heisann, har samme 'problematikken' selv.. har en ctc 265B, har fått endel tips og ideer på dette forumet!! Takker all som har svart.. Har selv brukt olje siden 2001, dette er nå blitt så dyrt at det ikkje er noke å tenke på lenger! Var ei stund inn på tanken på luft til vatn varmepumpe men har egentlig slått det helt fra meg grunnet høg innkjøpspris,gammle radiatorer som krever høyere temperatur samt 'stygg,bråkende' utedel,jamt stigende el.priser!! Pelletsbrenner er vel en overkommelig innvestering, kjelen min er fra 1972 men er i topp stand... Forventet levetid er vel rundt 25 år, så den er vel på overtid, men så lenge den virker ser jeg ingen grunn til å skifte den ut...viss noe skjer er det vel rust angrep og det er vel berre å sveise rekner jeg med..billig og 'enkelt'!!
'Problemet' med pelletbrenner er å finne en enkel og god brenner som sørger for samme problemfrie driften som jeg har hatt med oljebrenneren.... Rekner med litt mer arbeid med soting og bæring av pellets!!
'Problemet' med pelletbrenner er å finne en enkel og god brenner som sørger for samme problemfrie driften som jeg har hatt med oljebrenneren.... Rekner med litt mer arbeid med soting og bæring av pellets!!
1972 CTC 265B , snart med pelletsbrenner?!
Hus fra 1972 med 115m2 i to etasjer. 2 voksne og 3 barn
Hus fra 1972 med 115m2 i to etasjer. 2 voksne og 3 barn
Jag räknade lite med oljepriset och pelletspriset, hur mycket pellets som gick åt och dagens pris osv.
Med dagens priser kostar värmen 43% av vad den skulle kosta med olja för mig, min panna är gammal den med men den har nog många år kvar i sig.
Och kan jag spara runt 20.000:-/år vid att släpa lite säckar och aska ut var 3'dje vecka har jag ingen problem med det, det är en ganska trevlig timlön och den är obeskattat. Det blir runt 1500:-/arbetstimme EFTER skatt och det är mer än jag kan ta som konsult i mitt firma.
Med dagens priser kostar värmen 43% av vad den skulle kosta med olja för mig, min panna är gammal den med men den har nog många år kvar i sig.
Och kan jag spara runt 20.000:-/år vid att släpa lite säckar och aska ut var 3'dje vecka har jag ingen problem med det, det är en ganska trevlig timlön och den är obeskattat. Det blir runt 1500:-/arbetstimme EFTER skatt och det är mer än jag kan ta som konsult i mitt firma.
Senast redigerad av Icecap den mån 29 sep, 2008 13:34, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
ctc260 och pelletsbrännare
Jag monterade en pelletsbrännare i en CTC 260-62 för 2 år sedan. Brännaren var en EP 18 och installationen var enkel. Placerade brännaren på oljebrännarens plats. Det har funkat utan problem sen första start.
nu har jag monterat en pellx20 i oljebrännar uttaget, allt funkar kanon MEN, jag tycker att det går mycket pellets, cirka en säck/dygn. Jag tycker det verkar lite häftigt med en ute temp på +10grader.
Någon som har eller har haft samma/liknande problem.
Brännaren sitter monterad så att mynningen på röret är så långt in i pannan det går, cirka 30cm från bakre vägg i eldstaden.
jag tycker att det verkar lite långt... nån som har en lösning???
Någon som har eller har haft samma/liknande problem.
Brännaren sitter monterad så att mynningen på röret är så långt in i pannan det går, cirka 30cm från bakre vägg i eldstaden.
jag tycker att det verkar lite långt... nån som har en lösning???
Morre: Om du kompletterar din profil med bostadsort så blir dina förbrukningssiffror lite mer relevanta. Som det är nu säger de inte speciellt mycket då vi inte vet om det är i norrland, skåne eller någonstans där emellan som du bor........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.