Hej
Jag behöver hjälp. Hur startar man, manuellt, cirkulationspumpen på en Comet pelletspanna från värmebaronen? Jag behöver få ut lite värme i elementen i källaren men för att lyckas med det så måste cirkpumpen startas. Hur gör jag det? Tacksam för hjälp.
mvh Patrik
Hjälp, cirkulationspump, comet pelletrspanna värmebaronen
Ändra inställning till vinter läge. ibland måste jag stänga huvudbrytaren och slå på den igen för att pannan skall ändra till vinterläge. Vet inte varför men det är många som har det problemet med comet.
Hus i skåne, 250m2+40m2 garage.
VB Comet-2004, VB Viking Bio-2007.
Mafa midi, nu Derome pellets förr Vida pellets.
Hej igenhatte skrev:Ändra inställning till vinter läge. ibland måste jag stänga huvudbrytaren och slå på den igen för att pannan skall ändra till vinterläge. Vet inte varför men det är många som har det problemet med comet.
Tack för svar men hur menar du? Jag har bara lägena:
1. Sommardrift
2. Dagtemp hela dygnet
3. Nattemp hela dygnet
4. Temperaturprogram enligt inställda omkopplingstider
samt
Standby läge.
Jag skulle vilja vrida fram shunten manuellt och starta cirkpumpen så att varmvatten kommer till elementen. Just nu tror jag att det är den inställda värmekurvan som styr när cirkpumpen skall starta.
Tacksam för ytterligare tips.
mvh Patrik
Sätt pannan i läge (dagtemp hela dygnet). Slå sen av huvudbrytaren på pannan. Vänta en minut och slå sen till huvudbrytaren igen. Det har hänt mig att min comet inte ändrar inställningen utan att göra så.
Värmekurvan styr inte cirkpumpen, den styr bara shunten.
Annars är det nog för varmt ute så det är därför det inte går, i din användarmanual till pannan står det hur man ändrar inställningarna för vid vilken ute temp pannan automatiskt skall gå i sommardrift. Jag tror att det är vid 17 grader som är förprogramerat.
Värmekurvan styr inte cirkpumpen, den styr bara shunten.
Annars är det nog för varmt ute så det är därför det inte går, i din användarmanual till pannan står det hur man ändrar inställningarna för vid vilken ute temp pannan automatiskt skall gå i sommardrift. Jag tror att det är vid 17 grader som är förprogramerat.
Hus i skåne, 250m2+40m2 garage.