Installation av Effecta 220C

Skriv svar
anivision
Entusiast!

Installation av Effecta 220C

Inlägg av anivision »

Jag ska nu installera min Effecta 220C som jag fick för ett par veckor sedan, men...

Det följde dock inte med någon ordentlig installationsanvisning, så jag är inte helt hundra på hur jag ska koppla in den och vad alla anslutningar på pannan är till för.

Av de rördelar som låg i en påse finns bl.a. en fyrvägs ventil med avstängningsventil, en sorts säkerhetsventil 9 bar och till slut en liten mässingmojäng som ser ut som en stödhylsa men med en fjäder innuti. Om ni mot förmodan förstår vad jag menar så vore jag tacksam om ni kunde sprida lite ljus över vad dessa tre delar ska sitta.

Är det dessutom någon som har (om det överhuvudtaget existerar) en komplett monteringsanvisning att dela med sig utav.

Tack på förhand!
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Svårt att säga utan bild..n men, 9 kilo tyder på att det har med tappvatten att göra.

Antagligast så är det backventilen som ska sitta på inkommande vatten, blandningsventil så att inte tappvattnet blir för hett samt säkerhetsventilen så att du inte skjuter ett rör i väggen. Om du inte vet vad det är för grejor du har fått och inte klarar av att identifiera dom själv så bör du ta hjälp av en VVSare

Vatten är inte så svårt vara man vet vad man sysslar med och förstår vad alla saker är OCH hur dom funkar! kan man inte det så kan det bli väldigt dyrt senare...

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
anivision
Entusiast!

Inlägg av anivision »

Nej, den hade jag inte, tack!

Jag får väl ta ett foto på dom delarna som jag menar och lägga ut här...
anivision
Entusiast!

Inlägg av anivision »

joeri91942 skrev: Antagligast så är det backventilen som ska sitta på inkommande vatten
Du menar den lilla hylsan med en fjäder i om jag förstått dig rätt (bilderna till höger).

Bild

Men frågan är vart den ska sitta :?

På bilderna till vänster har jag satt rörkopplingarna som jag tror att de ska sitta. Någon som ser om det verkar ok?

Dessutom undrar jag om det spelar någon roll åt vilket håll vattnet går i varmvattenslingan i pannan?
joeri91942 skrev:Om du inte vet vad det är för grejor du har fått och inte klarar av att identifiera dom själv så bör du ta hjälp av en VVSare
/Jörgen
Någon gång måste vara den första och om jag lägger ut det till ett proffs så får jag aldrig lärt mig, eller hur :wink:
anivision
Entusiast!

Inlägg av anivision »

Jaha, så har jag fått ett ny huvudbry...

Vart finns termostaten som styr pelletsbrännarens av/påslag?

Om det inte finns någon sådan inbyggd i pannan, hur gör man då?

_
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Kontakta effekta, Det bör följa med installationsanvisning..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
MatsH
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Har du beställt pannan för en brännare som inte har inbyggd termostat,
skall denna komma monterad i pannan. Som standard ingår den inte, då de flesta nya brännare har en egen termostat.
Jag har kompletterat några pannor med en vanlig driftstermostat, men det skall vara en med ett ganska långt kapillär-rör så det räcker till.

Mässingsprylen är en backventil som skall monteras mellan ventilröret för kallvatten och blandningsventilen, alltså i den korta rörbiten som följde med i påsen. Den pulas in i röret och den sidan av röret skall in i blandningsventilens t-koppling.
Säkerhetsventilen har du fått på plats ser jag...

På toppen av pannan finns en klisterlapp där du ser var kallvatten/resp varmvattnet skall kopplas. Det måste kopplas rätt så det kalla vattnet går ner till botten
av pannan för att sedan värmas på vägen upp.

Shunten är numera vändbar och du monterar returen på den sidan med plaströret.

Den du beställt pannan av borde ha påtalat för dig om du behöver en termostat eller inte, så du borde börja där och kolla även på din beställning om det står något där.
Effecta kan leverera en termostat till dig, men skall du köra din A3 så funkar det med vilken som helst, bara du har tillräckligt långt kapillärrör som jag skrev tidigare.

Lycka till
MatsH
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
anivision
Entusiast!

Inlägg av anivision »

Tack så jättemycket för det svaret Mats, precis vad jag behövde :D

Jag funderar på att använda en sån här som termostat:
http://www.conrad.se/?article=198545

//Edit: fel länk :oops:
Skriv svar