Vad kostar det egentligen?

Skriv svar
hedde
Ungskog

Vad kostar det egentligen?

Inlägg av hedde »

Första frågan på forumet. :)

Har precis köpt ett hus på totalt knappt 250 kvadrat (inkl. källare) där det idag sitter en el/olje panna av märket Albin Futura Std från 1997. Den går idag endast på el och jag funderar lite löst på att konvertera om den till o köra på Pellets. Jag är dock helt novis på detta och därför vänder jag mig till er i detta eminenta forum.
Det som jag först o främst skulle behöva veta är vad det skulle kosta att göra detta, från det billigaste alternativet (man gör mycket själv) till det dyraste där man bara sitter tillbakalutad o rullar tummarna medans någon annan gör jobbet.

Jag förstår att det är svårt att ge någon exakt prisbild, men bara en uppskattning hade hjälpt mig långt på vägen. Kostar det 25 000, eller 100 000?

All information och tips mottages tacksamt.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Börja gärna med att uppdatera din profil med bostadsort så kanske du får tips om bra återförsäljare/montörer/installatör.

När det gäller priser så har jag inga aktuella att ge dig eftersom jag själv fick min anläggning installerad 1998.

Men det förekommer uppgifter här på forumet, det är "bara" att söka och läsa.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
brushuvud
Lärjunge!

Inlägg av brushuvud »

Om du köper en sprillans ny brännare kostar det runt 20 000 och uppåt. det är den billigaste varianten, att sätta in en brännare in din befintliga panna. Nummer två blir att köpa en panna också och en ny sådan går på allt från ca 20 000 till hur mycket som helst :wink:
Installationskostnad, om du ska ha hjälp, beror helt på vem du får tag på. Jag har fått pris på panninstallation på 5000:- från en och 15 000:- från en annan så kolla runt noga!!

Vänligen Brus.
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Billigaste brännaren hittar du för runt 13000 spänn (Viking BIO), en skruv till den kostar väl från 3000 och uppåt, har du sen någon form av regnvattentunna eller liknande så kan du använda den som förråd.

En begagnad brännare hittar du från 4000 spänn och uppåt.

Om du köper komplett paket och låter någon annan installera den åt dig så räkna mellan 25000 och 35000 beroende på brännare och vad som ingår, ofta försöker dom tvinga på dig "försäkringar" och annan skit.

Om du inte är totalt befriad från tummar så är det inga problem att installera den själv, kolla bara att garantin gäller vid självinstallation, en del fjantar sig med att det måste vara en installatör som sätter in brännaren (dom är lyckligtvis rätt få).

Innan du gör någonting så kolla först upp att skorstenen är användbar, om dom bara kört med el så kanske skorstenen är skrot och det kan ju kosta en del att fixa till, 10000 och uppåt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
hedde
Ungskog

Inlägg av hedde »

Så om jag förstår det rätt så skulle man kunna få det hela för 25-35 000 om man kan fixa o dona lite själv?
Funderade på om man kunde bygga upp ett förråd med hjälp av eur-pall o pallkragar?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Som förråd att tömma säckpellets i fungerar det utmärkt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Så om jag förstår det rätt så skulle man kunna få det hela för 25-35 000 om man kan fixa o dona lite själv?
Ja, om du gör förrådet själv så är det ju brännare och skruv som blir investeringen.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Om den ser ut så här http://www.blocket.se/vi/15981717.htm?ca=6_s så går det att byta brännare bara.Med dina många m2,så skall du kanske kika på om du kan bygga ett större förråd i källaren så du kan ta hem i bulk och slipper bära så mycket säck.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Man kan dela upp investeringen i exempelvis 2-3 faser.
1. Installation av brännare i befintlig panna + enkelt pallkraglager (tex 2008).
2. Installation av bulkförråd 2009.
3. Eventuell rehabilitering av pipa 2010. Ny panna?

På detta sätt får man bättre råd med investeringen och det man sparer i fas 1 på billig energi kan investeras i nästa fas.

Man måste dock kolla i planfasen att man har möjligheter för bygging av bulkförråd. Sen borde man köpa en skruvsats som kan senare flyttas från pallkraglager till bulkförråd. Man måste kolla att pannan kan användas till pelletbrännare.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Reidar
Gallringsobjekt

Inlägg av Reidar »

Hej
Jag är lite äldre, och hade sparade pengar när jag bytte från olja till pellets år 2005. Jag gjorde ingenting själv och satsade på att förnya hela anläggningen och göra den så automatisk som möjligt. Totalnotan blev 150 000 kr och för det fick jag skrotning av gamla anläggningen (panna och oljetank), Ny panna och pelletsprännare (Combifire o Janfire Flex-a), ny elektronik, bulkförråd Pellistore och renovering av skorstenen.

Nu fungerar anläggningen bra och jag är helt nöjd med mitt val, men det var en del strul i början.
Villa 125 kvm byggd 1926 i Hägersten, Janfire Flex-a, Vedsol Combifire, Pellistore.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag är en del mer händig än genomsnittet men installationen av min brännare i befintlig panna var ganska enkel:
* Skära till nya luckan, det var en plåtbit med fästöglar på, den skulle skäras till (vinkelslip) att passa istället för luckan oljebrännaren satt i + borras 4 hål till fastskruvning.
* Klippa till tätnings glasfibermattan, jag använde min plåtsax men fan vad det kliade...
* Skruva fast luckan, brännaren knäpps fast med ett par hakar.
* Kopplade strömmen, såg till att den var rätt kopplat.

Tog totalt ca: 1 timme då utmätningen av luckan tog sin lilla tid, jag ville vara helt säker på att det gick rätt i första försök.

Sedan monterade jag veckoförrådet (en K-Silo) och det var nästan det knepigaste, det var typ 15 skruv + mutter som skulle monteras samtidig.
Skruven från förråd till brännare skulle hängas upp och det blev klarat lite provisorisk då jag beslöt mig att bygga om på veckoförrådet ganska snabbt.

Totalt gick det ca: 3 timmer från det att jag slog av oljebrännaren till jag slog på pelletsbrännaren och det körde och det var ju bra, det var 22 december 2005 och det var kallt och oljan var helt slut.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Jag har också byggt "min" anläggning själv,så den har inte kostat många ören.Har skrivit och visat en del.Det gäller naturligtvis att ha tillgång till verkstad och intresse/kunskap i metallhantering.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
magnus32
Stor entusiast!

Inlägg av magnus32 »

betalade 45 tkr totalt för min anläggning panna brännare skruv föråd och varmvatten beredare och 2 st cirkpumpar och det inkl rörmokare och elektriker :lol: :lol:
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
Skriv svar