Konsten att snickra en vedbod

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Eldflugan
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: sön 13 jan, 2008 16:26
Ort: örebro

Konsten att snickra en vedbod

Inlägg av Eldflugan »

Hej alla ved eldare!
Jag konvertera min kåk till ved eldning frö två år sedan tidigare uppvärmning var olja.
Eftersom huset inte tidigare haft ved saknades hela infrastrukturen runt vedeldning. Första året använde jag en rastgård för tidigare ägares katt till att lagra ved i. Den känade syftet väl efter att jag lagt plåt på nättaket. Rastgården var ingen skön syn och behovet fanns av att hitta en mer permanent lösning.
Nu till frågan: Vad bör man ha i tanken när man snickrar en vedbod :?:
Just nu har jag hela trädgården full med ved funderar på att bygga ut garaget (där pannan står) för att ha nära mellan veden och pannan har upptäckt att där veden ligger blir det en hel del bös som jag tror gräsmattan inte kommer att gilla.
Hoppas ni har idéer
mvh Eldflugan
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag byggde en ny vedbod för ca 4 årsedan.
http://picasaweb.google.se/725hansson/P ... 5384119442

Bygg så att den kommer upp från marken en bit.
Jag grävde ur och ställde den på gråsuggor.Det hade varit bättre om jag ställt den på 2 gråsuggor så den kommer upp från marken.Det blir massa bös från veden som ramlar ner,Kan var bra att kunna ta bort det.

Luftig skall den naturligtvis vara.Jag har 3cm mellan panelen och det är lagom skulle jag tro.

Jag har en vedbod som står mot en garage vägg och där torkar veden inte lika bra som den fristående.

Och bygg stort som f*n! Perfekt om man kan få in 2 års förbrukningar.
Eller slippa rada en års förbrukning

Kan vara bra att ha en lucka i taket så kan man låta veden ramla in där om man kör med transportör.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

Ska själv bygga en liten bod isommar, men då vi kör pellets som uppvärming så är det bara lite ved vi kör i murspisen...tänkt på plats med 4-5 kubik ungefär.
Kommer nog gräva undan gräsmattan, lägga lite lecablock på kanterna å fylla med grus, och sedan bygga hela rasket med snetak på lecablocken som grund.

Helt fristående oxå, så det lär bli bra torkeffekt tror jag :)
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Eldflugan
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: sön 13 jan, 2008 16:26
Ort: örebro

Inlägg av Eldflugan »

Nu är vedboden klar byggde den i direkt anslutning till pannrumet för att ha så nära som möjligt till pannan veden är staplad och torkar fint. Missa med beräkningen på golvbjälkarna eller missbedömde vikten på veden :oops: så golvet har satt sig trist men det går att fixa i efterhand med domkraft ska lägga upp bilder senare

Keep the fire burning :twisted:
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
leh
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 28 maj, 2008 23:45
Ort: Östergötland

Inlägg av leh »

Ska i dagarna åka och köpa virke för min nya vedbod. Jag hade tänkt använda 195x45 för bjälklaget, vilken dimension använde du?

Har du lagt bjälklaget på Lecablock eller använt plintar? SIktar själv på att använda plintar så det vore intressant att veta.
Eldflugan
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: sön 13 jan, 2008 16:26
Ort: örebro

Inlägg av Eldflugan »

Jag hadde alldeles för klent annvände 145x45 gjöt plintar kompletera efter med ett par prefab från byggmax med stolpsko
Ofta bedrar snålheten visheten använde impregnerat virke. :wink:
Skulle jag göra det igen skulle jag använda timmer eller stålbalk

Edit: Direktcitering borttagen / Roli moderator
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
leh
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 28 maj, 2008 23:45
Ort: Östergötland

Inlägg av leh »

Känner igen problemet, det är lätt att bli dumsnål :)

Gjorde en snabb kalkyl på hur mycket 20 kubik staplad ved väger och insåg att det behövs ganska rejält bjälklag för att bära detta varför jag valt 195x45. Får hoppas det räcker...
Jössehäring
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 24 jul, 2005 20:48
Ort: Arvika

Inlägg av Jössehäring »

När jag gjorde min vedbod förra året så gjorde jag inget golv som hängde i själva boden utan jag lade markduk i vebodutrymmet och fyllde upp med stenkross och snickrade ihop ett par stora pallar som får tjäna som golv. Torr ved väger ca 600kg/m3 så det blir ett attans rejält bjälklag om man måste hänga det i väggkonstruktionen. Spalten mellan ved och golv är 125mm. och när förrådet är nästan tomt så kan man lyfta pallarna och städa undan böset.
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Smart :)


Edit: Direktcitering borttaget / Roli moderator
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar