Internskruven har fastnat (ecotect bioline 20)

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
maxal
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 21 jun, 2006 21:47

Internskruven har fastnat (ecotect bioline 20)

Inlägg av maxal »

Hej! Internskuiven i min brännare har fastnat, motorn orkar inte dra runt den. Om man hjälper till att snurra på fläkten som hör ihop med motorn som driver skriven så går den några varv (trögt) sen stannar den igen, men man känner att motorn försöker dra.

Vad är det som har hänt? Brännaren är ca 2 år gammal, kan det vara slussvingarna som är dåliga som ger det här problemet? Eller är det något som sitter fast inne i själva skruven?
maxal
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 21 jun, 2006 21:47

Inlägg av maxal »

Nu har jag kopplat loss kedjan men motorn orkar ändå inte dra runt så att internskruven skulle vara fast kan man nog utesluta? Jag har också lossat på skrivarna till slussvingarna i fall de skulle ha suttit snett men det har inte hjälpt. Är det meningen att man med handkraft ska kunna snurra runt slussvingarna (de sitter fast hos mig)?
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Garantin har väl gått ut då tyvärr..


Lossa motorn genom att lossa insexbulten och kolla så den går runt fint.
Om inte så får du dela på motorn och smörja drevaxlarna..

MEN ta det försiktigt så du inte tappar eventuella shimsbrickor eller någn annan liten kul pryl.

Och ta det försiktigt med elanslutningarna...Själv har jag tappa räkningen på hur många gånger jag kommit åt plintarna vid kabelskorna.

Om motorn fungerar bra, så sitter felet i slussen. Jag har inga tips där, då det är väldigt ovanligt. Slussen skall gå att dra runt med lite kraft med ex.vis polygrip,

//Mats
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Skriv svar